Page 37 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 37

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫اخبار ایران‌شناسی‬  ‫نمایش کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام‬                         ‫مرقع مینا در کاخ گلستان بال گشود‬
                              ‫در موزه ملی ایران‬
                                                                             ‫گنجینه ‌خطی میراث جهانی کاخ گلستان در بین‬

                                                                             ‫تمام مجموع ‌ههای نفیس دنیا از نظر محتوا و عیار هنری‬

                                                                             ‫منحص ‌رب ‌هفرد بوده و از میان آثار ب ‌هج‌امانده از میرعماد‬

                        ‫نقاشی دیواری مشهور تپه تاکستان نیشابور در سالن‬       ‫در سراسر دنیا‪ ،‬آنچه که در کتابخانه کاخ گلستان نگهداری‬
                        ‫اصلی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض‬    ‫م ‌یشود‪ ،‬جزء بهترین خطوط این هنرمند است‪ .‬بسیاری از‬
                        ‫دید‌ عموم قرار گرفت‪ .‬رئیس‌موزه ملی ایران درباره این‬  ‫نسخ ‌ههایخطیاینکتابخانه‪،‬درزمانمظفرالدی ‌نشاه‪،‬توسط‬
                        ‫نقاشی گفت‪ :‬این اثر نفیس و منحصرب ‌هفرد پس از طی‬      ‫لسا ‌نالدوله رئیس کتابخانه‪ ،‬به سرقت رفته و در نتیجه تلاش‬
                        ‫مراحل آسیب‌شناسی‪ ،‬حفاظت‪ ،‬مرمت و استحکام‌بخشی‬         ‫نظمیه وقت‪ ،‬تعدادی از این آثار به کاخ گلستان بازگردانده‬
                        ‫در تالار صدر اسلام موزه باستان‌شناسی و هنر دوران‬     ‫‌شد‪ ،‬یکی از این کتا ‌بهای به سرقت رفته‪ ،‬مجموع ‌‌های از‬

                                                   ‫اسلامی ایران قرار گرفت‪.‬‬     ‫خطوط میرعماد و شاگردانش‪ ،‬موسوم به مرقع مینا است‪.‬‬
                        ‫این نقاشـی رنگـی روی گچ‪ ،‬نمایشـگر مرد سـوار‬          ‫مدیر مجموعه کاخ گلستان ضمن رونمایی مجموعه‬
                        ‫بر اسـب با شـاهینی بر دسـت و خرگوشـی آویـزان به‬      ‫خطوطمیرعمادتصریحکرد‪:‬خطنستعلیقکهعروسخطوط‬
                                                                             ‫اسلامی نامیده م ‌یشود به دست میرعماد به اوج لطافت و‬
                                                              ‫زین اسـت‪.‬‬      ‫صلابت خود رسیده است‪ .‬این هنرمند خط را به جایگاهی‬
                        ‫مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران‬     ‫رسانده که نه اساتید پیش از او و نه شاگردان و پیروان او‬
                        ‫نیز افزود‪ :‬نقاشی مرد قوشچی در واقع جزء کهن‌ترین‬      ‫تا به امروز یارای آن را نبوده تا به قلمرو قلمرانی میرعماد‬
                        ‫نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در‬      ‫نزدیک شوند‪ .‬او افزود‪ :‬کتاب مرقع مینا به خط میرعماد برای‬
                        ‫هنگام کاوش‌های موزه متروپولیتن نیویورک در نیشابور‬    ‫نخستین بار توسط بابک بزر ‌گپناه‪ ،‬خوشنویس و کارشناس‬
                                                                             ‫نسخ خطی چاپ شده و مدیر هنری آن استاد مجتبی سبزه از‬
                                                                ‫کشف شد‪.‬‬
                                                                                       ‫خطاطان و کارشناسان مجرب این حوزه است‪.‬‬
                   ‫‪35‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42