Page 74 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره نهم
P. 74

‫ ■در جستجوی تاریخ «شکوه ‌ینامه»‬                                                 ‫شماره نهم‪ :‬پائیز ‪1399‬‬              ‫تازه‌های نشر ایران‌شناسی‬

     ‫با همکاری شعبه آذربایجان‌شرقی‬                            ‫ ■مکتب شاه نعمت‌الله ولی‬

                                                                  ‫با همکاری شعبه کرمان‬

‫زنده نگه‌داشتن و پاسداشت یاد و نام بزرگان اندیشه و‬            ‫کتـاب مکتب شـاه‌ نعمـت‌الله ولی بر بلنـدای تفکر‬
‫ادب‪ ،‬رسم نیکو و آئین پسندیده‌ای است که از دیرباز در‬           ‫ایرانـی کـه به خواسـت حق و انفـاس حقه بـزرگان و‬
                                                              ‫همـت حـق جویـان پیـش روی خواننـدگان عزیز و‬
       ‫تفکر و اندیشه جامعه ایرانی وجود داشته است‌‪.‬‬            ‫محتـرم و اصحاب خـرد و اندیشـه قـرار دارد با دقتی‬
‫بنیـاد ایران‌شناسـی شـعبه آذربایجان‌شـرقی بـه‬                 ‫تمـام در منابـع موجـود و با تحقیق و تفحـص در آثار‬
‫گـردآوری‌‪ ،‬تدویـن و چـاپ ارج‌نامـه‌ای بـرای آقای‬              ‫و رسـالات منظـوم و منثـور جناب شـاه نعمت‌الله ولی‬
‫دکتـر سـیروس بـرادران شـکوهی اسـتاد بازنشسـته‬                 ‫و البتـه بـا اسـتنباطات و اجتهـادات و استحسـاناتی‬
‫گـروه تاریخ دانشـگاه تبریز و اسـتاد سـابق دانشـگاه‬            ‫کـه بـر این اسـاس و بـا ذکـر منابـع و مآخـذ در این‬
‫فردوسـی مشـهد اقدام کـرد‪ .‬در این ارج‌نامه کـه با نام‬          ‫زمینـه و بـا دیدگاهی جدیـد و حرف‌هایی تـازه انجام‬
‫«‌در جسـتجوی تاریـخ یـا شـکوهی‌نامه‌» نامیده شـد‪،‬‬             ‫گرفـت‪ .‬آیـا امـروزه اصول مکتـب فکـری کرمان که‬
‫افـراد صاحـب قلـم و تفکـر به همـراه یـاران قدیمی‬              ‫توسـط شـاه نعمت‌الله ولـی در بیش از شـش قرن پیش‬
‫ایشـان؛ اشـعار‪ ،‬خاطـرات‌‪ ،‬دل‌نوشـته‌ها و مقالاتـی را‬          ‫بنیـان نهاده شـد می‌توانـد بـرای روزگار پراضطراب ما‬
‫ارائـه کردنـد کـه بـا بررسـی و گزینش‌هـای دقیق و‬
                                                                       ‫و تاریـخ فردای ایـران مفید و مؤثر باشـد؟‬
 ‫علمـی‌ بخشـی از آنهـا بـه زیور طبع آراسـته شـد‪.‬‬              ‫ایـن کتـاب ب ‌هطـور منطقی و مسـتدل نشـان م ‌یدهد‬
‫حاصل این تلاش گروهی در چهار بخ ‌ش«خاطرات و‬                    ‫که حلقـه ارتباطـی میان مکتب فکـری مراغه کـه بنیان‬
‫یادداش ‌تها‌»‪« ،‬مصاحب ‌هها‌»‪« ،‬مکاتبات و نام ‌هها‌»‪« ،‬مقالات‬  ‫آن توسـط خواجـه نصی ‌رالدیـن طوسـی در قـرن هفتـم‬
‫تقدیم شده» به همراه تصاویر و اسناد گرانبهایی از‬               ‫هجر ‌یقمـری گذاشـته شـد تا مکتـب فکری شـیراز که‬
‫دورا ‌نهای مختلف زندگی شخصی و علمی دکتر شکوهی‬                 ‫توسـط دوان ‌یهـا و دشـتک ‌یها در قرن دهـم و پس ازآن‬
‫در قالب مجموع ‌های نفیس و ارزشمند به همت بنیاد‬                ‫مکتـب فکـری اصفهـان کـه توسـط ملاصـدرا در قرن‬
‫ایرا ‌نشناسی شعبه آذربایجا ‌نشرقی و انتشارات آیدین‬            ‫یازدهـم بنـا شـد‪ ،‬مکتـب فکـری کرمان اسـت کـه در‬
‫تبریز در اختیار علاق ‌همندان به فرهنگ و هنر و ادب ایران‬       ‫قرن هشـتم هجری قمری توسـط شـاه نعم ‌تالله بنا شـد‪.‬‬

                                  ‫قرار گرفته است‪.‬‬

                                                                                                                   ‫‪72‬‬
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79