Page 68 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 68

‫شماره دوازدهم‪ :‬تابستان ‪1400‬‬

‫حـوزه مغفـول مانـده و عما ًل درک عمیق مسـائل یاد‬          ‫ ■همایش بین‌المللی باستان‌شناسی و تاریخ‬              ‫همایش‌ها و هم‌اندیشی‌ها‬
           ‫شـده را بـا دشـواری مواجه کرده اسـت‪.‬‬                    ‫حوزه فرهنگی هلیل‌رود‬

‫همایـش باستا ‌نشناسـی و تاریـخ حـوزه فرهنگـی‬
‫هلی ‌لرود و برگزاری منظم آن ب ‌یشـک در هدفمندسازی‬
‫پژوه ‌شهـای باستا ‌نشناسـی ایـن منطقـه نقـش مهم و‬

                       ‫مؤثـری را ایفا خواهـد کرد‪.‬‬

‫ ■همایش بین‌المللی باستا ‌نشناسی‬
        ‫جنوب‌شرق ایران‬

‫ناحیه فرهنگی جنوب‌شرق ایران‪ ،‬شامل استا ‌نهای‬              ‫نخستین همایش بین‌المللی باستان‌شناسی و تاریخ‬
‫امروزی سیستا ‌نوبلوچستان‪ ،‬کرمان‪ ،‬هرمزگان و‬                ‫حوزه فرهنگی هلی ‌لرود در تاریخ ‪ 23‬و ‪ 24‬بهمن ‪1400‬‬
‫بخ ‌شهایی از استان خراسا ‌‌نجنوبی‌ از دوران پی ‌شازتاریخ‬
‫تاکنون همواره همچون مرکز فرهنگی مهمی‪ ،‬دارنده‬                             ‫در دانشگاه جیرفت برگزار خواهد شد‪.‬‬
‫نشانه‌های تلفیق و ترکیب فرهنگ‌ها و تمدن‌های مناطق‬         ‫حـوزه فرهنگـی هلیـل‌رود یکـی از حوزه‌هـای‬
‫غربی‌تر خود‌ (میانرودان)‪ ،‬مناطق شرقی‌تر خود (تمدن‬         ‫مهـم درون‌فرهنگی ایـران به‌شـمار می‌رود کـه فراتر‬
‫دره سند) و دورتر در آسیای میانه‪ ،‬نماد ارتباطات‬            ‫از حـوزه آبریـز هلیـل‌رود را در برمی‌گیـرد و بیش از‬
‫گسترده درون‌منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و نقش مؤثر‬        ‫‪ 40‬هـزار کیلومترمربـع مسـاحت دارد‪ .‬بـا اینکه هنوز‬
‫و برجسته‌ای در رشد و گسترش فرهنگ و تمدن بشری‬              ‫مطالعـات باستان‌شناسـی در ایـن حـوزه در آغـاز راه‬
                                                          ‫اسـت و از عمـر ایـن پژوهش‌هـا کمتـر از دو دهـه‬
                        ‫در فلات ایران داشته است‪.‬‬          ‫می‌گـذرد‪ ،‬امـا اطلاعات به دسـت آمـده نشـانگر غنا‬
‫همایـش بین‌المللـی باستان‌شناسـی جنوب‌شـرق‬                ‫و اهمیـت حـوزه یاد شـده در تاریخ تمـدن و فرهنگ‬
‫ایـران از اقدامات برجسـته بـرای معرفی و بازشناسـ ِی‬       ‫ایران اسـت‪ .‬شناسـایی صدهـا محوطه باسـتانی متعلق‬
                                                          ‫بـه دوره‌هـای مختلـف از دوره‌هـای پارینه‌سـنگی تا‬
                                                          ‫زمـان حاضـر‪ ،‬جایـگاه ایـن حـوزه را در مطالعـات‬
                                                          ‫باستان‌شناسـی نشـان می‌دهـد‪ .‬امـا هنوز پرسـش‌ها و‬
                                                          ‫مسـائل باستان‌شـناخت ِی بسـیاری در این حـوزه مطرح‬
                                                          ‫اسـت کـه پرداختن بـه آنهـا نیازمند طـرح برنامه‌های‬
                                                          ‫پژوهشـی هدفمنـد و مسـتمر هسـتند‪ .‬متأسـفانه‬
                                                          ‫حیطه‌هایـی ماننـد مردم‌شناسـی‪ ،‬مطالعـات فرهنـگ‬
                                                          ‫عامـه‪ ،‬پژوهش‌هـای جغرافیایـی و محیطـی در ایـن‬

                                                                                                               ‫‪66‬‬
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73