Page 7 - فصل‌نامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 7

‫شماره هفتم‪ :‬بهار ‪1399‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬              ‫حکمت ایرانی را فرا گرفته و آن‌را صادر کردند‪.‬‬  ‫جامعــه امــن و ســالم درســت کنــد و خانواده‌هــا‬
                           ‫گرچـه به ظاهـر در بعضی از دوره‌هـا امپراتوری‌ها‬      ‫در آرامـش و آسـایش باشـند و زن ایـن موجـودی‬
                           ‫بودنـد ولـی ایـن امپراتوری‌ها نـه برای گرفتـن زمین‬   ‫کـه هدفـدار آفریـده شـده و مسـئولیت بسـیار والا‬
                           ‫بلکـه برای نشـر فرهنگ بـوده اسـت و به‌همین دلیل‬      ‫و مهمــی‌ دارد‪ ،‬بتوانــد نقــش خــود را بــه درســتی‬
                           ‫یونـان کـه امروز مادر قدسـی غرب شـمرده می‌شـود‬       ‫انجـام دهـد‪ .‬ایـن یـک هدفـی اسـت کـه در ایـن‬
                           ‫یکـی از دسـت پرورده‌هـای ایـران اسـت و دانش و‬
                           ‫حکمـت ایرانـی توانسـت ایـن سـطح از شـخصیت و‬                       ‫همایـش بـه آن خواهیـم پرداخـت‪.‬‬
                           ‫شـأن را بـرای زن در آن دوران و در جامعـه متمـدن‬      ‫هـدف دوم ایـن اسـت کـه بنیـاد ایران‌شناسـی‬
                                                                                ‫به‌عنـوان یـک نهـاد و بنیاد علمـی و پژوهشـی‪ ،‬لازم‬
                                                     ‫ایـران قدیم ایجـاد کند‪.‬‬    ‫می‌دانـد که بگویـد یکـی از ویژگی‌هـای تاریخ تمدن‬
                           ‫پس از ظهور اسلام عمیق‌ترین مسائل و امور ضروری‬        ‫ایـران نسـبت بـه سـایر تمدن‌هـا این اسـت کـه زن‬
                           ‫برای حیات بشر معرفی و نشر داده شد‪ .‬اسلام اولین دینی‬  ‫دارای شـأن و مقام بالاتـری بوده‌ اسـت‪ .‬زن در ایران‬
                           ‫است که منشور آزادی شخصیت زن را آورد‪ .‬در اسلام‬        ‫باسـتان همـواره مـورد احترام بـوده‌ و گاه به سـلطنت‬
                           ‫است که زن به جایگاهی م ‌یرسد که نورچشم پیغمبر‪،‬‬       ‫رسـیده‌اسـت و آنچـه را که مـا امـروزه به‌عنوان یک‬
                           ‫همسر و دخترش است‪ .‬روایت های زیادی در احادیث‬          ‫وظیفـه عفافـی و عصمتـی بـرای زن می‌شـمریم در‬
                           ‫اهل بیت داریم که در خانه با زن و دختر رفتار بهتری‬    ‫ایـران باسـتان رعایـت شـده و از پاکـی زن به‌خوبـی‬
                           ‫داشته باشید و اینها برای این است که زن در دوران‬
                           ‫زندگی در خانه و دختر قبل از ازدواج شأن خودش را‬                                   ‫حراسـت شـده است‪.‬‬
                                                                                ‫حقیقت آن اسـت که در ایران قدیم و ایران‌ باسـتان‬
                                              ‫بداند و خودش را به ذلت نسپارد‪.‬‬    ‫روحانیونـی بـه نـام ُمـغ حضـور داشـتند و به‌عنـوان‬
                           ‫وقتـی زن خـودش را بشناسـد حقوقـش را هم به‬            ‫طبقـه اجتماعـی مسـتقل در کنـار پادشـاهان بـه امور‬
                           ‫او می‌دهنـد‪ .‬به‌همیـن دلیل اسـت که امـروزه در دنیا‬   ‫مملکـت م ‌یپرداختند‪ ،‬آنها اشـخاص و شـخصیت‌های‬
                           ‫حقـوق واقعـی زن را نمی‌دانند‪ ،‬شـخصیت واقعی زن‬        ‫فو ‌ق‌العـاده‌ای همچون فلاسـفه بزرگ‪ ،‬حکمـای عرفان‬
                           ‫را نمی‌شناسـند و آزادی کـه بـه او می‌دهنـد بـرای‬     ‫مـآب‪ ،‬اهـل ریاضت‪ ،‬اهل کشـف و شـهود‪ ،‬در سـطح‬
                           ‫این اسـت که او فاسـد شـود و بدن خود را که اسالم‬      ‫بـالای علمـی و دارای علـوم مختلـف مـادی طبیعی و‬
                           ‫بـرای او مثـل یـک جـای مقـدس حریـم و حجاب‬            ‫انسـانی و عقلانـی بودنـد‪ .‬آنها توانسـتند به‌علت قدرت‬
                           ‫قائـل شـده اسـت و آن را از چشـم افراد مفسـد دور‬      ‫سیاسـی و اجتماعـی کـه داشـتند در رأس امـور بوده و‬
                           ‫نگـه مـی‌دارد‪ ،‬بـه هـرز بدهد و شـأن خـودش را به‬      ‫حکومـت را اداره کننـد و توانسـتند فرهنـگ والایی را‬
                                                                                ‫بـرای ملـت به‌وجـود بیاورنـد و تمدن‌سـازی و تولیـد‬
                                                  ‫آسـانی و ارزانی بفروشـد‪.‬‬
                           ‫اسلام پایه قداست زن را گذاشت و زن وقتی مادر‬                            ‫علـم کننـد و آن را ترویـج دهند‪.‬‬
                           ‫می‌شود یک موجود مقدس است‪ .‬در خانه هم دختر‬            ‫در تاریخ م ‌یخوانید که فلاسفه بزرگ یونان مثل‬
                           ‫عزیزتر از دیگر فرزندان است‪ .‬در روایت هست که‬          ‫«فیثاغورث» و «تالس» شاگردان حکمت مغان در ایران‬
                           ‫وقتی پدر وارد منزل می‌شود اگر چیزی خرید‪ ،‬اول آن را‬   ‫بودند‪ .‬بعضی از حکمای قدیم چین مانند «کنفوسیوس»‬

                      ‫‪5‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12