Page 19 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 3
P. 19

‫شماره سوم‪ :‬بهار ‪1398‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫بقیـه‪ ،‬همـه امکانات و وسـایلی بـرای رفـاه‪ ،‬آرامش و‬      ‫مرکـز کرمان‌شناسـی سـرافراز اسـت که در سـایه بنیاد‬
                          ‫آسـایش انسـان‌ها بـوده اسـت‪ .‬گلاب‌زاده با اشـاره به‬     ‫ایرا ‌ن‌شناسـی عرضـه خدمـت م ‌یکند و از روز نخسـت‬
                          ‫ظرفیت‌هـای هر شهرسـتان اسـتان کرمان عنـوان کرد‪:‬‬         ‫اعالم کردیـم اگـر کرمـان را دوسـت داریـم ب ‌هخاطر‬
                          ‫‪ ۳۰‬سـال قبـل آمدیـم این سـرزمین را معرفـی کنیم اما‬      ‫این اسـت کـه بخشـی از خاک همیشـه سـرافراز ایران‬
                          ‫هیـچ امکاناتـی در اختیار نداشـتیم و ایـن راه را با پای‬  ‫اسـت و اگـر نام کرمـان را می‌بریـم به این دلیل اسـت‬
                          ‫عشـق پیمودیـم‪ .‬وی بیـان کرد‪ ۳۰ :‬سـال از تأسـیس‬
                          ‫مرکـز کرما ‌ن‌شناسـی می‌گذرد امـا این آغـازی از یک‬           ‫کـه نـام کرمان بـا نـام ایران عجین شـده اسـت‪.‬‬
                          ‫پایان اسـت و انشـاالله این مرکـز ب ‌هزودی بـا تحولاتی‬   ‫وی افـزود‪ :‬سـرزمینی که همواره سـرافرازی‌هایش‬
                          ‫در زمینه‌هـای مختلـف و جوان‌گرایـی کار خـود را‬          ‫ورد زبـان روزگاران اسـت و مردمـش در زمی ‌نهـای‬
                                                                                  ‫حسـرت بـه دل از قطر‌ههـای آب‪ ،‬ی ‌کچهـارم باغات‬
                                                            ‫ادامـه م ‌یدهد‪.‬‬       ‫کشـور را در ایـن سـرزمین ایجـاد کردنـد و قنـات و‬
                          ‫دیگـر سـخنران ایـن همایـش‪ ،‬دکتـر محمـد‬                  ‫قنوتشـان شـهره آفـاق اسـت‪ .‬مردمانـی کـه گرچه از‬
                          ‫بهـرام‌زاده‪ ،‬عضـو هیئ ‌تعلمـی بنیـاد ایران‌شناسـی‬       ‫سـرهای آنها مناره سـاختند‪ ،‬هرگز سـر در مقابل سـتم‬
                          ‫ضمـن تأکید بـر جایگاه نخسـتین ایـران در مؤلفه‌های‬       ‫و بیـداد فـرو نیاوردنـد و گرچـه تـاوان مهما ‌ننـوازی‬
                          ‫آغازیـن فرهنـگ و تمـدن بشـری در بیـن ده حـوزه‬           ‫لطفعلی‌خـان زنـد را بـا تقدیم هـزاران جفت چشـم به‬
                          ‫مهـم فرهنگـی و تمدنـی جهـان‪ ،‬اظهـار داشـت بنابر‬         ‫تاریـخ پرداختنـد‪ ،‬هرگـز سـر ارادت از کـوی مهمـان‬
                          ‫شـواهد باستا ‌نشـناختی موجود و مطالعات انجـام یافته‬
                          ‫در مسـیر تدویـن جـدول گاهنـگاری تطبیقـی ایران و‬                                               ‫بر ند ا شتند ‪.‬‬
                          ‫جهـان‪ ،‬پیدایـش پیکتوگـرام (نقـوش تصویـری‪ -‬خط‬            ‫رئیـس مرکـز کرمان‌شناسـی بیـان کـرد‪ :‬فرزنـدان‬
                          ‫نگاره‌هـا)‪ ،‬شهرنشـینی و تجـارت باسـتان‪ ،‬مربـوط به‬       ‫خلف اسـتان کرمان در طول هشـت سـال دفـاع مقدس‬
                          ‫پهنـه‌ جغرافیایـی امروز اسـتان کرمان اسـت؛ افزون بر‬     ‫پرشـکوه‌ترین حماسـه‌ها را خلـق کردنـد و خـواب را‬
                          ‫آن تمـدن دیلمـون که منشـاء کاریز و قنـات در دنیای‬       ‫در پلک دشـمن شکسـته و خصم را به زنجیر کشـیدند‪.‬‬
                          ‫کهن و سـندی گویـا از تجـارت دریایی سـاکنان فلات‬         ‫مـردم اسـتان کرمـان در طـول هـزاران سـال افتخـار‬
                          ‫ایـران از طریـق خلیج‌فـارس اسـت‪ ،‬نیازمنـد معرفـی‬        ‫آفریدنـد‪ .‬در میـان هـزاران شـیئی کـه از ُکنـار صندل‬
                                                                                  ‫به‌دسـت آمـد تنهـا یکـی دو خنجر بـر جـای مانده و‬

                      ‫‪17‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24