Page 5 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 5

‫فهرست‬  ‫فهرست‪/‬شمشامراهردهوامو‪:‬ل‪:‬زمپاسئتیازن ‪3 1319379 7‬‬

                       ‫سخن سردبیر‬

                                       ‫ ■بنیاد ایران‌شناسی؛ اهداف؛ نتایج‬

                        ‫هر بیننده و شنونده؛ چه متخصص و اهل علم و چه غیر متخصص و حتی از مردم عوام در‬
                        ‫برخورد اول با کلمه ایرا ‌نشناسی سؤالاتی در ذهنش شکل می‌گیرد و طبع ًا متناسب و فراخور‬

                                  ‫درک و دانش خود‪ ،‬تجلی و تبلوری از مفهوم این واژه را در ذهن تفسیر می‌نماید‪.‬‬
                        ‫صرف‌نظر از تفسیر و تعبیر این واژه که خود در این مقال نم ‌یگنجد و صاحبنظران‬
                        ‫بسیاری در این حوزه قل ‌مفرسایی کرده‌اند‪ ،‬موضوع دیگری که باید به آن پرداخت و توضیح‬

                                                                        ‫داد‪ ،‬فعالیت‌های بنیاد ایرا ‌نشناسی است‪.‬‬
                        ‫از اینکه مؤسسه‌ای که مشغول تحقیق و پژوهش در حوزه شناخت ایران است اساس ًا باید‬
                        ‫از کجا آغاز کند و به کجا برسد؟ چه چیز یا چیزهایی را از ایران باید بشناسد و چگونه آنها‬
                        ‫را به ملل سایر کشورها معرفی نماید؟ اولویت و یا اولویتهای اصلی این مرکز در شناختن و‬
                        ‫شناساندن کدام‌یک از وجوه کشور عزیزمان ایران است؟ اینجاست که نوع دیدگاه و عملکرد‬
                        ‫و سلیقه مسئولین و برنامه‌ریزان و مدیران بنیاد می‌تواند تا حدود زیادی در رسیدن این‬

                                                            ‫مؤسسه به اهداف عالی و نهایی خود مؤثر واقع شود‪.‬‬
                        ‫کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دارای‬
                        ‫گونه‌های متنوعی از پدیده‌های طبیعی و اقلیمی است‪ ،‬کشوری چهار فصل است و به‌واسطه‬
                        ‫تاریخ و تمدن چندین هزار ساله به همان اندازه دارای تنوع در نژادها‪ ،‬زبان‌ها و گویش‌ها و‬
                        ‫آثار تاریخی و باستانی است‪ .‬به‌همین دلیل‪ ،‬تعدد موضوع برای پژوهش در حوزه ایرا ‌نشناسی‬
                        ‫بسیار است و اندکی غفلت و شتابزدگی در انتخاب‪ ‌،‬برنامهریزی و اجرای طرحهای پژوهشی‬
                        ‫در بنیاد ایرا ‌نشناسی می‌تواند این مؤسسه علمی و پژوهشی را از اهداف اصلی خود دور‬
                        ‫نموده و ضمن تبدیل فعالیتهای آن به روزمره‌گی و رفع تکلیف‪ ،‬آن را به سوی موازی‌کاری‬

                                                                                    ‫با سایر سازمانها سوق دهد‪.‬‬
                        ‫بسیاری از حوزه‌های فعالیت که در ابتدا به ذهن میرسد‪ ،‬دارای سازمان و نهاد متولی است‬

                                     ‫و اگر هم تاکنون کاری انجام نشده ناشی از کمکاری و غفلت نهاد مسئول است‪.‬‬
                        ‫امروزه با کمی دقت در حوزه فعالیت کشورهای غربی ب ‌هسرعت متوجه این موضوع‬
                        ‫م ‌یشویم که کشورهایی که تاریخ آنها به زحمت به ‪ 200‬سال میرسد مشغول فعالیت درحوزه‬
                        ‫تولید و جعل تاریخ برای خود هستند و دریغ است که در چنین شرایطی ایران با تمدن چندین‬

                                               ‫هزارساله از شناخت سابقه خود و معرفی آن به جهانیان غافل باشد‪.‬‬
       ‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10