Page 29 - فصل‌نامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 29

‫شماره هفتم‪ :‬بهار ‪1399‬‬

‫اخبار ایران‌شناسی‬           ‫ساز قیچ ‌کباس جایگزین ویلنسل‬                        ‫احیای گیاهان و درختان دوران هخامنشی و‬
                                  ‫در ارکستر ملی ایران‬                                      ‫ساسانی در بیستون‬

                       ‫هنرمندانگروههن ‌رهایسنتیپژوهشگاهمیرا ‌ثفرهنگی‬           ‫گیاهان و درختان دوران هخامنشی و ساسانی در‬
                       ‫و گردشگری ساز قیچ ‌کباس را ب ‌همنظور جایگزینی‬           ‫محوطه تاریخی و گردشگری بیستون با همکاری یک‬
                       ‫با ویلنسل در ارکستر ملی ایران ساختند‪ .‬این ساز ب ‌هدلیل‬
                       ‫پرکردن کاست ‪‎‬ی سازهای کششی در رپرتوار موسیقی سنتی‬                         ‫پژوهشگاه فرانسوی احیا می‌شوند‪.‬‬
                       ‫ایرانی با بهر‏هگیری از تکنی ‏ک سازهای غربی به دو گونه‬   ‫مدیـر مجموعـه تاریخـی بیسـتون ضمـن اعالم‬
                                                                               ‫همـکاری در راسـتای احیـا پوشـش گیاهـی باسـتانی‬
                                     ‫سوپرانو و آلتو ساخته و تولید شده است‪.‬‬     ‫بیسـتون بـا مرکـز پژوهش‌هـای علمـی فرانسـه و‬
                       ‫رئیس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه‬                  ‫پژوهشـگاه علمـی اقیانوس‌شناسـی و علـوم جـوی‬
                       ‫میراث‌فرهنگی در این باره گفت‪ :‬برطرف کردن هوم‬            ‫ایـران گفت‪ :‬براسـاس تحقیقاتـی که تاکنـون صورت‬
                       ‫صدا‪ ،‬رفع محدودیت نوازندگی در پوزسیو ‌ن‪ ،‬استاندار‬        ‫گرفتـه‪ ،‬دامنـه کـوه بیسـتون بهتریـن مـکان به‌منظور‬
                       ‫شدن جای ن ‪‎‬ته‌ا‪ ،‬قابل استفادن بودن این ساز برای تمامی‬
                       ‫چلیست‌ها با هر نوع سبک نوازندگی‌‪ ،‬کوک بسیار دقیق‬                      ‫احیـای گیاهـان دوره ساسـانی اسـت‪.‬‬
                       ‫ساز با سهولت و سریع و حذف سیم‌گیر و پایه تاندون‬         ‫وی بـا اعالم اینکـه ایجـاد مرکـز گیاه‌شناسـی‬
                       ‫مواردی است که در پژوهش حاضر (ساخت قیچک باس)‬             ‫بیسـتون نیـز در دسـتور کار قـرار دارد گفـت‪ :‬مطالعه‬
                                                                               ‫دیریـن گرده‌شناسـی رسـوبات سـراب بیسـتون‪،‬‬
                                                        ‫رعایت شده است‪.‬‬         ‫اطلاعـات جدیـدی دربـاره درختـکاری دوره‌هـای‬
                       ‫وی افزود‪ :‬باوجود تمایز ظاهری ساز ویولن و قیچک‪،‬‬          ‫هخامنشـی و ساسـانی در بیسـتون را در اختیـار قـرار‬
                       ‫شباهت‪‎‬های زیادی از لحاظ تکنیک‪‎‬های نوازندگی دست‬
                                                                                                                    ‫خواهـد داد‪.‬‬
                                  ‫راست و چپ در این دو ساز می‪‎‬توان یافت‪.‬‬        ‫انجام چنین مطالعاتی‪ ،‬به درک بهتر زمینه‌های طبیعی‬
                       ‫سازندگان این ساز با بهره‏گیری از آزمایشگاههای‬           ‫شکل‌گیری فرهنگ‌های باستانی و نقش انسان در محیط‬
                       ‫فیزیک و شیمی داخل و خارج از کشور و پژوهش‬
                       ‫گسترده چندین ساله به رموز سازگران کروما ایتالیا دست‬                                   ‫کهن کمک می‌نماید‪.‬‬
                       ‫یافته‏اند و از آن در ساخت ساز یاد شده بهره گرفت ‏هاند‬
                       ‫به‌نحوی که ساز ساخته شده صدای مطلوب در ارکستر ملی‬

                                                     ‫ایران را فراهم م ‏یکند‪.‬‬
                       ‫مواد ب ‌هکار رفته در ساز قیچ ‌کباس عبارت‌اند از‪ :‬کاسه‬
                       ‫ساز از چوب‌توت‪ ،‬دسته و زیر گیریف از چوب گردو‪،‬‬
                       ‫گیریف از چوب آبنوس یا فوفل‪ ،‬خرک از چوب کبوده‪،‬‬
                       ‫سیم‌ها پیراسترو اواپیرازی‪ ،‬پوست ضخیم بره‪ ،‬گوش ‪‎‬یها‬

                                   ‫طرح ویتنر‪ ،‬قورقوری و موارد دیگر است‪.‬‬

                   ‫‪27‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34