Page 18 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 18

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫ ◙شرکت نماینده بنیاد در جلسه هیئ ‌تامنای مجتمع ربع‌رشیدی‬                                             ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬

‫باید قصور را متوجه دس ‌تاندرکاران این طرح‬      ‫جلسـه هیئت‌امنـای احیـای مجتمـع رب ‌عرشـیدی‬
                                  ‫دانست‪.‬‬       ‫در تاریـخ ‪ 25‬تیرمـاه‪ ،‬به‌منظـور گـزارش اقدامـات‬
                                               ‫و چگونگـی تـداوم فعالیـت بـرای احیـای ایـن اثـر‬
‫‪2 .2‬انجام شایسـته ایـن طرح مهـم نیازمنـد «طرح‬
‫جامـع مطالعاتی» اسـت که در دو حـوزه علمی‬                                  ‫تاریخـی برگـزار شـد‪.‬‬
‫و اجرائی پاسـخگو باشـد‪ .‬مجموعه گفتگوهای‬        ‫در ایـن جلسـه موضـوع احیـای مجتمـع علمـی‬
‫امـروز گویـای بهره‌منـدی این انجمـن از یک‬      ‫فرهنگـی و تاریـخ ربع‌رشـیدی کـه در مردادماه سـال‬
                                               ‫‪ 1381‬بـه تصویـب شـورای عالـی انقالب فرهنگی‬
                        ‫طرح جامـع نبود‪.‬‬        ‫رسـیده بـود‪ ،‬مـورد بحـث و گفتگـو قـرار گرفـت و‬
‫‪3 .3‬ربع‌رشـیدی تنها یـک اثر ملی نیسـت‪ .‬مطالعه‬  ‫در ادامـه آقایـان دکتـر ولایتـی‪ ،‬دکتـر پزشـکیان‪،‬‬
‫تاریـخ به مـا می‌گویـد در آن زمـان چین ‌یها‪،‬‬   ‫دکتـر کی‌نـژاد و تنـی چنـد از مسـئولین فرهنگـی‬
‫مصری‌هـا و هندی‌هـا‪ ،‬بـا ایـن مرکـز بزرگ‬       ‫در خصـوص جایـگاه ربع‌رشـیدی در تاریـخ ایـران‬
‫علمـی پژوهشـی در ارتبـاط بوده‌انـد‪ .‬امروزه‬     ‫و اسالم‌‪ ،‬وقف‌نامـه منسـوب بـه خواجـه‌و ضرورت‬
‫بسـیاری از محققیـن چینـی بـرای بازدیـد از‬      ‫احیـای ایـن مجموعـه سـخن گفتنـد‪ .‬همچنیـن دکتر‬
‫ربع‌رشـیدی بـه ایـران می‌آینـد ولـی تنهـا‬      ‫میردامـادی به‌عنـوان نماینـده بنیـاد ایران‌شناسـی‬
‫چنـد خرابـه را مشـاهده م ‌یکننـد‪ .‬چین ‌یهـا‬    ‫پیشـنهاداتی را بـا عناویـن ذیـل ارائه دادنـد که مورد‬
‫ب ‌هدلیـل تالش بـرای احیـای تاریـخ فرهنگی‬
‫چیـن علاقه‌منـد بـه مشـارکت در پروژ‌ههـای‬                          ‫اسـتقبال اعضـا قـرار گرفت‪:‬‬
‫فرهنگـی بـا جمهوری اسالمی ایران هسـتند‪.‬‬        ‫‪1 .1‬بنیاد ایران‌شناسی عطف به بهره‌مندی از دانش‬
‫بایـد از ظرفی ‌تهـای علمـی و پشـتیبانی آنان‬    ‫تخصصی و بهره‌گیری از چهره‌های علمی‬
‫بهـره بـرد و بایـد وزارت امورخارجـه را نیـز‬    ‫فرهنگی‪ ،‬توانمندی ویژه‌ای برای کمک و‬
‫درگیـر ایـن پـروژه کـرد‪ .‬ا‌یـن اقـدام باعـث‬    ‫ساختاربخشی به امر احیای این اثر باستانی‬
                                               ‫دارد‪ .‬متأسفانه در این خصوص اطلاعات لازم‬
         ‫بین‌المللـی شـدن طـرح می‌گـردد‪.‬‬       ‫از اقدامات‌ انجام پذیرفته به بنیاد نرسیده که‬
‫‪4 .4‬طـرح احیای ربع‌رشـیدی باید یـک طرح ملی‬
‫تلقـی شـود و دانشـگاهها و مراکـز تحقیقاتی‬
‫درگیـر موضوع شـوند‪ .‬در این خصـوص باید‬
‫یـک فراخوان علمی در سـطح ملی ارائه شـود‬
‫و یـک نشسـت علمی بـا عنوان‌ «ربع‌رشـیدی‬
‫و ضـرورت احیـاء حیـات تاریخـی آن» بـا‬
‫کمـک وزارت علـوم‪ ،‬تحقیقـات و فنـاوری‬

                           ‫برگـزار گردد‪.‬‬

                                                                                                     ‫‪16‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23