Page 25 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 25
شماره پنجم :پائیز 1398
با بنیاد ایرانشناسی و بههمین دلیل است که ما امروز نه دولتها که ملتهای یعنی زن شأن الهی و آفرینش او از تمام موجودات بالاتر
جهان را م یبینیم که به پیام ایران و پیام انقلاب اسلامی است .برای مرد هم مقام و حرمت جداگانهای گذاشته و در
ایران رأی مثبت دادند .حرکات شبیه نهضتهای مردمی اجتماع برای نگهداری خانواده و به ثمر رسیدن فرزندان
را در همین راستا در اروپا طی سالهای پیش ملاحظه حقوق و امتیازاتی نیز برای مرد قرار داده است .مقابله بین
کردید .ما امیدواریم و معتقدیم که به حکم سنت الهی و به این دو حد و حق و بین این دو جنسی که هر یک به نوعی
حکم آنچه فلسفه تاریخ نامیده میشود ،این انقلاب و این مأموریت الهی دارند یک نظم صحیح و سالم در جهان،
نهضت بشری غالب شود و دست کسان یکه مخلوقات خدا در خانواده ،در اجتماع ملی و در اجتماع بشری و جهانی
ایجاد خواهد کرد. را به بردگی گرفتهاند را هم کوتاه کند.
در ایران و از برکات اسلام ،نهضتهای مختلف ما خوشوقتیم که توانستیم این پیام را در عرصه اجتماع
فرهنگی ب هوجود آمد که یکی از آنها احیاء حقوق زن خود بیان کنیم و این پیامی است که باید از سوی اسلام
است .خوشبختانه در سرزمین ایران از هزاران سال قبل تا و مسلمین ،امروز در تمام دنیای متوحش غرب پخش و
آنجا که تاریخ و آثار باستانی نشان میدهد ،زن در جامعه اعلام شود و بتوانیم به زن در تمام عالم کمک کنیم که به
ایران قدیم احترام و شخصیت داشته است .در این باره حقوق حقه خودش برسد و بدی نوسیله مشکلات بشری
در آینده نزدیک همایشی در بنیاد ایرانشناسی با عنوان در عرصه عالم در حد زیادی حل شود.
«جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» برپا خواهد شد .اما امیدواریم در این جمع حاضر ،بانوان عالمه و حکیم های
اسلام آمد و تمام حقوق حقه زن را ابراز کرد .وظایف که هستید ،هر یک رسولان اسلام در جامعه بشری باشید
مرد را در قبال و خدمت زن بیان کرد .ما حتی در دوران و در نشر این پیام و این حقیقت و در معرفی درست زن
رنسانس اروپا م یبینیم که از برکت اسلام ،مسئله حقوق در شأن آفرینشی و شأن اجتماعی خودش ا نشاءالله خوب
زن به آنجا نیز راه یافت .متأسفانه در آنجا باز با جاهلیت عمل نمایید .امیدواریم که ما دنیای بهتری داشته باشیم با این
مدرن اروپا درآمیخت و آزادی و حقوق زن شکلش را پیا مهای درخشان اسلام و با این رسالتی که هر یک از ما
عوض کرد .در غرب زن را ب هجای آنکه احیاء کنند ،همان باید بر دوش خود احساس کند .در مسائل مختلف سیاسی
مقدار اندک حقی را که داشت نیز از بین بردند و روابط نیز در واقع هر یک از آنها به یک نوع در اسلام طرح شدند
حیوانی میان زن و مرد حاکم شد .خوشبختانه در این بنیاد و راه نجات برای آنها بیان شده است .مهمترین آنها در
و در مؤسسات دیگری که من بودم ،سعی کردیم که در عرصه ما مسلمین «وحدت» شامل :وحد ِت در فکر ،وحدت
آنجا بتوانیم مقام واقعی زن را در مرحله آفرینش و مرحله در عمل و وحدت در پیا مرسانی اسلام هست.
اجتماع ،در هر دو بیان کنیم .در این باره کتابی هم با عنوان در بسیاری از جوامع اسلامی متأسفانه هنوز زنان
«فلسفه زن بودن» نوشتیم که به شما اهدا خواهد شد و در آن حقوق خود را نمیشناسند ،در هر محیطی از خانواده خود
استدلال من این است که مهمترین مسئله آفرین ِش عالم ،و جامعه نزدیک خود و کل جامعه ملی خودتان ا نشاءالله
تولید نسل بشر و حفظ آن است .این قاعده و اصل در این فکر را ب هصورت یک نهضت و حرکتی عمومی ایجاد
تمام موجودات عالم برقرار است و در میان انسانها این کنید و بعد هم در رسانهها و در هر مرحلهای که برای شما
مأموریت مهم اولیه را خداوند بر دوش زن نهاده است .امکان هست ،اگر در مجالس قانونگذاری عضو هستید ،اگر
23