Page 35 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 35
اخبار ایرانشناسی شماره دهم :زمستان 1399
فرهنگسرای نیاوران پذیرای نمایشگاه صنای عدستی نگارههای چوبی
نمایشـگاه صنایعدسـتی نگارههـای چوبـی بـا حضـور
۱۲۱هنرمنـد و نمایـش ۲۰۱اثـر ،بـا همـکاری پژوهشـکده
هنرهایسـنتی ،صنایعدسـتی هیمـا و فرهنگسـرای نیـاوران
در تاریـخ دوم بهمنمـاه در فرهنگسـرای نیـاوران در تهـران
گشـایش یافـت.
مدیرکل میراثفرهنگی ،گردشـگری و صنایعدسـتی اسـتان
تهـران گفـت :در این نمایشـگاه آثـار هنرمنـدان در رشـتههای معرق ،منبـت ،مشـبک ،خاتمسـازی ،گرهچینی،
نـازککاری ،سازسـازی ،خراطـی ،سـوختنگاری و حجمهـای چوبـی بهنمایـش گذاشـتهشـد .ایشـان هدف از
برگـزاری ایـن نمایشـگاه را توسـعه و ترویج صنایعدسـتی بیـان کرد.
شبیهسازی چهرهنگاری قاجاری روی بشقاب سفالی
پژوهـش و اجـرای چهرهپـردازی دوره قاجـاری بـر روی بشـقاب سـفالی بهمنظـور شـناخت روش کار ایـن
هنر ،توسـط هنرمندان رشـته سـفال و سـرامیک انجام شـد .رئیس گـروه پژوهشـی پژوهشـگاه ،ویژگ یهای نقوش
ایـن دوره را تأکیـد بـر شـاخصههای اروپایـی نظیـر سـای هپردازی و پیکرنـگاری دانسـت و تصریح کـرد :کاربرد
رنگهـای متنـوع و جدیـد ماننـد قرمـز ،نارنجـی و صورتـی در ایـن دوره متداول شـده بـود و این نقـوش نوعی
تعامـل هویتـی بـا شـرایط جامعه را نشـان مـیداد .به گفتـه ایشـان در این دوره مـردم اشـرافی با چهرههای شـاد و
متبسـم ،چهرههایـی بـا حالـت سـه رخ و سـاده شـده ،بدنهایی به حالـت نی متنه بـا لباسهایـی به شـکل چند خط
سـاده در رنگهـای لاجـوردی ،قرمـز مایل به قهوهای و سـفید ترسـیم میشـدهاند .او نقـوش راهراه و فلـس مانند
بـر روی لباسهـا ،گردنبنـد مرواریـد ،موهـای فـر داده شـده و لباسهـای اروپایـی با یقه بـاز را از مشـخص ههای
نقـوش دربـاری آن دوره خواند.
وی بـا بیـان اینکـه شبی هسـازی از نقـوش چهرهنـگاری لو حهـای
قاجـاری بر روی بشـقاب سـفالی به قطر ۳۰سـانت یمتر بـا روش زی رلعابی
و آبرنگی توسـط رعنـا بهرام یفر انجام شـده اسـت ،افـزود :نمونه حاضر
برگرفته از بشـقاب سـفالی با طرح بزمـی و از تولیدات اواخـر دوره قاجار
اسـت که در تهران سـاخته م یشـده و بیشـتر بـر نقوش تاریخی ،سـلطنتی
و مضامیـن میدان جنـگ و صحن ههای روزمـره و بزمی تأکید داشـته و در
حـال حاضر در مـوزه هنرهای اسالمی مالـزی نگهداری م یشـود.
33