Page 35 - فصلنامه فرهنگی_خبری شماره یازدهم
P. 35

‫شماره یازدهم‪ :‬بهار ‪1400‬‬

‫اخبار ایران‌شناسی‬        ‫ثبت ‪ ۸‬میراث ناملموس‬                     ‫مراسم سمنوپزان در‬                     ‫مراسم سمنو‌پزان در استان‬
                             ‫استان کردستان‬                         ‫شهرستان شیراز‬                             ‫خراسان‌شمالی‬

                       ‫وزیــر میــراث ‌‌فرهنگــی‪،‬‬            ‫پخت سمنو از سنت‌های دیرین‬                ‫مراسم سمنوپزان از دیرباز هر‬
                       ‫گردشـگری و صنای ‌عدسـتی اسـتان‬        ‫شیرازی‌هاست که هم ‌هساله در پایان‬        ‫ساله در اواخر فصل زمستان در‬
                       ‫کردسـتان در نامـ ‌های مراتـب ثبت‬      ‫اسفندماه جهت استقبال از بهار برگزار‬      ‫خراسان شمالی برگزار م ‌یشده است‪.‬‬
                       ‫هشــت اثــر میرا ‌ثفرهنگــی‬           ‫می‌شود‪ .‬زنان شیرازی‌ پخت سمنو‬            ‫تهیه سمنو اغلب با همیاری زنان‬
                       ‫ناملمـوس را به اسـتاندار کردسـتان‬     ‫را برای برآورده شدن حاجاتشان‬             ‫فامیل و یا محله صورت م ‌یگیرد و‬
                                                             ‫م ‌یپزند و آن را منسوب به حضرت‬           ‫جمع کثیری از مردم را به خود جلب‬
                                          ‫ابــاغ کــرد‪.‬‬                                               ‫م ‌یکند‪ .‬برای این کار گندم را دو سه‬
                       ‫هشـت میـراث ‌فرهنگـی‬                           ‫فاطمه‌الزهرا(س)‪ ‬م ‌یدانند‪.‬‬      ‫روز در آب خیس م ‌یکنند و سپس‬
                       ‫ناملمـوس اسـتان کردسـتان بـا‬          ‫گاهی مقداری از تربت امام‬                 ‫آن را در مجمعه (سینی) قرار م ‌یدهند‬
                       ‫عنوان مهـارت تهیه ولـوش (بلغور)‬       ‫حسین(ع) و گاهی نیز از آب‬                 ‫تا جوانه بزند‪ ،‬سپس جوان ‌هها را هر‬
                       ‫(منطقـ ‌های به پیشـنهاد کردسـتان‌)‪،‬‬   ‫نیسان‪ ‬جهت تبر ‌کدادن به سمنو‬             ‫روز خیس م ‌یکنند تا کامل ًا در هم فرو‬
                       ‫بـازی چ ‌همـه قوجایلـ ‌ی‪ ،‬مهـارت‬      ‫استفاده م ‌یشود‪ .‬وقتی کامل ًا جا افتاد‪،‬‬  ‫برود‪ ،‬سپس جوان ‌هها را فشرده و آب‬
                       ‫سـاخت یغـا ‌ن (صنـدوق سـنتی)‪،‬‬         ‫مقداری مغز پسته و گردو و یا بادام در‬     ‫آن را م ‌یگیرند و از آن سمن ‌و م ‌یپزند‪.‬‬
                       ‫مهـارت پخـت غـذای سـلیمالی‬            ‫دیگ م ‌یریزند و بعد از مدتی در دیگ‬       ‫پوشیدن لبا ‌سهای سنتی و‬
                       ‫(منطقـ ‌های به پیشـنهاد کردسـتان‌)‪،‬‬   ‫را برم ‌یدارند و با پارچه سفیدرنگی‬       ‫خواندن شعر در هنگام کفچه زدن و‬
                       ‫مهارت سـاخت وندی (نوعی سـاز)‪،‬‬         ‫روی آن م ‌یکشند و مقداری گلاب را‬         ‫پخت سمنو‪ ،‬دیگر مراسمی است که‬
                       ‫مهـارت سـاخت برچاویلکه اسـب‬           ‫با صلوات دورتا دور دیگ م ‌یپاشند و‬       ‫هنگام پخت اجرا م ‌یشود‪ .‬پخت سمنو‬
                       ‫(مگ ‌سپـران‌)‪ ،‬مهـارت سـاخت‬           ‫ب ‌هاصطلاح آن را تطهیر م ‌یکنند‪ .‬آنگاه‬   ‫با رعایت مقررات آئی ‌ننامه اجرایی‬
                       ‫گی ‌زگیـزه (وسـیله بـازی قدیمـی‌)‪،‬‬    ‫حاج ‌تمندان دو رکعت نماز حضرت‬            ‫مصوب‪ ۱۳۸۷‬هیئ ‌توزیران‪ ،‬میراث‬
                       ‫بـازی تاقیل ‌هب ‌هسـر در فهرسـت آثار‬  ‫فاطم ‌هالزهرا (س) را در کنار دیگ‬         ‫‌فرهنگی ناملموس با عنوان سمنوپزان‬
                       ‫ملـی میـراث فرهنگـی ناملمـوس‬          ‫م ‌یخواندند‪.‬سپسسمنو‪ ‬راداخلظرف‬            ‫درق در استان خراسا ‌نشمالی به ثبت‬
                       ‫کشـور در تاریـخ ‪1399/6/17‬بـه‬          ‫ریخته و بین مردم تقسیم م ‌یکنند‪ .‬این‬
                                                                                                                            ‫ملی رسید‪.‬‬
                                          ‫ثبـت رسـید‪.‬‬             ‫آئین سنتی ثبت ملی شده است‪.‬‬

                   ‫‪33‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40