Page 23 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 23

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫یک پدیدة ژئوپلیتیک بر اثر انقلاب اسلامی ایران سخن در ایران عصر ساسانی دو فرقه یا گرایش نسبت‬

                          ‫گفت و پس از آن موضوع مقابله با ژئوپلیتیک شیعه یا به دین وجود دارد‪ -1 :‬فرقه مزدایی كه به ثنویت و‬

                          ‫دوگان ‌هباوری اعتقاد دارند و همه چیز را زادة خدای خوبی‬   ‫شیعه هراسی را مطرح كرد‪.‬‬

                          ‫اهورامزدا و خدای بدی اهریمن می‌دانند؛ ‪ -2‬كیش زروانی‬

                          ‫كه به یگان ‌هباوری اعتقاد داشته و اهورا مزدا و اهریمن‬

                          ‫نشست واکاوی عوامل موثر در تداوم باورهای را زادة خدای بالاتر و بزرگتری با نام زروان م ‌یدانند‪ .‬بر‬

                          ‫این اساس‪ ،‬دو قطب یا مركزیت دینی در مناطق استخر‬           ‫باستانی زروانی و میترایی در دورة اسلامی‬

                          ‫نشست «واکاوی عوامل مؤثر در تداوم باورهای فارس و شیز در آذربایجان بوجود می‌آید‪ .‬در طول دورة‬

                          ‫باستانی زروانی و میترایی در دورة اسلامی» چهاردهم ساسانی و سد‌ههای نخست دوران اسلامی رقابت این‬

                          ‫آبان‌ماه برگزار شد‪ .‬در این نشست دکتر میرزامحمد حسنی؛ دو مركز دینی با هم قابل مشاهده است‪ .‬حوزة استخر به‬

                          ‫عضو هیئ ‌تعلمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی (واحد «اختیار» باور دارد و حوزة شیز با باورهای سنتی و كهن‌تر‬

                          ‫به «جبر و تقدیر»‪ -‬سرنوشت‪ ،‬بخت و اقبال‪ ،‬تصادف و‬           ‫تهران مركزی) به ایراد سخنرانی پرداخت‪.‬‬

                                                 ‫ایشان با بررسی وضعیت دینی ایرانیان در دورة مشیت الهی‪ -‬معتقد است‪.‬‬

                          ‫ساسانی‪ ،‬دین ایرانیا ِن عصر ساسانی را تلفیفی از سه دین همچنین اختلاف میان دو حوزة شیز و استخر در‬

                          ‫مزدایی‪ ،‬زروانی و میترایی معرفی كرد كه تحت لوای دین ساختار طبقة روحانیون زرتشتی نیز اثر م ‌یگذارد و‬

                          ‫روحانیون حوزة استخر كه به «اختیار» معتقد بودند‪ ،‬در‬       ‫زرتشتی بعنوان دین ملی ایرانیان قرار داشتند‪.‬‬

                          ‫بنابر گفتة دكتر حسنی بزرگترین معضل دین زرتشتی‪ -‬دورة شاپور دوم قدرت خود را از دست داده و در این‬

                          ‫كه در چهار سده حكمرانان ساسانی تلاش م ‌یکنند آن‌را دوره قدرت به روحانیون مستقر در حوزة شیز‪« ،‬جبریون»‬

                          ‫بعنوان دین ملی ارائه دهند‪ -‬آنست كه در تقابل با دین منتقل می‌شود‪ .‬بزرگترین روحانی حوزة شیز‪« ،‬آذرباد َمهر‬
                          ‫جهانی زمان خودش قرار می‌گیرد‪ .‬بعنوان مثال در سدة اسپندان»‪ -‬گردآورندة اوستا در دورة شاپور دوم‪ -‬است‪ .‬بر‬

                          ‫سوم در برابر دین جهانی مانویت به مقاومت خصمانه این اساس‪ ،‬از این دوره به بعد تا پایان عصر ساسانی شاهد‬

                          ‫برم ‌یخیزد‪ ،‬اما سرانجام این دین در تقابل با دین اسلام‪ -‬كه حذف نام و اقدامات روحانیون اختیارگرای حوزة استخر‪،‬‬

                          ‫همچون «كرتیر» ‪ -‬از متون پهلوی و روایات زرتشتی‬            ‫دینی جهانی است‪ -‬تسلیم و مغلوب م ‌یشود‪.‬‬

                                                 ‫متأخر هستیم‪.‬‬

                          ‫دكتر حسنی در ادامه با بیان اینكه در آیین زروانی‬

                          ‫كه معتقد به یگان ‌هپرستی است و دین اصلی ایرانیان عصر‬

                          ‫ساسانی است‪ ،‬چنین بیان م ‌یدارد‪ :‬پرستش و باور به خدایی‬

                          ‫با نام «زروان» در شرق باستان بسیار قدیمی است‪ .‬قو ‌یترین‬

                          ‫سندی كه از خدایی با نام زروان یاد كرده است‪ ،‬كتیب ‌ههای‬

                          ‫بابلی‪ -‬مربوط به سدة پانزدهم پیش از میلاد‪ -‬است‪ .‬اسم‬

                          ‫خدایی با نام زروان در كتیب ‌ههای بابلی م ‌یآید‪ ،‬اما هیچ‬

                      ‫‪21‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28