Page 17 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 17

‫شماره سوم‪ :‬بهار ‪1398‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫ ◙همایش بین‌المللی زاگر ‌سشناسی‬                                ‫وی در مـورد ظلـم و سـتم‌هایی کـه‬

                                                                                         ‫در معرفـی شـیخ‌الرئیس انجـام می‌شـود‪،‬‬

                                                                                         ‫گفـت‪ :‬برخـی اتهام کفـر به شـیخ‌الرئیس‬

                                                                                         ‫زد‌هاند و پاسـخ آن بزرگـوار که فرمود‌هاند‪:‬‬

                                                                                         ‫«در دهـر چـو من یکـی و آن هـم کافر ‪/‬‬

                                                                                         ‫پـس در همـه دهر یـک مسـلمان نبود»‪،‬‬

                                                                                         ‫خـود گویـای فضایـی اسـت کـه حتی در‬

                                                                                         ‫زمانه شـیخ وجود داشـته اسـت‪.‬‬

                                                                                         ‫رئیس بنیاد بوعل ‌یسینا با اشاره به‬

                                                                                         ‫برنام ‌ههای اجرایی انجام شده در این بنیاد‬

                                                                                         ‫اضافه کرد‪ :‬هر چند بودجه و امکانات کمی‬

                          ‫داشت ‌هایم‪ ،‬اما از کارهای پژوهش ِی ماندگار همایش بی ‌نالمللی زاگر ‌سشناسی‪ ،‬با موضوع‪« :‬بررسی منشاء پیدایش‬
                          ‫غافل نبود‌هایم‪ .‬رونوشت ‪ ۸۰۰‬نسخه خطی حیاتانساندررشتهکوههایزاگرس»‪،‬نهماردیبهش ‌تماهدربنیادایرا ‌نشناسی‬

                          ‫از آثار اب ‌نسینا‪ ،‬از کتابخان ‌ههای معتبر داخلی برگزارشد‪.‬دراینهمایشکهباحضورحضرتآی ‌تاللهسیدمحمدخامن ‌های‪،‬‬

                          ‫و خارجی گرد آورد‌هایم و پرونده این طرح رئیس بنیاد ایرا ‌نشناسی و جمعی از صاحبنظران‪ ،‬پژوهشگران و علاق ‌همندان‬

                          ‫هنوز مفتوح است‪ .‬طرح تصحیح انتقادی بهحوزهمطالعاتیزاگر ‌سشناسیهمراهبود‪،‬بهاهمیترشتهکوههایزاگرس‬

                          ‫قانون بوعلی در حال انجام است و کتاب در دوران پارین ‌هسنگی ب ‌هدلیل موقعیت استراتژیک و قرارگیری بر سر راه‬

                          ‫اول آن سال ‪ ۹۷‬و کتاب دوم آن هم در سال مهاجرتهای جوامع انسانی از آفریقا و حاشیه دریای مدیترانه به سمت نواحی‬

                          ‫جغرافیای شرق و شمالی پرداخته شد‪ .‬همچنین این همایش فرصت مغتنمی‬  ‫جاری به چاپ خواهد رسید‪.‬‬

                          ‫آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در را فراهم آورد تا ب ‌هواسطه ارائ ‌ه مقاله از سوی صاحبنظران داخلی و خارجی‬

                          ‫پایان خواستار مساعدت و یاری بنیاد نظرات برخی از پژوهشگران بی ‌نالمللی درباره نقش رشته کوههای زاگرس‬

                          ‫ایران‌شناسی برای تصحیح و نشر آثار و ب ‌هعنوان منشأ مدرن شدن رفتار انسانی و نیز برآمدن نخستین انسانهای‬

                          ‫هوشمن ِد هوشمند از برخی مناطق زاگرس‪ ،‬مورد کنکاش قرار گیرد‪.‬‬     ‫رساله‌های شیخ‌الرئیس شد‪.‬‬

                          ‫در پایان‪ ،‬توکل دارایی‪ ،‬رئیس روابط برایناساسدرابتدایاینهمای ‌ش‪،‬حضرتآی ‌تاللهسیدمحمدخامن ‌های‪،‬‬

                          ‫عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا رئیسبنیادایرا ‌نشناسی‪،‬درخصوصنقشواهمیتمنطقهزاگرسدردوران‬

                                                ‫نیز ضمن شرح برخی فعالیت‌های علمی پیش از تاریخ‪ ،‬به ایراد سخنرانی پرداخت‪.‬‬

                          ‫و پژوهشی انجام گرفته در بنیاد‪ ،‬اظهار سپس‪ ،‬سرپرست معاونت پژوهشی به ارائه گزارشی از روند شک ‌لگیری‬

                          ‫امیدواری کرد با نظر مساعد مسئولان و و برگزاری همایش پرداخت‪ .‬بنابر گفته ایشان این همایش توسط بنیاد‬

                          ‫هیئت‌امنا و همکاری دانشمندان حکمت و ایرا ‌نشناسیوباهمکاریدانشگا‌ههایتهران‪،‬شهیدبهشتی‪،‬تربیتمدرس‪،‬‬

                          ‫طب سینوی‪ ،‬آثار بیشتری از شی ‌خالرئیس رازی کرمانشاه‪ ،‬کمبریج و موزه نئاندرتال آلمان و بنیاد پژوه ‌شهای‬

                          ‫پارین ‌هسنگی دیار مهر‪ ،‬برگزار شده است و بر این اساس از اعضای‬   ‫تصحیح و چاپ شود‪.‬‬

                      ‫‪15‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22