Page 8 - فصلنامه فرهنگی- خبری شماره 8
P. 8
شماره هشتم :تابستان 1399 با بنیاد ایرانشناسی
ایـن نـگاه اوسـتایی در ایـران باسـتانی را در کلام «زن» ودیعتـی اسـت بـرای مرد .در اسالم یک سـوره
الهـی اسالمی ،زیباتـر مییابم کـه زن ریشـه و ا ّم ابیها ویـژه بـه نـام زن «نسـاء» و یـک سـوره خاص بـه نام
اسـت برای همه و حتـی برای پدری آن هم در شـأن و زن «مریـم» مسـمی میشـود.
شـئونی وصف ناشـدنی چون رسـول اکرم (ص) و طبق نکتـه مهـم این اسـت کـه حقیقـت وجود ِی مسـلم
حدیـث مو ّثـق از رسـول اعظـم (ص) کـه «اول ما خلق زن در ایران باسـتان و اسالم آنـگاه معنادار میشـود
الله نـوری ،نـور محمـد (ص)» ،پس زن -فاطمه -ریشـه کـه در خانـواده و بیت و خانـه و نـه در چهاردیواری
و حقیقـت ایـن روح و نـور و وجـود اسـت و مهمتـر تعریـف و تجلـی یابـد؛ چـرا که اگـر خالـق بیمخلوق
آنکـه هـر سالم و درودی بـر خاتـم انبیـاء و اولیـای و رازق بیمـرزوق و ...بیمعناسـت ،زن هـم در خانـه
عظامش (صلـواتالله علیهم) و آینـدگان از مجرای یک و خانـواده معنـادار میشـود .ولـی زنی که در اندیشـه
زن بـه آنهـا ابالغ و ارسـال میشـود (اللهم صـ ّل علی تمـدن باسـتانی ایرانـی و اسالمی همـواره بهعنـوان
فاطمـه و ابیهـا و بعلهـا و بنیهـا) و حسـاستر اینکـه مظهـر زایش و رویش شـناخته شـده ،متأسـفانه امروز
زن -و سـ ّر المسـتودع فیهـا -اسـت و خاصتـر آنکـه مفهومسـاز ِی جدیـدی از بـرای او صـورت میگیـرد.
همـه درهـای یـاری و رحمـت به دسـت زن گشـوده نمونـه عینـ ِی معاصر نـگاه و عمـل ایرانی اسالمی در
میشـود و شـاهدیم کـه همـه رزمندگان اسالم بـا رمز خصـوص زن و خانـواده را بـه زیبایـی در بیانـات و
و سـربند «یـا زهـرا و یـا فاطمـه» -و نـه بـا رمـز «یا فرمایشـات امـام (ره) و امـام خامنـهای( دام الله ظلّـه)
حیـدر» کـه فاتـح خیبـر اسـت و نه بـا رمز «یا رسـول میتـوان یافـت کـه مـا در مـورد زن و خانـواده از
الله» کـه حامـل رحمـت اسـت ،همـه درهـای بسـته و غـرب طلبکاریـم همـه ایـن ویژگیهـا منشـور زن
لشـکریان کفـر تـا بـن دنـدان نشسـته را میگشـایند ایرانـی مسـلمان اسـت که بـر جای جـای جهـان باید
و درهـم میشـکنند و بـه فرمایـش علـی مرتضـی (ع) نقـش ببندد.
6