Page 67 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 67

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫مناسبت‌های فصل پائیز‬

                               ‫بهارجشن‪ ،‬كوسه برنشین (اول آذر)‬                           ‫برگزاری آن بود‪ ،‬در بیستم آبا ‌نماه برگزار م ‌یشد‪ .‬وی‬
                                                                                        ‫دربارة علت آن م ‌ینویسد‪« :‬سال ایرانی سیصد و شصت و‬
                           ‫روز اول از ماه آذر‪‌،‬بهارجشن نام داشت‪ .‬از این جشن‬             ‫پنج روز تمام و بدون كسر اضافی حساب م ‌یشد و چون‬
                           ‫به نا ‌مهای دیگری نیز یاد شده است كه هر یك بمناسبت‬           ‫سال شمسی حقیقی كسری علاوه دادن و با كسور اعشاری‬
                           ‫مراسمی ‌بوده است كه در این روز انجام م ‌یگرفت‪ .‬اما‬           ‫قریب ‪ 365/6422‬روز است‪ ،‬لذا سال ایرانی در هر چهار‬
                           ‫بهارجشن در واقع همان جشن نوروز بوده است كه به‬                ‫سال یك روز و بطور دقیق در ‪ 128‬سال ‪ 31‬روز نسبت به‬
                           ‫موجب عدم احتساب كبیس ‌هها با آغاز آذر ماه یا اعتدال‬
                           ‫ربیعی یا اول بهار مقارن م ‌یگشت و جشن نوروز زیر‬                              ‫سال حقیقی فرق م ‌یكند و كمتر است‪.‬‬
                           ‫عنوان بهار جشن برگزار م ‌یگردید‪ .‬از جمله مراسم سنتی‬          ‫جشن تیرما سیزده شو هم‌اكنون نیز در بیشتر‬
                           ‫این روز‪ ،‬كوسه برنشین بود كه در آن‌‪ ،‬مردی كوسه را بر‬          ‫بخش‌ها و روستاهای باختر مازندران و خاور گیلان‬
                           ‫خری م ‌ینشاند كه به دستی كلاغ داشت و به دستی بادبزن‬          ‫برگزار می‌شود‪ .‬در نور و علمده‪ ،‬در این شب‪ ،‬سیزده‬
                           ‫كه خود را مرتب باد م ‌یزد و اشعاری م ‌یخواند كه حاكی‬         ‫نوع میوه و خوراكی بر سفره می‌نهند و هنگام غروب‬
                           ‫از وداع با زمستان و سرما بود و از مردم چیزی به سكه و‬         ‫آفتاب كلیة درختان میوه را تبر می‌زنند (البته بطوری‌كه‬
                           ‫دینار م ‌یگرفت‪ .‬آنچه از بامداد تا نیمروز از مردم م ‌یگرفت‬    ‫ضربة تبر به درخت آسیبی وارد نسازد)‪ ،‬مردم اعتقاد‬
                           ‫متعلق به خزانه شاهنشاه بود و آنچه از نیمروز تا عصر‬           ‫دارند درختهایی كه در غروب روز این جشن تبر زده‬
                                                                                        ‫شوند محصول بیشتری خواهند داد؛ شب هنگام نیز‬
                                           ‫دریافت م ‌یكرد تعلق به خودش داشت‪.‬‬            ‫عده‌ای از جوانان با وانمود كردن اینكه لال هستند و با‬
                                                                                        ‫تركه‌های نازك و بلندی كه همراه دارند‪ ،‬وارد خانه‌ها‬
                             ‫آذرگان‪ ،‬آذر جشن‪ ،‬آذرخش‪( :‬نهم آذر)‬                          ‫می‌شوند و افراد خانه را با آن تركه به آرامی‌ می‌زنند‬
                                                                                        ‫و معتقدند كه تركه‌زدن در این شب آنها را از ابتلا به‬
                           ‫روز نهم هرماه‌‪ ،‬آذر نام دارد و تقارن روز و ماه در نهم‬        ‫بیماری حفظ خواهد كرد‪ .‬عده‌ای نیز به داخل خانه‬
                           ‫آذر سبب برگزاری این جشن است‪ .‬این جشن از جمله‬                 ‫دستمال می‌اندازند و صاحب‌خانه نیز در دستمال آنان‬
                           ‫جش ‌نهای آتش است و آن را آذر جشن نیز نامید‌هاند و‬
                           ‫مردم بویژه در چنین روزی با پاكی و شس ‌توشو و پوشاك‬                    ‫پول یا خوراكی گذاشته‪ ،‬باز پس می‌فرستند‪.‬‬
                           ‫پاكیزه به آتشكد‌هها رفته و مراسم ‌یدینی انجام م ‌یدادند‪ .‬در‬

                      ‫‪65‬‬
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72