Page 19 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 19
شماره چهارم :تابستان 1398
با بنیاد ایرانشناسی ◙معرفی طرح زاگر سشناسی
حضور اقوام ایرانـی در پهنه جغرافیای رشـت هکوه زاگرس با داشـتن زیسـتبو مهـا و پناهگاههای مناسـب
فرهنگـی زاگـرس و هـم نوایـی فرهنگی بـرای اسـتقرارهای انسـانی ،همـواره نقـش مهمـی در تاریـخ تحـول
بیمثـال آنهـا بـا یکدیگر میتوانـد مدلی فرهن گهـا بشـری ایفـا کـرده اسـت .این سـد طبیعی نـه تنها شـواهد
ملـی در حفاظت و صیانـت از ارزشهای باستا نشـناختی کهنـی از دوران پارین هسـنگی ارائـه کـرده اسـت ،بلکه
فرهنگـی ایـران بـزرگ بهشـمار رود .از نقش مهمی در شـناخت مـا از تحولات مهم دوره نوسـنگی و پی شروی
ایـن منظر زاگـرس همچون هسـتهای چند
لایـه و سـتبر ،امـا یکپارچـه و منسـجم، ایـران در حوزه صنعـت و آغاز کشـاورزی و دامپـروری دارد.
همـواره بهعنـوان مؤلفهای مهـم در اتحاد درههـا و دشـتهای حاصلخیـز دامنههای ایـن رشـتهکوه در دوران
ملـی ایرانیـان و در انسـجام بخشـیدن بـه تاریخـی خاسـتگاه شـکلگیری تمدنهـای مهـم و بـزرگ جهانـی از
ملیـت ایرانـی ،ایفای نقش کرده اسـت .از جمله تمدن هخامنشـیان و ساسـانیان در بسـتر خود شـده و از سـویی
این رو «شـناخت زاگرس ،شـناخت جهان دیگـر وجـود قلههـا و مناطـق صعبالعبـور آن موجـب باقـی ماندن
ایرانی اسـت .زاگـرس یک سلسـله جبال
و یـک جغرافیـا نیسـت ،زاگـرس همانـا برخـی از آداب و رسـوم کهن شـده اسـت.
تـداوم و دیرپایـی ملـل خاورمیانـه نبوی امـروزه پژوهشهـای باستا نشـناختی ایـران در منطقـه زاگـرس،
اسـت .میراث مشـترک مردمانـش امروز نتایجـی شـگرف و البته راهگشـا برای تبییـن جایگاه واقعـی زاگرس
سـهم بزرگ میـراث بشـری در جای جای از مناظـر گوناگـون توسـعه و انتقـال فرهنگهای انسـانی در اختیار ما
قـرار داده اسـت .در عیـن حال ضـرورت احصاء تمامی شـاخصهای
دنیا اسـت». توسـعه و مصادیـق تکوین و تحـول فرهنگی زاگرس امـری غیر قابل
انکار اسـت.
17