Page 9 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 9

‫شماره دوم‪ :‬زمستان ‪1397‬‬

‫مصاحبه‬     ‫تاریخ‪ ،‬فرهنگ‪ ،‬جامعه و جهان بشری برگرفت ‌هایم‪ .‬به هر میراث مشترک خویش به‌عنوان یک ملت ره می‌سپارد‪.‬‬

           ‫یک جامعه و جهان فرهنگی یک ملت آگاه به تاریخ‬      ‫روی گامی که برگرفته شده و حرکتی که آغاز شده است و‬

           ‫مسیرهای دشواری که م ‌یبایست طی شود و هیچ پایانی هم و فرهنگ خویش یک جامعه و جهان و ملتی که م ‌یداند‬

           ‫برآن مترتب نیست‪ .‬هر چند عمر تأسیس و تشکیل بنیاد در کجای تاریخ ایستاده است بر چه میراثی تکیه زده است‬

           ‫ایرا ‌نشناسی در پایتخت – شهر تهران در قیاس با پیشینه جایگاه تاریخی‪ ،‬فکری‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬مدنی و معنو ‌یاش در‬

           ‫بنیادهای ایرا ‌نشناسی در جهان حتی با پیشینه ایرا ‌نشناسی تاریخ‪ ،‬فرهنگ‪ ،‬جامعه و جهان بشری چگونه بوده است‬

           ‫در برخی مراکز استانی کشور کوتاه بوده است و به سه و اینک چگونه است و بهر‌همند از بصیرت و خودآگاهی‬

           ‫دهه بیش نم ‌یرسد لیکن در همین تاریخ عمر کوتاهش تاریخیست و چونان خوابگردها در بستر حوادث ره‌‬

           ‫کارنام ‌هاش بس درخشان بوده است و خرمن تلا ‌شهایش نم ‌یسپارد درآوردگا‌ههای سخت و سنگین و چال ‌شخیز‬

           ‫نیز نیکو بوده است و نیک به ثمر نشسته است و همچنان تاریخی‪ ،‬ب ‌یتردید ایم ‌نتر از یک جامعه و جهان خفته‬

           ‫است و غافل و ب ‌یخبر و‬                                              ‫نیز در مسیر موفقی ‌تهای بیشتر‬

                     ‫مو ‌جسوار حوادث‪.‬‬  ‫ایرا ‌نشناســی در ایــران در خاســتگاه‬   ‫گام برم ‌یگیرد و ره م ‌یسپارد‪.‬‬
           ‫همانگونه که مسـتحضر‬         ‫و خانــه خــود صرفــ ًا یــک بنیــاد‬    ‫برای تحقق ایـن جایگاه‬
                                       ‫یــا تشــکیلات یــا ســازمان و نهــاد‬
           ‫چه راهنمایی و راهکارهایی فرهنگــی و علمــی و پژوهشــی و هسـتید در سـال ‪1396‬‬
           ‫آموزشـی نیسـت‪ .‬بنیـاد ایرا ‌نشناسـی‪ ،‬رونمایـی از جـدول‬              ‫قابل ارائه اسـت؟‬

           ‫در نطفه حرکت و عزیمت خانـه همـه ایرانیـان و ایران‌دوسـتان گاهنـگاری تطبیقی ایران و‬
           ‫راهی بس دشوار و ناهموار و علاقه‌منــدان بــه شــناخت تاریــخ و جهان توسـط بنیـاد صورت‬
           ‫ایستاده‌ایم و مسئولیتی بس فرهنـگ و مآثـر تاریخـی و مواریـث گرفـت؛ آیـا بنیـاد در‬
           ‫راسـتای انجام رسالت خود‬     ‫فرهنگــی ایــران اســت‪.‬‬                 ‫خطیر‪ ،‬بس عظیم و بس سنگین‬

           ‫در مـورد طـرح جـدول‬                                                 ‫و مهم را بر شانه گرفته‌ایم‪‌.‬‬

           ‫ایرا ‌نشناسی در ایران در خاستگاه و خانه خود صرف ًا گاهنـگاری ایـران و جهـان موفـق بـوده اسـت؟‬

           ‫عل ‌یالقاعده این اتفاق در سازمان میرا ‌ثفرهنگی‪،‬‬  ‫یک بنیاد یا تشکیلات یا سازمان و نهاد فرهنگی و علمی‬

           ‫و پژوهشی و آموزشی نیست‪ .‬بنیاد ایرا ‌نشناسی‪ ،‬خانه همه صنای ‌عدستی و گردشگری م ‌یبایست م ‌یافتاد‪ .‬این طرح در‬

           ‫ایرانیان و ایرا ‌ندوستان و علاق ‌همندان به شناخت تاریخ و آنسازمانم ‌یبایستبهاجرادرم ‌یآمدکهچنیننشدوبنیاد‬

           ‫فرهنگ و مآثر تاریخی و مواریث فرهنگی ایران است‪ .‬ایرا ‌نشناسی خود به میدان آمد و به پیشنهاد ریاست محترم‬

           ‫دست همه فرزندان این سرزمین و همه ایران‌شناسان بنیاد آی ‌تالله سی ‌دمحمد خامن ‌های که شانه به شانه مطالعات‬

           ‫را برای همکاری به گرمی می‌فشارد‪ .‬بنیاد ایران‌شناسی و مشغل ‌ههای فکری و فلسف ‌یشان مطالعات تاریخی جامعی‬

           ‫سرشتی فرهنگی دارد و فرهنگی گام برمی‌گیرد و در نیز دارند و پژوه ‌شها و کشفیات میدانی و دستاوردهای‬

           ‫مسیر ارتقاء و ارتفاع آگاهی تاریخی و فرهنگی و دانش باستا ‌نشناسی را با دقت و مراقبت دنبال م ‌یکنند‪،‬‬

           ‫مدنی و معنوی فرزندان ایران درباره تاریخ و فرهنگ و طرح جدول گاهنگاری جامع باستا ‌نشناسی ایران در بنیاد‬

        ‫‪7‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14