Page 44 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 44

‫شماره دوم‪ :‬زمستان ‪1397‬‬

‫در ابتدای این نشست ژاله آموزگار‪ ،‬پژوهشگر‬                                                                          ‫اخبار ایران‌شناسی‬
‫فرهنگ و زبانهای باستانی‪ ،‬گفت‪ :‬دکتر قریب با خدمات‬
‫فرهنگی ارزنده بر قله افتخار قرار گرفته است‪ .‬او ادامه‬    ‫تمدن و فرهنگ ایران و جهان اسلام است‪ .‬او بیان این‬
‫داد‪ :‬طی سالیانی که در دانشگاه مشغول به خدمت بوده‌ام‬     ‫نکته که مردم‌شناسی یکی از شاخه‌های علوم‌ اجتماعی‌‪،‬‬
‫در کنار بزرگان بسیاری فعالیت کرده‌ام که دکتر بدرالزمان‬  ‫تاریخ و انسان‌شناسی ب ‌هشمار م ‌یرود‪ ،‬تصریح کرد‌‪‌:‬نگاه‬
‫قریب یکی از آن بزرگان است و او علاوه بر استعداد ذاتی‬    ‫مردم‌شناسی بسیار مهم است و تمامی علوم را از جنبه‬
‫از کوشش و پشتکار برای طی این مسیر پرافتخار استفاده‬      ‫فرای نگاه سایر رشت ‌هها مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند‪،‬‬
                                                        ‫هما ‌نطور که ابوریحان عالم بزرگ جغرافیا و فرهنگ‬
                                       ‫کرده است‪.‬‬        ‫زمانه‌اش‪ ،‬نوع رفتار مردم آن دوره را برای ما مستن ‌دنگاری‬
‫آموزگار گفت‪ :‬زمانی که کتاب فرهنگ سغدی که یک‬
‫اثر جهانی است‪ ،‬توسط او به چاپ رسید و به‌عنوان کتاب‬                                ‫کرده و به جا گذاشته اس ‌‌ت‪.‬‬
‫سال انتخاب شد‪ ،‬به خود بالیدیم که این امر مهم توسط‬
‫یک بانوی ایرانی انجام شده است‪ .‬نشر این اثر فرصت‬                 ‫بزرگداشت بدرالزمان قریب‬
‫مناسبی بود تا بگوییم مرزهای سیاسی با مرزهای فرهنگی‬
                                                        ‫بزرگداشت بانوی ماندگار چهره زبان‌شناسی ایران‬
                                    ‫متفاوت است‪.‬‬         ‫بدرالزمان قریب با عنوان «بانویی میان زبانهای خاموش»‬
‫در ادامه این نشست زهر‌ه زرشناس درباره بدرالزمان‬
‫قریب گفت‪ :‬زمانی که بدرالزمان قریب نخستین کرسی‬                       ‫در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد‪.‬‬
‫زبان سغدی را در دانشگاه تهران آغاز کرد‪ ،‬تقریب ًا هیچ‬
‫کس از این حوزه آگاهی نداشت‪ ،‬اما پس از مدتی افراد‬
‫زیادی با همت قریب در این حوزه شروع به فعالیت‬
‫کردند‪ .‬بدرالزمان قریب از زمان حضور در دانشگاه تا‬
‫امروز دانشجویان بسیاری را تربیت کرده است که بسیاری‬
‫از شاگردان او امروز در حال تدریس در دانشگاههای‬

                                    ‫مختلف هستند‪.‬‬
‫او در ادامه با بیان اینکه بدرالزمان قریب تألیفات‬
‫فرا ملی دارد گفت‪ :‬تا امروز هنوز پژوهشی ندیده‌ام‬
‫که درباره زبان سغدی باشد و ارجاعی به کتاب ایشان‬

                                     ‫نداشته باشد‪.‬‬
‫او نمونه درخشانی از فرهیختگانی است که زندگی‌اش‬
‫را ب ‌هطور کامل وقف علم کرده است‪ .‬امروز که کیفیت‬
‫علمی در سیطره کمی‌گرایی به حاشیه رانده شده‪ ،‬وجود‬

   ‫چنین اساتیدی می‌تواند الگویی برای نسل جوان باشد‪.‬‬

                                                                                                                  ‫‪42‬‬
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49