Page 9 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 9

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫مصاحبه‬     ‫مأموریت تخصصی این بنیاد و برخی کارهای موازی‪ ،‬با در سطح عالی و بین‌المللی داشته باشند و بجای تقلید‬

           ‫این مؤسسات تفاه ‌منامه‌هایی امضا شود و با مراکزی که کورکورانه از مورخان و پژوهشگران خارجی به آنها‬

           ‫مطالب جدید و یافت ‌ههای علمی نو ارائه دهند‪.‬‬          ‫مایل به همکاری با این بنیاد هستند همکاری گردد‪.‬‬

           ‫سوم ـ شاخه ارتباطات خارجی و روابط بی ‌نالمللی‬        ‫چون در درجه اول شناخت صحیح ایران (از قدیم تا‬

           ‫بامروز) برای مردم و فرزندان این مرز و بوم اولویت ‪ :‬در این بخش ضمن فراه ‌مسازی بانک کامل اطلاعات‬

           ‫دارد‪ ،‬یکی از اقدامات مفید این بنیاد طرح تهیه کتابهایی درباره ایران‌شناسی بیگانه و انجمنهای ایران‌شناسی جهان‬

           ‫درباره ایران در سطح دبستان‪ ،‬دبیرستان‪ ،‬دانشگاه و نیز و تماس با آنان‪ ،‬اقداماتی دیگر هم انجام شده است‪ .‬از‬

           ‫عامه مردم تهیه شده و در دسترس قرار خواهد گرفت؛ قبیل‪ :‬برنامه دانش‌افزائی برای دانش‌آموختگان کشورهای‬

           ‫در این‌باره با وزارت آموزش و پرورش مذاکره شده و دیگر که تاکنون هشت دوره از کشورهای مختلف انجام‬

           ‫موفق داشته و با همکاری و‬                                                     ‫ان‌شاء‌الله به اجرا می‌رسد‪.‬‬

           ‫معرفی سازمان ارتباطات و‬       ‫از اقدامــات مفیــد بنیــاد‪ ،‬یکــی توســعه و‬   ‫همچنین مقرر شده است که‬
           ‫فرهنگ اسلامی بوده است و‬       ‫تأســیس شــعبه‌های بنیــاد ایرا ‌نشناســی‬      ‫به دستور وزارت مزبور همه‬
           ‫نیز نشستها و انجمنهایی که با‬  ‫در اســتانها بــود کــه هنــوز ادامــه دارد و‬  ‫مدارس تهران بطور نوبتی برای‬
           ‫اساتید کشورهای دیگر بوده‬      ‫تاکنــون هفــده شــعبه  در ایــران رســم ًا‬    ‫دان ‌شآموزان بازدیدی از موزه‬
           ‫یا مستقل ًا در بنیاد تشکیل‬    ‫فعالیــت دارنــد‪ .‬در ایــن شــعبه‌ها عــاوه‬    ‫و نمایشگاههای ایرا ‌نشناسی‬
           ‫شده است؛ مانند‪ :‬نشست‬          ‫بــر نشــر ایرا ‌نشناســی و تحقیــق علمــی‬     ‫داشته باشند و بطور بصری با‬
           ‫(سمینار) هزار سال ایرانیان‬    ‫و تاریخــی‪ ،‬بــه طــرح تألیــف یــک دوره‬       ‫تاریخ و جغرافیای ایران آشنا‬
           ‫و مجارها‪ ،‬مؤسسات آموزش‬        ‫ایرا ‌نشناسـی جامـع کـه بـه نـام دانشـنامه‬     ‫شوند و ه ‌ماکنون این برنامه در‬
           ‫زبان فارسی‪ ،‬ایران‌شناسی در‬    ‫جامـع ایرا ‌نشناسـی نامیـده شـده‪ ،‬پرداختـه‬     ‫طول سال در حال انجام است و‬
           ‫لهستان‪ ،‬تاریخچه تحقیقات‬       ‫می‌شــود و بــازوی بنیــاد مرکــزی هســتند‪.‬‬
                                                                                                       ‫اجرا میشود‪.‬‬

           ‫دوم ـ اصلاح وضع تحصیلات تکمیلی‪ :‬در این بنیاد در شهر سوخته‪ ،‬تاریخچه ایران‌شناسی‪ ،‬نشست نخستین‬

           ‫دوره‌های دکترا و کارشناسی ارشد برگزار م ‌یشود و انسان در ایران و ‪ ...‬از جمله ارتباطات بین‌المللی‪ ،‬امضای‬

           ‫در این بخش نیز اقداماتی تکمیلی یا اصلاحی از قبیل‪ ،‬تفاهم‌نامه‌هایی با مؤسسات فرهنگی خارجی (همچون‬

           ‫تجدیدنظر در دروس و استادان و بهبود وضع آن برای هند‪ ،‬بلغارستان‪ ،‬چین‪ ،‬ایتالیا‪ ،‬دانشگاه لیبن و بلگراد و‬

           ‫بالا بردن سطح آموزش‪ ،‬توسعه فضای آموزش‪ ،‬رسیدگی دانشگاه الفرات الاوسط عراق و مؤسسه صدرا در بوسنی‬

           ‫به رفاه و بهبود وضع تغذیه و مطالعه‪ ،‬گسترش دامنه هرزگوین) و برخی مؤسسات داخلی مانند سازمان‬

           ‫پهنای باند اینترنت و نیز راه‌اندازی سایت آموزش رایانه فرهنگ و ارتباطات اسلامی‪ ،‬دانشکده مطالعات جهان‬

           ‫برای دانشجویان در محلی مناسب با تجهیزات جدید و دانشگاه تهران و دانشکده زبان دانشگاه تهران‪ ،‬کتابخانه‬

                                         ‫ملی و چند مؤسسه دیگر‪.‬‬  ‫برخی امور ضروری دیگر شده است‪.‬‬

           ‫در کنار این ارتباطات چند همایش نیز برگزار شد که‬      ‫هدف از بالابردن سطح دانش و آموزش دانشجویان‬

           ‫این رشته آن است که دان ‌شآموختگان این رشته دانشی تأثیر عمومی و رسانه‌ای داشته است از جمله‪ :‬همایش‬

        ‫‪7‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14