Page 78 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره نهم
P. 78

‫شماره نهم‪ :‬پائیز ‪1399‬‬

         ‫ ■زندگ ‌ینامه ستارخان‪ ‬‬                         ‫فرهنگی و هنری آن پرداخته و در سه بخش دیگر با‬         ‫تازه‌های نشر ایران‌شناسی‬
                                                        ‫تمرکز بر بحث خانه و خانواده ساختار‪ ،‬نقش و سن ‌تهای‬
                ‫حجت فلاح توتکار‬
‫کتاب زندگینامه ستارخان سردار ملی‪ ،‬نوشته‬                          ‫خانواده را در جامعه ایرانی بررسی کرده است‪.‬‬
‫حجت فلاح توتکار توسط انتشارات سوره مهر منتشر‬
‫و راهی بازار نشر شده است‪ .‬این‌ کتاب در پنج فصل‬          ‫ ■ترکیب و پیوستگی در نق ‌شبرجست ‌ههای ساسانی‬
‫نوشته شده است‪ .‬در فصل اول با عنوان دوره عیاری‬                 ‫اما تامسون‪ /‬ترجمه سمانه فرخی عیسوند‬
‫به خاستگاه خانوادگی و رویدادهای زندگی ستارخان‬
‫در دوره پیشامشروطیت پرداخته شده و در فصل دوم با‬
‫عنوان تبدیل شدن عیار به مجاهد‪ ،‬نویسنده به چگونگی‬
‫ورود ستارخان به صفوف مشروطه خواهان تبریز و‬
‫پیوند خوردن با مرکز غیبی و عضویت او در نیروی‬

                           ‫مجاهدان پرداخته است‪.‬‬
‫در فصل سوم کتاب که مربوط به دوره درخشش‬
‫ستارخان ب ‌هعنوان رهبر جنبش مقاومت تبریز است‪ ،‬به‬
‫کوش ‌شهای او در فرماندهی مبارزه با جبهه متحد استبداد و‬
‫تلاش برای شک ‌لدهی کانون مقاومت ضدخودکامگی در‬
‫دوره استبداد صغیر پرداخته شده است و فصل چهارم هم‬
‫به چندوچون عزیمت اجباری ستارخان از تبریز به تهران‬
‫اختصاص دارد‪ .‬در این بررسی نشان داده شده که چگونه‬
‫نمایندگان سیاسی روس و انگلیس و والی وقت آذربایجان‪،‬‬
‫مهد ‌یقل ‌یخان مخبرالسلطنه هدایت با هماهنگی دولت‬
‫ایران‪ ،‬زمینه ساز خروج ستارخان و باقرخان از شهر پایگاه‬

                                 ‫قدرتشان شد‌هاند‪.‬‬

                                                        ‫این کتاب از طریق ترکیب هر نق ‌شبرجسته ساسانی‪،‬‬
                                                        ‫روشی برای پیشبرد درک خواننده از دوره ساسانی ارائه‬
                                                        ‫م ‌یدهد‪ .‬این تجزیه و تحلیل بر اساس این فرضیات است‬
                                                        ‫که ترکیب ب ‌هعنوان شاخص پیوستگی و تغییر و رمزگشایی‬
                                                        ‫یک اثر هنری از مجموع ‌ههایی به کار خواهد رفت که‬
                                                        ‫نشا ‌ندهنده پی ‌شزمینه و آموزش هنرمندان است‪ .‬نتایج‬
                                                        ‫اولیهنشانم ‌یدهندکهنق ‌شبرجست ‌ههایاولیهدورهساسانی‪،‬‬

                                                          ‫بازتابی از کار هنرمندان حداقل دو مکتب هنری هستند‪.‬‬

                                                                                                             ‫‪76‬‬
   73   74   75   76   77   78   79   80   81