Page 64 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 5
P. 64

‫شماره پنجم‪ :‬پائیز ‪1398‬‬            ‫همایش‌ها و هم‌اندیشی‌ها‬

‫همایش‌ها و ه ‌ماندیش ‌یها‬

‫هنری است‪ .‬او حکیم‪ ،‬خردمند‪ ،‬عارف و شاعر در همه‬            ‫■ جایگاه سنائی در اقلیم هنر‬
‫زمینه‌های عرفانی و کلامی‪ ،‬حکمت و تصوف است‪.‬‬
‫شخصیت سنائی غزنوی‪ ،‬ازجمله شخصیت‌های نادر‬                 ‫نشست جایگاه سنائی در اقلیم هنر ‪ 27‬شهریو ‌ر‌ماه‪،‬‬
‫تاریخ ایران‪ ،‬افغانستان و منطقه است‪ .‬سنائی از واسط ‌ههای‬  ‫همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی با حضور مدیران‪،‬‬
‫بزرگ فرهنگ و تمدن ایران در انتقال عرفان و تصوف‬           ‫مشاوران و جمع زیادی از هنرمندان و اساتید برجسته‬
‫به دوره‌های بعد ب ‌ه‌شمار می‌آید‪ .‬وی در ادامه به تشریح‬
‫سفرها و تأثیرپذیری سنائی از عرفا و صوفیه در جریان‬                                              ‫برگزار شد‪.‬‬
‫این سفرها پرداخت و سپس با معرفی آثار منسوب و‬             ‫در این نشست تخصصی‪ ،‬دکتر نادر کریمیان سردشتی‪،‬‬
‫مسلم سنائی‪ ،‬دلایل تحول مضامین غزل و قصاید او را‬          ‫پژوهشگر و مدرس دانشگاه‪ ،‬مشاهیر مشترک را در‬
‫تبیین کرد و اذعان داشت که با بررسی آثار وی‪ ،‬م ‌یبینیم‬    ‫دنیای امروز که بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت‪،‬‬
                                                         ‫همگرایی و یافتن هویت مشترک انسانی احساس‬
              ‫که این آثار تا چه اندازه حکیمانه است‪.‬‬      ‫م ‌ی‌شود‪ ،‬عامل مشترک در تبادل افکار و اندیشه و صلح‬
‫وی با بیان اینکه سنائی در قصاید مدحی مرجع علمی‬           ‫‌‌و تفاهم بین‌المللی برشمرد که رسالت دیپلماسی فرهنگی‬
‫است‪ ،‬به موضوع سیر تحولات زندگانی و اندیشه‌های‬            ‫را برعهده دارند و از این حیث می‌توانند الهام‌بخش‬
‫سنائی‪ ،‬اقلیم هنر و جایگاه سنائی در تاریخ ایران و ادبیات‬
‫ایرانی‪ ،‬عرفان و تصوف در شعر و نثر سنائی و آرامگاه‬                ‫دموکراسی و عدالت اجتماعی در جوامع باشند‪.‬‬
‫او پرداخت و سپس تحولات اندیشه‪ ،‬سیر و سلوک و‬              ‫ایشان در ادامه افزود‪ :‬ادبیات فارسی با آثار فرهنگی‬
‫زندگ ‌ینامه سنائی را بررسی کرد و مطرح نمود که سنائی‬      ‫و گسترده‌ای که در حوزه ادبیات عرفانی دارد در جهان‬
‫شاعری صوف ‌ی‌مسلک است‪ .‬او هرگز یک صوفی و‬                 ‫مطرح است و در این میان جایگاه آثار سنائی در اوج‬
‫عارف خانقاهی نبوده و باید ابتدا به‌عنوان یک شاعر‪،‬‬
‫بعد حکیم و پس از آن به‌عنوان یک صوفی و عارف که‬
‫تصوف اعتدالی و حکیمانه را به شاعران و عارفان بعد از‬

                 ‫خود منتقل کرده است‪ ،‬معرفی شود‪.‬‬
‫مکاتب ادبی‪ ،‬تفاوت شعر و نظم‪ ،‬صور خیال‪ ،‬سبک‬
‫خراسانی و عراقی‪ ،‬تأسی شاعران دوره‌های بعد از سنائی‪،‬‬
‫ادبیات تعلیمی‪ ،‬شعر انتقادی و انسا ‌ن‌شناسی سنائی‪ ،‬منابع‬
‫فکری سنائی ‌(‌کتاب‪ ،‬سنت و فرهنگ اسلامی‪ ،‬متون‬
‫صوفیه و میراث ایرانی) از دیگر مفاهیم مورد بررسی در‬

                          ‫این نشست تخصصی بود‪.‬‬

                                                                                                               ‫‪62‬‬
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69