Page 29 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 29

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫جهانی را احساس کرد و ب ‌هعنوان یک نهاد  ◙همایش بین‌المللی جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام‬

                          ‫پژوهشی‪ ،‬پیشقدم شده تا در سطحی ملی و همایــش بین‌المللــی «جایــگاه زن در تمــدن ایــران و اســام»‬

                          ‫بی ‌نالمللیوبراساسبرنام ‌ههایمدونمقتبس به‌همــت بنیــاد ایران‌شناســی و بــا همــکاری کمیســیون ملــی‬

                          ‫از اسناد فرادست توسعه نظام‪ ،‬طر ‌حهای یونســکو‪ -‬ایــران‪ ،‬پنجــم و ششــم اســفندماه ‪ ،۱۳۹۸‬در بنیــاد‬

                                                  ‫ایران‌شناســی برگــزار می‌شــود‪.‬‬  ‫ویژ‌های را در این حوزه به انجام رساند‪.‬‬

                          ‫از دیگر سخنرانان این نشست‪ ،‬دکتر الگا امــروزه زن عــاوه‌بــر کارکــرد اصلــ ‌یاش در کانــون خانــواده‪،‬‬

                          ‫چنکوا؛استادزبا ‌نشناسازدانشکدهشر ‌قشناسی دارای نق ‌شهــا و کارکردهــای اصلــی دیگــری در حوز‌ههــای‬

                          ‫دانشگاه سن ‌تپترزبورگ و متخصص نسخ مســئولی ‌تهای اجتماعــی‪ ،‬تعلیــم و تربیــت فرزنــدان و تأثیــر آن‬

                          ‫خطیایرانیمیانهبودکهبهتوضیحفعالی ‌تهای بــر آینــده جوامــع‪ ،‬مهار ‌تهــای علمــی‪ ،‬فنــاوری‪ ،‬اقتصــادی و‬

                          ‫مؤسسه نسخ خطی شرقی آکادمی روسیه کارآفرینـی م ‌یباشـد‪ .‬همچنیـن اسـام نـگاه ویـژ‌های بـه جایـگاه و‬

                          ‫پرداخت و نیز پرفسور اینامو دسکایا‪ ،‬استاد کرامـت زن دارد و الگوهـای کاملـی از زن نمونـه را همچـون حضرت‬

                          ‫تاریخوباستا ‌نشناسوپژوهشگرمؤسسهنسخ فاطمــه (س)‪ ،‬حضــرت خدیجــه (س) و حضــرت زینــب (س)‪ ،‬بــه‬

                          ‫خطی شرقی آکادمی علوم روسیه د ‌رخصوص جوامـع بشـری عرضـه مـ ‌یدارد‪ .‬ب ‌هعـاوه جایـگاه و کرامـت زنـان‬

                          ‫ایران هزاره اول‪ ،‬اورارتوی ‌یها و پل‌ا ‌کهای در ایــران دوران باســتان ب ‌هگونــ ‌های بــوده کــه علاو‌هبــر حفــظ‬

                          ‫عا ‌جکاریشدهدرتپهحسنلو‪،‬سخنرانیکرد‪ .‬حجـاب‪ ،‬متانـت و کرامـت زن در آن دوران‪ ،‬ایفـای نقـش در کارکـرد‬

                          ‫در ادامه پرفسور علی کلسنیکوف‌‪ ،‬استاد اصلـی و محوریـت «خانـواده»‪ ،‬بعضـ ًا فرما ‌نهـای حکومتـی بـا رأی‬

                          ‫تاریخ و سکه‌های دوران ساسانی از موزه و نظــر ایشــان صــادر م ‌یشــده اســت‪ .‬بــا توجــه بــه ایــن مــوارد‪،‬‬

                          ‫ملی ارمیتاژ روسیه‪ ،‬به نتایج پژوهش و هرچنـد در برخـی زمین ‌ههـا حقـوق زنـان بـا چال ‌شهایـی روبـرو‬

                          ‫مطالعات صورت گرفته از گنج بزرگ بیلار بـوده و نیازمنـد آسی ‌بشناسـی و رفـع تبعی ‌ضهـا از حقـوق زنـان و‬

                                                                                    ‫که در سال ‪ ۲۰۰۲‬میلادی در تاتارستان‬

                                                                                    ‫کشف شده پرداخت‪.‬‬

                                                                                    ‫همچنین دکتر پاول والری‪ ،‬مورخ و‬

                                                                                    ‫تاری ‌خشناسدوراناشکانیاند ‌رخصوصنتایج‬

                                                                                    ‫کاو ‌شهایباستا ‌نشناسیواشیایمنحص ‌رب ‌هفرد‬

                                                                                    ‫کشف شده در شهر نسا توضیحاتی را برای‬

                                                                                    ‫پژوهشگرانایرا ‌نشناسارائهکرد‪.‬‬

                                                                                    ‫در پایان این نشست دکتر پاول لوریه‌‪،‬‬

                                                                                    ‫باستا ‌نشناس و مدیر بخش مطالعات آسیای‬

                                                                                    ‫مرکزیوقفقاز‪،‬د ‌رخصوصکشفدیوارنگار‌ه‬

                                                                                    ‫پنج کنت که داستان رستم را به تصویر کشیده‬

                                                                                    ‫است سخنرانیکرد‪.‬‬

                      ‫‪27‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34