Page 24 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 24

‫شماره اول‪ :‬پائیز ‪1397‬‬

‫را بدعت‌گذاری تلقی نم ‌یکنند و آن را تفسیری متفاوت از‬       ‫سندی در دست نیست كه آیا پرستش هم م ‌یشده یا خیر؟‬       ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
‫دین نم ‌یدانند و در ادامه به جای برخورد شدید با زروان ‌یها‬  ‫عمل ًا از دورة هخامنشی گزارشهایی در دست است كه‬
                                                            ‫پرستش زروان در ایران رایج بوده است‪ .‬در نوشته‌های‬
    ‫تنها شروع به حذف متون دینی و آثار آنان م ‌یکنند‪.‬‬        ‫اوستا نیز به خدایی با نام زروان اشاره شده است‪ .‬مجموعه‬
‫ایشان همچنین تقابل اسلام با این دو فرقه را نیز دو‬           ‫اسناد یونانی یافت شده در آسیای كوچك نیز به پرستش‬
‫وجه اعتقادی و فكری بیان م ‌یكند و چنین اظهار می‌دارد‪:‬‬       ‫زروان در ایران اشاره دارد‪ .‬همچنین در این دوره كیش‬
‫حكمرانان مسلمان نیز مانند زرتشتی‌های زروانی در‬              ‫میترایی یا مهرپرستی باورهایی از آیین زروانی را در‬
‫تقابل با دو فرقة مانوی و مزدكی قرار می‌گیرند‪ .‬بر این‬        ‫خود ادغام می‌كند و سرانجام متون پهلوی جدید دچار‬
‫اساس فرق ‌ههای مذهبی زرتشتی اواخر عصر ساسانی و‬
‫شروع دورة اسلامی را می‌توان چنین معرفی کرد‪ :‬فرقة‬                                           ‫تفاوت‌هایی م ‌یشود‪.‬‬
                                                            ‫كاملترین پژوهش دربارة آیین زروان و زروان‌گرایی‬
              ‫جادوگری‪ ،‬بدآموز دینی و دین نخبگان‪.‬‬            ‫در ایران‪ ،‬از سوی ِزنر صورت گرفته است‪ .‬بنابر پژوهشها‪،‬‬
‫وی در ادامه در توضیح دلایل ادغام آیین زروانی با‬             ‫زروانیت به سه فرقه در ایران تقسیم می‌شده است‪:‬‬
‫آیین مزدایی چنین بیان م ‌یدارد‪ :‬آیین زروانی در طول‬          ‫فرقة مادی‌گرای زروانی‪ ،‬دیدگاه جبرگرایی زروانی و‬
‫دوران حیات خود در دورة اسلامی تن به یك‌سری‬
‫سازشها با آیین مزدایی‪ ،‬با وجود اختلافهای اساسی‬                                           ‫زروان‌گرایی اساطیری‪.‬‬
‫می‌دهد‪ .‬افزایش گرویدن ایرانیان به دین اسلام و كاهش‬          ‫ایشان در ادامه اختلاف میان زروانی‌ها و مزدایی‌ها ِی‬
‫جمعیت زرتشتی از علتهای اصلی این امر می‌باشد‪ .‬دكتر‬           ‫دوره‌های بعد‪ -‬بهدینان‪ -‬را از دو جنبة اعتقادی و فكری‬
‫حسنی همچنین تأثیر اختلافات زروانی و مزدایی را بر‬            ‫بیان می‌كند و این سئوال را پیش می‌کشد كه چرا در عصر‬
‫تدوین اوستا در دورة اسلامی چنین بیان می‌كند‪ :‬در‬             ‫ساسانی مزدكی‌های بدعت‌گذرا‪ ،‬پیروان آیین زروانی‬
‫قرنهای دوم و سوم هجری‪ ،‬حجم زیادی از متون پهلوی‬              ‫را همانند پیروان آیین مانویت سركوب نمی‌کنند؟‬
‫بازنویسی می‌شود؛ چرا كه مسلمانان كتابت دارند‪ .‬بر این‬        ‫آقای دكتر حسنی در پاسخ به این سئوال‪ ،‬چند علت را‬
‫اساس زرتشتیان شروع به بازنویسی سانسوری متون دینی‬            ‫بیان می‌كند‪ :‬نفوذ زروانی‌ها در حاكمیت سبب تسلط‬
‫خود م ‌یکنند و اوستای سدة اول تا دوم‪( ،‬دورة شاپور‬           ‫درازمدت زروانی‌ها بر ایران عصر ساسانی می‌شود‪.‬‬
‫دوم كه گرایشهای زروانی رایج است)‪ ،‬سه چهارم آن با‬            ‫(البته با تسلط اسلام این انحصار قدرت شكسته می‌شود)‬
‫بن‌مایه‌های زروانی‪ ،‬حذف می‌شود که احتمال ًا گردآوری‬         ‫همچنین آیین زرتشتی دینی عملگرا و احكام‌محور بوده‬
‫اوستای تلفیفی (زروانی‪ -‬مزدایی) پس از تسلط مسلمانان‬          ‫است‪ .‬اما آیین زروان كه فقط مكتبی نظری و فكری‬
‫بر مبنای حكم قرآن‪ -‬در مورد مدارا با مردمان اهل كتاب‪-‬‬        ‫بوده‪ ،‬خطری برای مزدكیها نمی‌آفریند‪ .‬قدمت زیاد این‬
                                                            ‫باور و وجود طرفداران زیاد در ایران نیز از دیگر این‬
                                ‫صورت گرفته باشد‪.‬‬
‫در یك نتیج ‌هگیری كلی م ‌یتوان چنین بیان داشت كه‬                                            ‫علتها بیان می‌شود‪.‬‬
‫در باورهای اسلامی ب ‌نمای ‌ههای زروانی نیز وجود دارد‬        ‫بر این اساس‪ ،‬زروان‌گرایی كه در اصل اندیشه‌ای‬
‫و غلبة اسلام و باورهای اسلامی‪ ،‬تأثیر ناچیزی بر گرایش‬        ‫روشنفكرانه بوده‪ ،‬هم در خاندان سلطنتی و هم میان عامة‬
‫تقدیرگرایانه دارد‪ .‬اشاره به سرنوشت بیشتر به شكل گنبد‬        ‫مردم رواج داشته است‪ .‬بنابراین مزدكی‌ها‪ ،‬آیین زروانی‬

                                                                                                                   ‫‪22‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29