Page 20 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 20
شماره چهارم :تابستان 1398
ﻗﻮریﮔﻞ ﺗﻤﺘﻤﻪ بنیـاد ایرانشناسـی پـس از انجـام با بنیاد ایرانشناسی
طـرح ملـی «جـدول گاهنـگاری تطبیقـی
ﺷﻨﯿﺪار ایـران و جهـان از دوران پارینه سـنگی تا
زاﮔﺮس ﺷﻤﺎﻟﯽﺷﯿ َﻮهﺗﻮزارزی عصـر آهن» کـه خود نشـانگر پیشـروی
زاگـرس در حوزههای صنعتی ،کشـاورزی
ﻣﺮدودر ﺑﺮدﺑﺎﻟﮑﺎ ﻣﺮآﻓﺘﺎب و فرهنگـی نسـبت بـه دیگر نقـاط جهان
ﻣﺮﺗﺎرﯾﮏ َﺧﺮ بـود ،ضـرورت توجـه بیشـتر و بررسـی
دقیـق و همـه جانبـه بـه ایـن پهنـه مهم
ﺑﯿﺴﺘﻮن ورواﺳﯽ َﻗ َﻤﺮی جهانـی را احسـاس کـرد و ب هعنـوان یک
نهاد پژوهشـی ،پیشقدم شـده تا در سطحی
زاﮔﺮس ﻣﺮﮐﺰیُﮐﺮان ُﺑﺰان َﮐﻠ َﺪرﮔﺎﮐﯿﺎ ُﮐﻨﺠﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ ملـی و بینالمللـی و براسـاس برنامههای
ُﮐﺮان ُﺑﺰان ﻫﻮﻣﯿﺎن مـدون مقتبس از اسـناد فرادسـت توسـعه
نظـام ،طرحهـای ویـژهای را در این حوزه
َﭘﻞﺑﺎرﯾﮏوزﻣﻪﻫﻠﯿ َاﻼ َﻣنﺮ ِﻣﺮدگ ﻗﻠﻌﻪ ُﺑﺰی
بـه انجام رسـاند.
ﺑﻮف برخی از موضوعات انجام یافته و
اﺷﮑﻔﺖﮔﺎوی در حال انجام در طرح زاگر سشناسی
ﭘﺎرﯾﻨﻪﺳﻨﮕﯽ ﻗﺪﯾﻢ زاﮔﺮس ﺟﻨﻮﺑﯽ عبارتاند از:
●کتا بشناسی گزیده زاگر سشناسی
ﭘﺎرﯾﻨﻪﺳﻨﮕﯽ ﻣﯿﺎﻧﯽ براساس دور هبندی ب هصورت تقسیمات
ﭘﺎرﯾﻨﻪﺳﻨﮕﯽ ﺟﺪﯾﺪ موضوعی شامل؛ باستا نشناسی (دوران
پیش از تاریخ ،تاریخی ،اسلامی)،
ﻓﺮاﭘﺎرﯾﻨﻪﺳﻨﮕﯽ انسا نشناسی ،قو مشناسی ،زمی نشناسی،
جغرافیا ،تاریخ ،جامع هشناسی،
●توصیفزاگرسدر آثار سفرنام هنویسان؛ اسطور هشناسی،اقلی مشناسی،ادبیات،زبان
●جایگاه زاگرس در حوزه اقلیمشناسی و جغرافیای طبیعی؛ و گویش ،فرهنگ عامه ،باستا نسنجی و
●دیرین هشناختی زاگرس؛ دیرین هشناختی؛
●تدوین گرا فها (نمایههای تصویری) از کهنترین آثار انسانی ●تدوین کتب و مقالات در حوزههای
زاگرس تا پایان هزاره اول قبل از میلاد؛ پیشگفته بهصورت مستقل؛
●بررسی دوران تاریخی زاگرس و اقوام بومی آن (ایلامیها ،کاسیها، ●وجه تسمیه زاگرس بر اساس مطالعات
گوتیها ،اورارتوها ،لولوب یها ،ماناییها و )...؛ تاریخی و زبانشناختی؛
●طرح نقشهها و شیتهای گوناگون و تقسی مبندی دورههای مختلف
18
بر اساس گاهنگار یهای صورتگرفته؛
●بحث هبوط و جایگاه انسان (نص قرآنکریم در خلق آدم «ع»)؛
●تنظیم و تدوین توالی حضور انسان در زاگرس از قدیمیترین
استقرارهای انسانی تاکنون؛
●اهمیت غار کلدر در حوزه باستا نشناختی و جایگاه انسان هوشمند
(هموساپی نساپینس) و انتقال گونه انسان ایرانی به اروپا؛
●برگزاری همایشها در سطح ملی و بی نالمللی و بهرهگیری از حضور
استادان و صاح بنظران.