Page 71 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 71
شماره دوازدهم :تابستان 1400
تازههای نشر ایرانشناسی ■سیری در تاریخ ،فرهنگ و زبان ترکان کرمان ■فرهنگ و ادبیات عامه راویز
شعبه کرمان شعبه کرمان
کتـاب سـیری در تاریـخ ،فرهنگ و زبـان ترکان میتـوان بـا ایـن کتـاب بـه خوبـی دانسـت کـه
کرمـان (ایلات افشـار ،بچاقچـی و قتلو) نوشـته اصغر مـردم راویـز کرمان چگونـه مردمانـی هسـتند؛ زیرا
پورمـراد که توسـط شـعبه کرمـان بنیاد ایرانشناسـی شـناخت عقایـد و افـکار هـر جامعـه بـا بررسـی
منتشـر شـده اسـت .از ابزارهای اصلی شـناخت یک
قـوم یـا ملت آشـنایی با زبـان ،فرهنـگ و تاریخ آن فرهنـگ عامـه آن جامعـه ممکـن میشـود.
ملـت اسـت .زبـان وسـیله ارتبـاط بشـر بـا یکدیگر فرهنـگ و تمـدن و ادبیـات هر کشـور برخاسـته
از روابـط مـردم عـادی بـا یکدیگـر اسـت .فرهنگ
اسـت که طـی هـزاران سـال تکامل یافته اسـت. عامـه اعمـال و رفتار جمعـی و گروهی اسـت که بین
در کتـاب سـیری در تاریـخ ،فرهنـگ و زبـان عا ّمـه مـردم ،رایج اسـت .فولکلـور در جوامعی وجود
تـرکان کرمان نویسـنده سـعی کرده در قالـب دوازده دارد کـه افـراد آن جامعـه ،دارای دو نـوع پـرورش
فصـل به خاسـتگاه تاریخـی و جغرافیایی اقـوام ترک عوام(مردم کوچـه و بازار) و خواص(نخبگان) باشـند.
کرمـان از جملـه سـلجوقیان ،ایـل قتلو ،افشـارها ،ایل کلیـت ایـن کتـاب ایـن دو نـوع پـرورش را در این
بچاقچـی و طایفـه ارشـلو ،آداب و رسـوم و فرهنگ
ایلـی آنهـا بپـردازد .از جملـه بخشهـای مهـم کتاب نقطـه از کشـور بازمینمایـد.
دسـتور زبـان ترکی افشـاری اسـت که در ایـن کتاب کتـاب پیـش رو با طرحـی قبلـی و منظـم تدوین
مـورد بررسـی قـرار گرفته اسـت .مجموعـه پیشرو شـده کـه جـدای از اطلاعـات ارزشـمند محلـی،
سـعی داشـته تـا بـا شناسـاندن حداقلـی سرگذشـت، نمونـهای از یـک کار مردمنگارانـه منظـم اسـت .این
فرهنـگ و زبـان اقـوام تـرک در محدوده سـرزمینی پژوهـش تنهـا گـردآوری مـواد و عناصـر مـادی و
اسـتان کرمـان و مناطـق مجـاور را بررسـی کنـد. معنـوی راویـز نیسـت ،بلکـه طبقهبنـدی نیـز دارد.
ایـن کتـاب توسـط اصغـر پورمـرداد در 835صفحه ایـن دسـتهبندی منظـم مباحث ،بـه سـرعت مطالعات
بهصـورت مصـور بـا همـکاری شـعبه کرمـان بنیـاد و دریافـت و تحلیلهـا کمـک میکنـد .هـر چیـز
جـای خود قـرار گرفتـه و قابـل افزایـش و ادامه هم
ایرانشناسـی بـه چاپ رسـیده اسـت.
هسـت تـا در تحقیقـات بعـدی کاملتـر شـود.
69