Page 5 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 5

‫فهرست‪ /‬شماره نهم‪ :‬پائیز ‪3 1399‬‬

                ‫سخن سردبیر‬

     ‫ابلاغ اساسنامه جدید بنیاد ایرا ‌نشناسی توسط رئی ‌سجمهور محترم جناب حج ‌تالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در زمانی‬
     ‫کمتر از یک ماه از استقرار دولت جدید انگیز ‌‌های گردید‌تا مروری بر چگونگی تدوین اساسنامه جدید داشته و حواشی تهیه آن را‬

                                                                                     ‫به اطلاع خوانندگان گرامی برسانیم‪.‬‬
     ‫از بدو قبول ریاست بنیاد ایرا ‌نشناسی توسط آی ‌تالله سیدمحمد خامن ‌های ب ‌هدلایلی نامعلوم و نامعقول تبلیغاتی خصمانه و خیزها و‬
     ‫اقدامات اداری و عملی برخی از مسئولین دولتی آغاز شد تا مانع مدیریت و ادامه کار ایشان شود و بالطبع این بنیاد نتواند به خدماتی نو‬
     ‫که دستاوردهای مدیریت معظ ‌مله بود برسد و به شکل بنایی ب ‌یفایده‪ ،‬خنثی و ب ‌یثمر درآید ازجمله در سال ‪ 1395‬طرح دور از منطق‬
     ‫ادغام بنیاد ایرا ‌نشناسی در کتابخانه ملی توسط رئیس وقت این کتابخانه مطرح شد و در ظاهر توسط بخ ‌شهایی از دولت یازدهم‬
     ‫مورد استقبال و بررسی قرار گرفت‪ .‬پس از وصول نام ‌های با این مضمون‪ ،‬موضوع در هیئ ‌تامنای بنیاد مطرح و از سوی تک تک‬
     ‫اعضاء مورد مخالفت قرار گرفت‪ .‬بنابراین طی نام ‌های نظر هیئ ‌تامنا به محضر مقام معظم رهبری اعلام و در نهایت توسط معظ ‌مله‬
     ‫طرح مذکور جهت بررسی به شورای عالی انقلا ‌بفرهنگی ارجاع گردید‪ .‬در این میان علاوه بر طرح ادغام‪ ،‬موضوع اصلاح اساسنامه‬

                                ‫بنیاد نیز ب ‌هعنوان تکلیفی جدید بر عهده هیئ ‌تامنا بنیاد و شورای عالی انقلا ‌بفرهنگی قرار گرفت‪.‬‬
     ‫طرح ادغام که خالی از هر گونه منطق و استدلال بود در اولین جلسات شورای عالی انقلا ‌بفرهنگی و پس از استماع سخنان‬
     ‫رئیس کتابخانه ملی و نمایندگان بنیاد ایرا ‌نشناسی با اکثریت قریب به اتفاق آراء رد شد و مسئله اساسنامه جدید بنیاد ب ‌هعنوان اقدامی‬
     ‫مهم از سوی بنیاد ایرا ‌نشناسی پیگیری گردید و پس از تشکیل جلسات متعدد و ساع ‌تها کار بر روی اساسنامه جدید نهایت ًا متن آن‬

                                                                                     ‫به تصویب هیئ ‌تامنای بنیاد رسید‪.‬‬
     ‫اساسنامه جدید طی نام ‌های از سوی ریاست محترم بنیاد ایرا ‌نشناسی جهت بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع‬
     ‫وبازب ‌همنظوربررسیوتصویبنهاییجلساتمتعددباحضورنمایندگانبنیاددرشوراواعمالنظراتاصلاحیکارشناسانشورابالاخره‬
     ‫با حضور رئی ‌سجمهور وقت در جلسه ‪ 798‬و در تاریخ ‪ 96/6/14‬به تصویب رسید‪ .‬با اینکه قانون ًا اساسنامه مذکور پس از تصویب‬
     ‫بایستی توسط رئی ‌سجمهور امضا و ابلاغ م ‌یگردید تا اجرایی شود اما در کمال تأسف از آن تاریخ تا پایان دولت دوازدهم ابلاغ‬
     ‫انجام نش ‌د‪ ،‬تا اینکه نهایت ًا با استقرار رئی ‌سجمهور محترم دولت سیزدهم در تاریخ ‪ 1400/6/20‬پس از ‪ 4‬سال معطلی و کارشکنی‬
     ‫جهت اجرا به بنیاد ایرا ‌نشناسی ابلاغ گردید‪ .‬سؤالی که همواره برای نگارنده در این سا ‌لها مطرح بود این است که واقع ًا ضمانت اجرایی‬
     ‫طر ‌حهای مصوب شورای عالی انقلا ‌بفرهنگی چیست؟ قوانین مصوب مجلس در صورت عدم ابلاغ توسط رئیس جمهور در وقت‬
     ‫قانونی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ م ‌یگردد اما در شورای عالی انقلا ‌بفرهنگی که بالاترین نهاد قانونگذار فرهنگی کشور‬
     ‫است در صورت عدم ابلاغ مصو بات به هر دلیل توسط رئی ‌سجمهور چه ضمانت اجرایی وجود دارد و چرا اینگونه از طرف رئیس قوه‬

                                                                    ‫مجریه وقت به شورای عالی انقلاب فرهنگی توهین شد؟‬
     ‫امیداستنمایندگانمحترممجلسشورایاسلامیوهمچنیندبیرمحترمشورایانقلا ‌بفرهنگیفکریبرایرفعاینمشکلنمایند‬
     ‫تا در مصوبات این شورا که حاصل ساع ‌تها جلسات کارشناسی و صرف وقت و هزینه فراوان است و با حضور شخصی ‌تهای حقیقی و‬

                       ‫حقوقی و در رأس آن رئیس جمهور به تصویب م ‌یرسند در آینده ب ‌هدلایل واهی معطل و بلا استفاده باقی نمانند‪.‬‬
     ‫فرشید شریعتمداری‬
‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10