Page 33 - فصلنامه فرهنگی- خبری شماره 8
P. 33

‫شماره هشتم‪ :‬تابستان ‪1399‬‬

‫اخبار ایران‌شناسی‬           ‫تکمیل پرونده ثبت قرآن زعفرانی‬                    ‫اســتفاه از بــرگ درخــت نخــل و بافتــی متنــوع در‬
                                                                             ‫سـال‌های گذشـته رواج داشـته اسـت و پـس از محرز‬
                       ‫مدیر موزه رضا عباسی از تکمیل پرونده کهن‌ترین‬          ‫شــدن از بیــن رفتــن ایــن هنــر باز‪ ‬زنده‌ســازی‬
                       ‫نسخه قرآنی با ترجمه فارسی مشهور به «قرآن زعفرانی»‬     ‫ایــن محصــول در دســت اقــدام قــرار گرفــت و در‬

                                   ‫مربوط به قرن پنجم هجری قمری خبر داد‪.‬‬                           ‫ســال ‪ ۹۷‬بــه ثمــر نشســت‪.‬‬
                       ‫ویافزود‪:‬کاتبایناثرارزشمن ‌د«ابوالفخربناب ‌یالفضل‬      ‫وی بیان کرد‪ :‬پارچه چوقه یا چوکه که در زبان‬
                       ‫الزعفرانی» است‪ .‬تعداد اوراق این قرآن ‪ ۳۲۶‬برگ است و‬    ‫فارسی به آن چوخه می‌گویند‪ ‬از دیگر صنایع‌دستی‬
                       ‫سال ‪ ۵۴۶‬هجر ‌یقمری و همزمان با دوره سلجوقی مورد‬       ‫منسوخ شده‌ای بود که با شناسایی آن در روستای بحیری‬
                                                                             ‫شهرستان دشتی احیا شد‪ .‬ایشان اضافه کرد‪ :‬چوقه یکی‬
                                                    ‫کتابت قرار گرفته است‪.‬‬    ‫از پارچه‌های بافته شده از پشم شتر است که در زمان‬
                       ‫قرآن زعفرانی‪ ،‬کهن‌ترین نسخه قرآنی کامل‬                ‫ریسندگی نخ را ضخیم‌تر می‌ریسند و پارچه‌ای ضخیم‌تر‬
                       ‫و‪ ‬تاری ‌خدار است که ترجمه فارسی آن تنها به قصد‬        ‫بافته و برای بالاپوش زمستانه استفاده می‌شود که‬
                       ‫برگردان آیات و نه در شرح و تفسیر آن در میان سطور‬
                                                                                                      ‫کاربردی امروزی نیز دارد‪.‬‬
                                          ‫قرآنی‪ ،‬کتابت و روایت شده است‪.‬‬      ‫ایشــان همچنیــن از گلیــم دســت‌بافت روســتای‬
                                                                             ‫گنخــک شــیخا به‌عنــوان دیگــر صنعــت‌ دســتی‬
                            ‫میراث شیدایی به روایت موزه ملی‬                   ‫احیــا شــده در ســال جــاری نــام بــرد و افــزود‪:‬‬
                                                                             ‫ایــن نــوع گلیــم به‌دلیــل کوچــک بــودن و‬
                       ‫جلو‌ههـای عاشـورا و ارادت بـه امـام حسـین (ع) بـه‬     ‫اســتفاده از رنــگ و طرح‌هــای ســاده ماننــد کــرم‬
                       ‫روایـت آثار مـوزه باستا ‌نشناسـی و هنر دوران اسالمی‬   ‫و شــکلاتی‪ ،‬کــرم و مشــکی و کــرم و قهــوه‌ای‬
                       ‫موزه ملـی ایران در قالب نمایشـگاه «میراث شـیدایی» به‬  ‫قابلیــت مناســبی بــرای جــای گرفتــن در چینــش‬
                                                                             ‫امــروزی آپارتمان‌‪‎‬هــا دارد و در انــدازه کوچکتــر‬
                                                      ‫تصویر کشـیده شـد‪.‬‬
                       ‫هفت اثر معرفی‌شده توسط موزه ملی ایران شامل‬                       ‫نیــز به‌عنــوان ســجاده کاربــرد دارد‪.‬‬
                       ‫تابلو‪ ‬نقاشی عزیمت حضرت مسلم از مدینه به کوفه‪،‬‬
                       ‫سر َعلم مفرغی و نسخه خطی مشهد‌الشهدا از جمله آثار‬

                                       ‫نمایش داده شده در این نمایشگاه بود‪.‬‬

                   ‫‪31‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38