Page 7 - فصلنامه فرهنگی- خبری شماره 8
P. 7

‫شماره هشتم‪ :‬تابستان ‪1399‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬     ‫متعهـد‪ ،‬موجب تأثـر و تألم گردیـد‪ .‬این بانـوی فاضله فقـدان ایـن بانـوی باتقـوا و فاضلـه و مؤمنـه و مجاهد‬

                         ‫و طاهره علاوه بر اسـتادی فلسـفه اسالمی در دانشـگاه خالء و ثلمـه بـزرگ فرهنگـی و ضایعـه‌ای اسـت که‬

                         ‫تهـران‌‪ ،‬یکـی از همـکاران بنیـاد حکمـت اسالمی جبـران نـدارد‪ .‬بـه خانـواده و بازمانـدگان محتـرم و‬

                         ‫صـدرا و بنیاد ایران‌شناسـی و در بسـیاری از شـوراهای دوسـتان و همـکاران نزدیک ایشـان تسـلیت می‌گوئیم‬

                         ‫فلسـفی و علمـی در امـور فرهنگی و به‌خصـوص امور و رضـوان الهـی و جـوار بانـوی دو عالم برای ایشـان‬

                                                   ‫زنـان عضویـت داشـت و تنها بانـوی رایـزن فرهنگی مسـئلت داریم‪.‬‬

                         ‫سیدمحمد خامنه‌ای‬  ‫جمهـوری اسالمی در خارج از کشـور بود کـه من خود 				‬

                         ‫‪ 22‬شهریور ‪1399‬‬    ‫شـاهد لیاقـت و شایسـتگی‌های ایشـان در آتـن بودم‪				.‬‬

                                                ‫ ◙ سخنرانی مرحومه «دکتر طوبی کرمانی»‬
                                           ‫در نشست تخصصی جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام‬

                         ‫سلسـله نشسـت‌های تخصصـی همایـش بین‌المللـی زن‪ ،‬از حقایـق سـخن رانـده و از حقیقـت بازنمایی و از‬

                         ‫«جایـگاه زن در تمـدن ایـران و اسالم» از روز شـنبه شـبه ‌هها بازگشـایی‌کند و زان پـس کـه جایـگاه‪ ،‬بـود و‬

                         ‫‪۱‌ ۴‬تیرمـاه در بنیـاد ایران‌شناسـی به‌صـورت مجـازی نبـود‪ ،‬حیثیـت و حیـات زن روشـن گـردد‪ .‬در پیش از‬

                         ‫برگزار شـد‪ .‬متأسـفانه پس از برگزاری همایش‪ ،‬سـرکار اسالم‪ ،‬زن را به‌عنـوان «نـور و چراغ» تعریـف کرد‌هاند‪.‬‬

                         ‫خانـم دکتـر طوبـی کرمانـی اسـتاد دانشـکده الهیـات بانـو در اوسـتا بـه معنـای چـراغ و فـروغ و روشـنایی‬

                         ‫و معـارف اسالمی دانشـگاه تهـران‪ ،‬دار فانـی را وداع اسـت و کدبانـو یعنـی چـراغ و روشـنای ِی خانـه‪ .‬زن در‬
                         ‫گفتنـد‪ .‬به‌همیـن مناسـب‪ ،‬متـن سـخنرانی ایـن بانوی اوسـتا و سانسـکریت به لقب «ری َته سـیه بانو» (‪Ritasya‬‬
                         ‫گرانقـدر کـه عضـو شـورای سیاسـت‌گذاری همایـش ‪ )Bhanu‬یـا «اشـه بانو» خوانده شـده که به معنـی «دارنده‬

                                           ‫بین‌المللـی «جایـگاه زن در تمـدن ایـران و اسالم» نیز فروغ راسـتی و پارسـایی» اسـت‪.‬‬

                         ‫همچنیـن واژه «مـادر» در اوسـتا و سنسـکریت‬                        ‫بودنـد‪ ،‬ارائـه می‌شـود‪:‬‬

                         ‫ایشـان در افتتاحیـه همایـش به‌تشـریح جایـگاه زن «ماتـری» (‪ )Matri‬به‌معنـی «زمیـن پرورش‌دهنـده»‬

                         ‫در آفرینـش و تکویـن پرداخت‪ .‬وی با بیـان محوریت و خواهـر سواسـری (‪ )Svâsri‬یعنـی «وجـود مقـدس‬

                         ‫موضـوع سـخنرانی خـود در نشسـت تخصصـی جایگاه و خیرخـواه»‌ اسـت و زن شـوهردار بـا صفـت «نمانـو‬

                         ‫زن در تکویـن و آفرینـش‪ ،‬گفـت‪ :‬در دو بـازه زمانـی َپتنـی» (‪ )Nmâno Patni‬یـا «نگهبـان خانـه» نـام گرفته‬
                         ‫پیـش و پـس از اسالم و از آنجـا کـه در هـر دو بـازه ‌اسـت‪ .‬با تمسـک به تفسـیر ملاصـدرا از آیـه «الله نور‬

                         ‫زمانـی‪ ،‬سـخن در مـدار ایـران می‌باشـد؛ لـذا مقارنـه و السـموات و الارض» به «الله وجود السـموات و الارض»‬

                         ‫مقایسـه ایـن جایـگاه در ایـران و در جوامـع و مکاتب معتقـد اسـت زن جانشـین خـدا در زمیـن ‪ -‬زن‪ ،‬زمین‪،‬‬

                         ‫دیگـر ب ‌هویـژه غـرب‪ ،‬می‌توانـد عالمانه‌تـر و واق ‌عبینانه‌ زندگـی‪ -‬بـوده و همان وجو ِد نخسـتین تکوین ِی انسـانی‬
                                                   ‫و بـه‌ دور از هر شـعارزدگ ِی دموکراسـی و دفاع از حقوق در جهـان ماده اسـت‪.‬‬

                      ‫‪5‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12