Page 19 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 19
با بنیاد ایرانشناسی 1397پائیز :شماره اول
تاریخ اسلام است .به نکت های كه باید توجه
داشت آنست كه بررسی تاریخ شیعه نیاز به
تحلی لهای بنیادین دارد.
ایشان در ادامه با اشاره به تلاشهای
حضرت امام سجاد(ع) در حفظ بنیان
اسلام افزود :پس از حادثة كربلا زمان یکه
امام به حجاز بازگشتند ،درحالیکه جوانی
آسی بدیده بلحاظ روحی بود و چندین بار
قصد شهادتش را كرده بودند ،اما به ارادة
خداوند متعال آن ولی زمان حفظ شد .امام
آرام از منزل بیرون م یآمد و به زیارت خانة و عمق و عظمت این فاجعة تاریخی به گوش جهانیان نمیرسید ،بیشك
خدا م یرفت و آرام به منزل باز م یگشت بساط عدل و ظل مستیزی و مبارزه با جباران ستمگر از میان مردم زمین
یعنی به ظاهر هیچ فعالیت سیاسی نداشت ،برچیده میشد.
اما بزرگترین تشکیلات براندازی ظلم و ستم ایشان با اشاره به بازگشت اهل بیت علیهمالسلام از شام به کربلا ،پس
از زمان این امام شروع بكار كرد .فعالیتها و از چهل روز ،افزود :حضرت امام سجاد (ع) از راه شام به کربلا بازگشت
جهاد علمی همچون :نشر فلسفه و معارف و این سنت اربعین و پیادهروی آن باقی ماند و بعدها با تعزی هخوانی و
دینی و علوم طبیعی و غیر طبیعی از زمان امام شبی هخوانی و مراسم عزاداری ،آموزههای اربعین و فرهنگ رشادتهای
چهارم شروع به رشد كرد و دانشمندان بزرگ حسینی در ماجرای دردناك صحرای كربلا برای آیندگان حفظ شد .بر
جهان اسلام شاگرد و دست پروردة امامان این اساس به آثار مواریث شیعه باید توجه تمام داشت و مورخ با هر
پس از ایشان همچون امام محمدباقر(ع) آیین و مسلكی باشد ،بمنظور فرهن گسازی صحیح برای آیندگان ،باید
و امام صادق (ع) بودند .در واقع این اسلام تاریخ را درست درک و معرفی کند.
شیعی بود كه تمدن و علم ساخت و بنابر
گفتة شهید صدر شیعه و اسلام شیعی پای هگذار
علوم بود و تمدن و فقه و فلسفة اسلامی را به
جهانیان معرفی كرد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینكه
متأسفانه نهضت شیعه در خیلی موارد
با عنوان اسماعیلیه شناخته میشود ،که
صحیح نیست ،چنین ادامه داد :اگر در ادوار
گوناگون تاریخ ،شیعیان راجع به حادثة
عاشورا عزاداری و مرثیهسرایی نم یكردند
17