Page 35 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 35

‫اخبار ایران‌شناسی‬             ‫شماره دهم‪ :‬زمستان ‪1399‬‬

                                    ‫فرهنگسرای نیاوران پذیرای نمایشگاه صنای ‌عدستی نگاره‌های چوبی‬

                                                                     ‫نمایشـگاه صنایع‌دسـتی نگاره‌هـای چوبـی بـا حضـور‬
                                                                     ‫‪ ۱۲۱‬هنرمنـد و نمایـش ‪ ۲۰۱‬اثـر‪ ،‬بـا همـکاری پژوهشـکده‬
                                                                     ‫هنرهای‌سـنتی‪ ،‬صنایع‌دسـتی هیمـا و فرهنگسـرای نیـاوران‬
                                                                     ‫در تاریـخ دوم بهمن‌مـاه در فرهنگسـرای نیـاوران در تهـران‬

                                                                                                              ‫گشـایش یافـت‪.‬‬
                                                                     ‫مدیرکل میراث‌فرهنگی‪ ،‬گردشـگری و صنایع‌دسـتی اسـتان‬
                        ‫تهـران گفـت‪ :‬در این نمایشـگاه آثـار هنرمنـدان در رشـته‌های معرق‪ ،‬منبـت‪ ،‬مشـبک‪ ،‬خاتم‌سـازی‪ ،‬گره‌چینی‪،‬‬
                        ‫نـازک‌کاری‪ ،‬سازسـازی‪ ،‬خراطـی‪ ،‬سـوخت‌نگاری و حجم‌هـای چوبـی به‌نمایـش گذاشـته‌شـد‪ .‬ایشـان هدف از‬
                                                               ‫برگـزاری ایـن نمایشـگاه را توسـعه و ترویج صنایع‌دسـتی بیـان کرد‪.‬‬

                                            ‫شبیه‌سازی چهره‌‏نگاری قاجاری روی بشقاب سفالی‬

                        ‫پژوهـش و اجـرای چهر‌هپـردازی دوره قاجـاری بـر روی بشـقاب سـفالی به‌منظـور شـناخت روش کار ایـن‬
                        ‫هنر‪ ،‬توسـط هنرمندان رشـته سـفال و سـرامیک انجام شـد‪ .‬رئیس گـروه پژوهشـی پژوهشـگاه‪ ،‬ویژگ ‏‌یهای نقوش‬
                        ‫ایـن دوره را تأکیـد بـر شـاخصه‌های اروپایـی نظیـر سـای ‌‏‌هپردازی و پیکرنـگاری دانسـت و تصریح کـرد‪ :‬کاربرد‬
                        ‫رنگ‌هـای متنـوع و جدیـد ماننـد قرمـز‪ ،‬نارنجـی و صورتـی در ایـن دوره متداول شـده بـود و این نقـوش نوعی‬
                        ‫تعامـل هویتـی بـا شـرایط جامعه را نشـان مـی‏داد‪ .‬به گفتـه ایشـان در این دوره مـردم اشـرافی با چهر‌ه‏های شـاد و‬
                        ‫متبسـم‪ ،‬چهر‏‌ههایـی بـا حالـت سـه رخ و سـاده شـده‪ ،‬بدن‌هایی به حالـت نی ‌متنه بـا لباس‌هایـی به شـکل چند خط‬
                        ‫سـاده در رنگ‌هـای لاجـوردی‪ ،‬قرمـز مایل به قهوه‌ای و سـفید ترسـیم می‌شـد‌هاند‪ .‬او نقـوش را‏ه‌راه و فلـس مانند‬
                        ‫بـر روی لباس‌هـا‪ ،‬گردنبنـد مرواریـد‪ ،‬موهـای فـر داده شـده و لباس‌هـای اروپایـی با یقه بـاز را ‪ ‬از مشـخص ‌ه‏های‬

                                                           ‫نقـوش دربـاری آن دوره خواند‪.‬‬
                        ‫وی بـا بیـان اینکـه شبی ‌هسـازی از نقـوش چهر‏‌هنـگاری لو ‌‌حهـای‬
                        ‫قاجـاری بر روی بشـقاب سـفالی به قطر ‪ ۳۰‬سـانت ‏یمتر بـا روش زی ‌رلعابی‬
                        ‫و آبرنگی توسـط رعنـا بهرام ‌‏یفر انجام شـده اسـت‪ ،‬افـزود‪ :‬نمونه حاضر‬
                        ‫برگرفته از بشـقاب سـفالی با طرح بزمـی و از تولیدات اواخـر دوره قاجار‬
                        ‫اسـت که در تهران سـاخته م ‌یشـده و بیشـتر بـر نقوش تاریخی‪ ،‬سـلطنتی‬
                        ‫و مضامیـن میدان جنـگ و صحن ‌ههای روزمـره و بزمی تأکید داشـته و در‬

                              ‫حـال حاضر در مـوزه هنرهای اسالمی مالـزی نگهداری م ‌یشـود‪.‬‬
                   ‫‪33‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40