Page 7 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 7
شماره هفتم :بهار 1399
با بنیاد ایرانشناسی حکمت ایرانی را فرا گرفته و آنرا صادر کردند. جامعــه امــن و ســالم درســت کنــد و خانوادههــا
گرچـه به ظاهـر در بعضی از دورههـا امپراتوریها در آرامـش و آسـایش باشـند و زن ایـن موجـودی
بودنـد ولـی ایـن امپراتوریها نـه برای گرفتـن زمین کـه هدفـدار آفریـده شـده و مسـئولیت بسـیار والا
بلکـه برای نشـر فرهنگ بـوده اسـت و بههمین دلیل و مهمــی دارد ،بتوانــد نقــش خــود را بــه درســتی
یونـان کـه امروز مادر قدسـی غرب شـمرده میشـود انجـام دهـد .ایـن یـک هدفـی اسـت کـه در ایـن
یکـی از دسـت پروردههـای ایـران اسـت و دانش و
حکمـت ایرانـی توانسـت ایـن سـطح از شـخصیت و همایـش بـه آن خواهیـم پرداخـت.
شـأن را بـرای زن در آن دوران و در جامعـه متمـدن هـدف دوم ایـن اسـت کـه بنیـاد ایرانشناسـی
بهعنـوان یـک نهـاد و بنیاد علمـی و پژوهشـی ،لازم
ایـران قدیم ایجـاد کند. میدانـد که بگویـد یکـی از ویژگیهـای تاریخ تمدن
پس از ظهور اسلام عمیقترین مسائل و امور ضروری ایـران نسـبت بـه سـایر تمدنهـا این اسـت کـه زن
برای حیات بشر معرفی و نشر داده شد .اسلام اولین دینی دارای شـأن و مقام بالاتـری بوده اسـت .زن در ایران
است که منشور آزادی شخصیت زن را آورد .در اسلام باسـتان همـواره مـورد احترام بـوده و گاه به سـلطنت
است که زن به جایگاهی م یرسد که نورچشم پیغمبر، رسـیدهاسـت و آنچـه را که مـا امـروزه بهعنوان یک
همسر و دخترش است .روایت های زیادی در احادیث وظیفـه عفافـی و عصمتـی بـرای زن میشـمریم در
اهل بیت داریم که در خانه با زن و دختر رفتار بهتری ایـران باسـتان رعایـت شـده و از پاکـی زن بهخوبـی
داشته باشید و اینها برای این است که زن در دوران
زندگی در خانه و دختر قبل از ازدواج شأن خودش را حراسـت شـده است.
حقیقت آن اسـت که در ایران قدیم و ایران باسـتان
بداند و خودش را به ذلت نسپارد. روحانیونـی بـه نـام ُمـغ حضـور داشـتند و بهعنـوان
وقتـی زن خـودش را بشناسـد حقوقـش را هم به طبقـه اجتماعـی مسـتقل در کنـار پادشـاهان بـه امور
او میدهنـد .بههمیـن دلیل اسـت که امـروزه در دنیا مملکـت م یپرداختند ،آنها اشـخاص و شـخصیتهای
حقـوق واقعـی زن را نمیدانند ،شـخصیت واقعی زن فو قالعـادهای همچون فلاسـفه بزرگ ،حکمـای عرفان
را نمیشناسـند و آزادی کـه بـه او میدهنـد بـرای مـآب ،اهـل ریاضت ،اهل کشـف و شـهود ،در سـطح
این اسـت که او فاسـد شـود و بدن خود را که اسالم بـالای علمـی و دارای علـوم مختلـف مـادی طبیعی و
بـرای او مثـل یـک جـای مقـدس حریـم و حجاب انسـانی و عقلانـی بودنـد .آنها توانسـتند بهعلت قدرت
قائـل شـده اسـت و آن را از چشـم افراد مفسـد دور سیاسـی و اجتماعـی کـه داشـتند در رأس امـور بوده و
نگـه مـیدارد ،بـه هـرز بدهد و شـأن خـودش را به حکومـت را اداره کننـد و توانسـتند فرهنـگ والایی را
بـرای ملـت بهوجـود بیاورنـد و تمدنسـازی و تولیـد
آسـانی و ارزانی بفروشـد.
اسلام پایه قداست زن را گذاشت و زن وقتی مادر علـم کننـد و آن را ترویـج دهند.
میشود یک موجود مقدس است .در خانه هم دختر در تاریخ م یخوانید که فلاسفه بزرگ یونان مثل
عزیزتر از دیگر فرزندان است .در روایت هست که «فیثاغورث» و «تالس» شاگردان حکمت مغان در ایران
وقتی پدر وارد منزل میشود اگر چیزی خرید ،اول آن را بودند .بعضی از حکمای قدیم چین مانند «کنفوسیوس»
5