Page 18 - فصلنامه فرهنگی -خبری - شماره پانزدهم
P. 18

‫شماره پانزدهم‪ :‬بهار ‪1401‬‬

‫روزه باشـند‪ ،‬در طـول سـال و پیش از آغاز مـاه رمضان‬        ‫خانواده‌هـا از زمـان گذشـته بـه ایـن موضـوع اعتقاد‬     ‫با بنیاد ایران‌شناسي‬
‫سـال بعـد‪ ،‬قضـای آن‌را ادا م ‌یکننـد که بر اسـاس باور‬     ‫دارنـد کـه اگـر کـودکان خـود را بـا مبانـی و مفاهیم‬
‫عمومـی کـه نشـأت گرفتـه از احـکام و آموز‌ههـای‬            ‫دینـی ماننـد نماز و روزه آشـنا کننـد‪ ،‬در تربیت دینی‬
‫اه ‌لبیت(ع) اسـت‪ ،‬ماههای شـعبان و رجـب و روزهای‬           ‫فرزنـدان خـود موفـق خواهنـد شـد‪ .‬بنابرایـن برخی‬
‫دوشـنبه و پن ‌جشـنبه ب ‌هعنـوان بهتریـن زما ‌نهـای به جا‬  ‫والدیـن کـودکان خـود را پیـش از رسـیدن بـه سـن‬
‫آوردن روز‌ههـای قضا محسـوب م ‌یشـوند‪ .‬وی تصریح‬            ‫تکلیـف با تشـویق بـه روزه نیمـروز یا کله‌گنجشـکی‬
‫کرد‪ :‬روزه پیشـواز یکـی دیگر از باورهـای دینی مردم‬         ‫بـرای روزه‌داری در سـن تکلیـف آمـاده و تربیـت‬
‫اسـت که ریشـه در دسـتورات و مبانی دینی و اسالمی‬
‫دارد و م ‌یتوانـد از یک تا سـه روز باشـد و یک روز آن‬                                             ‫می‌کننـد ‪.‬‬
                                                          ‫وی بـا اشـاره بـه اینکـه مـاه مبـارک رمضـان در‬
                      ‫مربـوط به یو ‌مالشـک اسـت‪.‬‬          ‫آداب و رسـوم‪ ،‬قص ‌ههـا و داسـتا ‌نها جایـگاه ویـژ‌های‬
‫وی افزود‪ :‬پخت نوعی نان محلی با نام کاکلی در‬               ‫داشـته‪ ،‬افـزود‪ :‬در حـوزه ادبیات شـفاهی نیـز م ‌یتوان‬
‫روز ‪ ۲۷‬ماه مبارک در میان زاگرس‌نشینان مرسوم است‪.‬‬          ‫مـواردی از پرداختـن بـه این مضمـون بـا رویکردهای‬
‫همچنین افطاری دادن با آش‪ ،‬شله زرد‪ ،‬خرما و حلوا‪،‬‬           ‫جـدی یـا طنز را یافـت‪ .‬همچنیـن بسـیاری از باورهای‬
‫نان یوخه‪ ،‬نان‌های غنی شده و نیز توزیع نوشیدنی‌های‬         ‫فرهنگـی مرتبـط بـا روز‌هداری در این ماه شـکل گرفته‬
‫گرم در موعد افطار در مساجد و محلات نیز از سن ‌تهای‬        ‫که آشناسـازی فرزنـدان بـا روز‌هداری از سـنین کودکی‬
                                                          ‫را م ‌یتـوان بـه عنـوان یـک نمونـه از ایـن فرهن ‌گها‬
            ‫مرسوم و ماندگار ماه مبارک رمضان است‪.‬‬          ‫معرفـی کـرد‪ .‬وی عنـوان کـرد‪ :‬فعالی ‌تهـای اجتماعی‪،‬‬
‫وی پوشـیدن پیراهـن مـراد را ب ‌هعنـوان یک رسـم‬            ‫فرهنگـی و باورهـای مذهبـی مربـوط بـه مـاه رمضان‬
‫فرامـوش شـده‪ ،‬بیان کـرد و توضیـح داد‪ :‬مـردم اعتقاد‬        ‫در سـه مرحلـه زمانـی یعنـی پیش از مـاه رمضـان‪ ،‬در‬
‫داشـتند کـه فـرد دارای مشـکل باید ایـن پیراهـن را بر‬      ‫طـول ماه مبـارک و اعمـال روز عید فطر انجام م ‌یشـود‬
‫تـن کنـد و مگـر بـرای شس ‌توشـو و نظافـت آن را از‬         ‫همچنیـن نشـان ‌ههای روز‌هداری و ماه مبـارک رمضان را‬
‫تـن خـارج نکند تـا حاجتـش بـرآورده شـود‪ .‬دوخت‬             ‫م ‌یتـوان در بسـیاری از آداب و رسـوم فرهنگـی جامعه‬
‫ایـن پیراهن بـا اعمال ویـژ‌های همراه بـود و پارچه این‬     ‫ایرانـی با رویکردهـای مختلف پیدا کرد‪ .‬البتـه برخی از‬
‫پیراهـن در روز ‪ ۲۷‬مـاه مبـارک در بیـن دو نمـاز ظهر‬        ‫ایـن آیی ‌نهـا با گـذر زمان و بر اسـاس ایـن موضوع که‬
‫و عصـر در مسـجد بُـرش داده و چنـد کوک بـه آن زده‬          ‫فرهنـگ همواره تغییرپذیر اسـت‪ ،‬کمرنـگ یا فراموش‬
                                                          ‫شـد‌هاند و یـا آیی ‌نهـای جدیدی جـای آ ‌نهـا را گرفته‬
        ‫م ‌یشـد تـا در فرصتـی مناسـب دوخته شـود‪.‬‬
‫ایشان همچنین در خصوص حنای نذری در ماه رمضان‪،‬‬                                                        ‫ا ست ‪.‬‬
‫افزود‪ :‬این سنت در میان اقوام زاگر ‌سنشین مرسوم بوده‬       ‫ایشـان یکـی از آیی ‌نهـای مرسـوم در پیـش از ماه‬
‫است و تهیه و پخش آن نیز برای ترویج کارهای خیریه در‬        ‫مبـارک رمضـان را ادای قضای روز‌ههای سـال گذشـته‬
‫ماه مبارک رمضان انجام م ‌یشد‪ .‬در این سنت فرد نذرکننده‬     ‫نـام بـرد و اضافـه کـرد‪ :‬افـرادی کـه بـه هر دلیلـی در‬
‫حنا را ب ‌هعنوان نذری در میان مردم محله و خانواد‌هها‬      ‫مـاه رمضـان سـال گذشـته نتوانسـت ‌هاند برخـی ایـام را‬

                                    ‫توزیع م ‌یکرد‪.‬‬

                                                                                                                 ‫‪16‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23