Page 18 - فصلنامه فرهنگی -خبری - شماره پانزدهم
P. 18
شماره پانزدهم :بهار 1401
روزه باشـند ،در طـول سـال و پیش از آغاز مـاه رمضان خانوادههـا از زمـان گذشـته بـه ایـن موضـوع اعتقاد با بنیاد ایرانشناسي
سـال بعـد ،قضـای آنرا ادا م یکننـد که بر اسـاس باور دارنـد کـه اگـر کـودکان خـود را بـا مبانـی و مفاهیم
عمومـی کـه نشـأت گرفتـه از احـکام و آموزههـای دینـی ماننـد نماز و روزه آشـنا کننـد ،در تربیت دینی
اه لبیت(ع) اسـت ،ماههای شـعبان و رجـب و روزهای فرزنـدان خـود موفـق خواهنـد شـد .بنابرایـن برخی
دوشـنبه و پن جشـنبه ب هعنـوان بهتریـن زما نهـای به جا والدیـن کـودکان خـود را پیـش از رسـیدن بـه سـن
آوردن روزههـای قضا محسـوب م یشـوند .وی تصریح تکلیـف با تشـویق بـه روزه نیمـروز یا کلهگنجشـکی
کرد :روزه پیشـواز یکـی دیگر از باورهـای دینی مردم بـرای روزهداری در سـن تکلیـف آمـاده و تربیـت
اسـت که ریشـه در دسـتورات و مبانی دینی و اسالمی
دارد و م یتوانـد از یک تا سـه روز باشـد و یک روز آن میکننـد .
وی بـا اشـاره بـه اینکـه مـاه مبـارک رمضـان در
مربـوط به یو مالشـک اسـت. آداب و رسـوم ،قص ههـا و داسـتا نها جایـگاه ویـژهای
وی افزود :پخت نوعی نان محلی با نام کاکلی در داشـته ،افـزود :در حـوزه ادبیات شـفاهی نیـز م یتوان
روز ۲۷ماه مبارک در میان زاگرسنشینان مرسوم است. مـواردی از پرداختـن بـه این مضمـون بـا رویکردهای
همچنین افطاری دادن با آش ،شله زرد ،خرما و حلوا، جـدی یـا طنز را یافـت .همچنیـن بسـیاری از باورهای
نان یوخه ،نانهای غنی شده و نیز توزیع نوشیدنیهای فرهنگـی مرتبـط بـا روزهداری در این ماه شـکل گرفته
گرم در موعد افطار در مساجد و محلات نیز از سن تهای که آشناسـازی فرزنـدان بـا روزهداری از سـنین کودکی
را م یتـوان بـه عنـوان یـک نمونـه از ایـن فرهن گها
مرسوم و ماندگار ماه مبارک رمضان است. معرفـی کـرد .وی عنـوان کـرد :فعالی تهـای اجتماعی،
وی پوشـیدن پیراهـن مـراد را ب هعنـوان یک رسـم فرهنگـی و باورهـای مذهبـی مربـوط بـه مـاه رمضان
فرامـوش شـده ،بیان کـرد و توضیـح داد :مـردم اعتقاد در سـه مرحلـه زمانـی یعنـی پیش از مـاه رمضـان ،در
داشـتند کـه فـرد دارای مشـکل باید ایـن پیراهـن را بر طـول ماه مبـارک و اعمـال روز عید فطر انجام م یشـود
تـن کنـد و مگـر بـرای شس توشـو و نظافـت آن را از همچنیـن نشـان ههای روزهداری و ماه مبـارک رمضان را
تـن خـارج نکند تـا حاجتـش بـرآورده شـود .دوخت م یتـوان در بسـیاری از آداب و رسـوم فرهنگـی جامعه
ایـن پیراهن بـا اعمال ویـژهای همراه بـود و پارچه این ایرانـی با رویکردهـای مختلف پیدا کرد .البتـه برخی از
پیراهـن در روز ۲۷مـاه مبـارک در بیـن دو نمـاز ظهر ایـن آیی نهـا با گـذر زمان و بر اسـاس ایـن موضوع که
و عصـر در مسـجد بُـرش داده و چنـد کوک بـه آن زده فرهنـگ همواره تغییرپذیر اسـت ،کمرنـگ یا فراموش
شـدهاند و یـا آیی نهـای جدیدی جـای آ نهـا را گرفته
م یشـد تـا در فرصتـی مناسـب دوخته شـود.
ایشان همچنین در خصوص حنای نذری در ماه رمضان، ا ست .
افزود :این سنت در میان اقوام زاگر سنشین مرسوم بوده ایشـان یکـی از آیی نهـای مرسـوم در پیـش از ماه
است و تهیه و پخش آن نیز برای ترویج کارهای خیریه در مبـارک رمضـان را ادای قضای روزههای سـال گذشـته
ماه مبارک رمضان انجام م یشد .در این سنت فرد نذرکننده نـام بـرد و اضافـه کـرد :افـرادی کـه بـه هر دلیلـی در
حنا را ب هعنوان نذری در میان مردم محله و خانوادهها مـاه رمضـان سـال گذشـته نتوانسـت هاند برخـی ایـام را
توزیع م یکرد.
16