Page 32 - فصلنامه فرهنگی -خبری - شماره پانزدهم
P. 32

‫شماره پانزدهم‪ :‬بهار ‪1401‬‬

‫آموخت ‌هاند‪ ،‬در محافل و دورهم ‌یها روایت کرده و بدین‬    ‫به‌صورت غیرقانونی در دهه ‪ ۱۳۶۰‬از سوی یک خانواده‬           ‫اخبار ایران‌شناسي‬
‫‌واسطه باعث حفظ این میراث ریش ‌هدار در تر ‌کزبانان‬      ‫ایرانی به بندر چیاسو در مرز سوئیس‪ -‬ایتالیا منتقل شده‬

                               ‫منطقه سربند شد‌هاند‪.‬‬            ‫بود و پس از سه دهه به کشور بازگردانده شدند‪.‬‬
‫ایشـان در مـورد پخـت غذای‪ ‬چلاو گفـت‪ :‬این غذا‬
‫یکی از غذاهای سـنتی مردم منطقه بزچلو در شهرسـتان‬           ‫ثبت ‪ ۵‬اثر ناملموس استان مرکزی در‬
‫کمیجـان اسـت کـه بـا ترکیـب اولیـه رشـته و عـدس‬                   ‫فهرست آثار ملی کشور‬
‫شـکل گرفتـه و با افـزودن مـوادی چون کشـمش‪ ،‬پیاز‬
‫داغ‪ ،‬خرمـا ب ‌هعنـوان یـک غـذای کامـل مورد اسـتفاده‬     ‫پنج اثر ناملموس استان مرکزی شامل مهارت پخت‬
‫قـرار م ‌یگیـرد و در مورد ثبـت چووش چلیـک چنین‬          ‫نان زردو نی ‌مور‌‪ ،‬مهارت پخت غذای جلاو در منطقه‬
‫افـزود‪ :‬چاووشـ ‌یخوانان در مراسـم عروسـی در زمان‬        ‫بزچلو‌‪ ،‬نظام مدیریت سنتی آب در دشت کشاورزی‬
‫بازگردانـدن دامـاد از حمـام یـا بدرقه عروس بـه خانه‬     ‫نیم‌ور‌‪ ،‬روای ‌تخوانی غریب و شاه صنم در ترکی سربندی‬
‫شـوهر بـا خواندن ابیاتـی ب ‌هصورت فارسـی و ترکی که‬      ‫و چووش چلیک در مراسم عروسی منطقه بزچل ‌و در‬
‫غالبـ ًا در مـدح و ثنـای ائمه اسـت هنر‌نمایـی می‌کنند‪.‬‬
                                                                    ‫فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید‪.‬‬
    ‫برگزاری مراسم پایانی جایزه کتاب‬                     ‫نان زردو یکی از نا ‌نهای محلی شهر نی ‌مور است که‬
           ‫تاریخ انقلاب اسلامی‬                          ‫ب ‌هواسطه استفاده از ترکیبات مختلف‪ ،‬مغذی و نشا ‌طآور‬
                                                        ‫است‪ .‬نظام مدیریت سنتی تقسیم آب در دشت نی ‌مور نحوه‬
‫مراسـم پایانـی دومین جایـزه کتاب تاریـخ انقلاب‬          ‫مدیریت سنتی آب رودخانه لعل بار در منطقه نی ‌مور و نظام‬
‫اسالمی با هـدف ارتقـای فرهنـگ و حافظـه تاریخی‬           ‫مدیریت آن‪  ‬که حداقل از دوره ساسانی قوام یافته را بر پایه‬
‫جامعـه اسالمی ایـران و حفـظ اسـتقلال و هویـت‬            ‫دانش سنتی ب ‌هعنوان یک میراث ناملموس ارزشمند مورد‬
‫فرهنگـی‪ ،‬شناسـایی و معرفـی کتاب‌هـای برتـر در‬
‫حـوزه تاریـخ انقالب اسالمی‪ ،‬کمـک بـه اعتالی‬                                          ‫توجه قرار گرفته است‪.‬‬
‫سـطح دانـش تاریخـی و فرهنـگ مکتـوب‪ ،‬مقابلـه با‬          ‫وی با اشاره به اینکه روای ‌تخوانی غریب و شاه صنم‬
                                                        ‫حکایت و نقل شفاهی میراثی قدیمی از تاریخ مردم سربند‬
                                                        ‫بالا و پایین در شهرستان شازند است گفت‪ :‬روای ‌تخوانان‬
                                                        ‫داستان دلدادگی غریب به شاه صنم را که از نیاکان خود‬

                                                                                                                  ‫‪30‬‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37