Page 13 - فصلنامه فرهنگی -خبری - شماره پانزدهم
P. 13

‫شماره پانزدهم‪ :‬بهار ‪1401‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسي‬       ‫آن کمک نمایند‪ .‬بر این اساس و در راستای کمک به‬             ‫دارم برگزاری چنین جلسات و محف ‌لهای علمی که به نقد‬
                           ‫معرفی و اطلا ‌عرسانی فعالی ‌تهای بنیاد ایرا ‌نشناسی‌‪ ،‬طی‬  ‫و بررسی و ارائه راهکار در حوزه شناخت ایران فرهنگی‬
                           ‫تفاه ‌منام ‌های با واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی‪،‬‬      ‫کمکم ‌یکنند‪،‬تداومیابدوامریموقتنباشدتاثمرهداشته‬
                           ‫این شبک ‌هسازی شکل گرفته و ضمن برگزاری نخستین‬             ‫باشد‪ .‬بنیاد ایرا ‌نشناسی این توانایی را دارد تا تاریخ این‬
                           ‫ه ‌ماندیشی در این باره با حضور ایرا ‌نشناسان داخلی و‬      ‫ملت را در وهله نخست به جوانان و ملتش و در وهله بعد به‬
                           ‫خارجی طی نشست امروز‪ ،‬در نخستین گام قرار به برگزاری‬        ‫جهانیان معرفی کند‪ .‬در واقع ملتی که هویت خود را نشناسد‬
                           ‫نمایشگاه دائمی عکس از عکاسان برتر ایرانی با موضوع‬         ‫و خدماتی که هویت فرهنگیش به تمدن جهانی کرده است‬
                           ‫جاذب ‌ههای فرهنگی و تمدنی ایرا ‌نزمین‪ ،‬کارگاههای‬          ‫را نداند‪ ،‬رو به افول خواهد گذارد‪ .‬بنابراین توصیه دارم تا‬
                           ‫آموزشی کوتاه مدت در حوز‌ههای صنای ‌عدستی‪ ،‬هنرهای‬          ‫چنین جلساتی تداوم یابد و ایران فرهنگی و هویت غنی و‬
                           ‫تجسم ‌ی‪ ،‬نقالی‪ ،‬معرفی‌تاریخ‪ ،‬هویت و فرهنگ ایرانی و‬        ‫اصیل ایرانی‪ -‬اسلامی مردمان این سرزمین‪ ،‬بیش از پیش به‬
                                                                                     ‫جهانیان معرفی شود‪ .‬در پایان از تمام کسانی که در این راه‬
                                                     ‫مشاهیر ایرانی برگزار شود‪.‬‬       ‫کوشا بوده و به پیشبرد این امر و برگزاری نخستین جلسه آن‬
                           ‫دکتـر محمدمهـدی طهرانچـی‪ ،‬رئیس دانشـگاه آزاد‬
                           ‫اسالمی نیز با بیان اینکه ایرا ‌نشناسـی تنهـا یک مفهوم‬                           ‫همت گمارد‌هاند‌‪ ،‬تشکر م ‌یکنم‪.‬‬
                           ‫بـه معنای شـناخت یک کشـور و یـا ناحیـه جغرافیایی‬          ‫در ادامـه خانـم دکتـر مهنام‌‪ ،‬معـاون اطلا ‌عرسـانی و‬
                           ‫خاص نیسـت‪ ،‬بلکـه تمدنی اسـت که م ‌یتوانـد یار ‌یگر‬        ‫همکار ‌یهـای علمـی و بی ‌نالمللـی بنیـاد ایرا ‌نشناسـی‪،‬‬
                           ‫بشـر امـروز در رویارویـی بـا چال ‌شهای پیـش رویش‬          ‫ضمـن تبریـک روز ملـی ایرا ‌نشناسـی و هفتـه میراث‬
                           ‫باشـد‪ ،‬گفـت‪ :‬ایرا ‌‌نشناسـی کمـک بـه بشـریت بـرای‬         ‫فرهنگی با اشـاره به رسـالت بـزرگ بنیاد ایرا ‌نشناسـی‬
                           ‫تمد ‌نسـازی جدیـد اسـت‪ .‬بـر ایـن اسـاس‪ ،‬از طریـق‬          ‫در معرفـی اصالـت و ریشـ ‌ههای فرهنگـی ایرا ‌نزمیـ ‌ن‬
                           ‫مرکـز مطالعات ایرا ‌نشناسـی در آکسـفورد و با همیاری‬       ‫و تحقیـق و پژوهـش در ایـن حـوزه‪ ،‬به شبک ‌هسـازی و‬
                           ‫بنیاد ایرا ‌‌نشناسـی این پیشنهاد در دانشـگاه آزاد اسلامی‬
                           ‫مطرح شـد تا بـا شبک ‌هسـازی و برقـراری ارتبـاط میان‬                    ‫اشـترا ‌کگذاری ایـن دانـش اشـاره کرد‪.‬‬
                           ‫ایرا ‌نشناسـان داخلـی و خارجـی بتوانیم کمکـی در امر‬       ‫بنابر گفته ایشان تمدن‪ ،‬هویت و اصالت ایرانی‬
                           ‫پژوه ‌شهـای ایرا ‌نشناسـی به محققان داخلـی و خارجی‬        ‫بزر ‌گترین داشته و ظرفیت ایرانیان است که بنیاد‬
                           ‫داشـته باشـیم‪ .‬همچنین برگزاری جایزه ایرا ‌نشناسـی در‬      ‫ایرا ‌نشناسی بر اساس رسال ‌تهایش‪ ،‬وظیفه بروزرسانی‬
                           ‫راسـتای تقویت این شـبکه و تشـویق ایرا ‌نشناسـان از‬        ‫پژوه ‌شهای موجود در این حوزه و کمک به تقویت‬
                           ‫دیگـر اهـداف ایـن طـرح اسـت‪ .‬بر ایـن اسـاس و در‬           ‫دیگر مراکز ایرا ‌نشناسی چه داخلی و چه خارجی و‬
                           ‫راسـتای تحقـق این امـر را‌هاندازی مـدارس تابسـتانه و‬      ‫ایجاد شبک ‌هسازی با آنها در راستای انتقال دانش و‬
                           ‫زمسـتانه ایرا ‌نشناسی در واحد آکسـفورد و دیگر مراکز‬       ‫تجربیات ب ‌هصورت دو سویه را دارد‪ .‬این شبک ‌هسازی و‬
                           ‫خارجـی‪ ،‬مثمرثمـر ارزیابـی م ‌یشـود‪ .‬در ادامـه‪ ،‬دیگر‬       ‫به اشترا ‌کگذاری دان ‌شهای نوین در زمینه ایرا ‌‌نشناسی‪،‬‬
                           ‫ایرا ‌نشناسـان حاضـر در نشسـت‪ ،‬بـه ارائه سـخنرانی و‬       ‫سب ‌بساز اطلا ‌عرسانی و تقویت آگاه ‌یسازی در این حوزه‬
                           ‫بیـان نقط ‌هنظـرات خود حـول موضوع جلسـه پرداختند‪.‬‬         ‫شده و باعث م ‌یشود از نهاد خانواده گرفته تا دانشگاهها‬
                                                                                     ‫به درک بهتر ایران فرهنگی و هویت ایرانی و انتقال‬
                      ‫‪11‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18