Page 13 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 13

‫شماره دهم‪ :‬زمستان ‪1399‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫و سرمایه در جهت تعلیم زبان فارسی به فرزندان جامعه هویت فرهنگی و سوابق تاریخی یکی از عوامل موثر در‬

                          ‫و جهان بشری را با همت‌ بیشتر و مصم ‌متر درک کنند و کسبحیثتوشأنکشوردرمجامعبی ‌نالمللیاست‪،‬افزود‪:‬‬

                          ‫ایران با سابقه تاریخی و تمدنی چند هزار ساله از سرمای ‌های‬         ‫در این مسیر مبارک گام بردارند‪.‬‬

                          ‫دکتر زهره زرشناس مدیر گروههای آموزشی بنیاد عظیم برخوردار است و م ‌یتواند با شناخت و شناساندن آن‬

                          ‫ایرا ‌نشناسی نیز درباره دانش ایرا ‌نشناسی با این مضمون به جهانیان به یاری دانش ایرا ‌نشناسی از این سرمایه کم‬

                          ‫آغاز کرد که ایرا ‌نشناسی را م ‌یتوان مجموع ‌های از نظیر پاسداری کند‪ .‬وی با اشاره به فعالی ‌تهای فرهنگی‬

                          ‫مطالعات منظم و علمی مرتبط با فرهنگ تمدن و زبا ‌نهای کشور بنگلادش در زمینه ایرا ‌نشناسی گفت‪ :‬کشورهایی‬

                          ‫ایرانی در دور‌ههای مختلف تاریخ دانست که در ابتدا یکی مانند مالزی‪ ،‬اندونزی‪ ،‬آسیای مرکزی و قفقاز و ب ‌هویژه‬

                          ‫از زیر مجموع ‌ههای خاورشناسی بوده است و خاورشناسان شبه قاره و ب ‌هخصوص هند‪ ،‬پاکستان و بنگلادش ب ‌هدلیل‬

                          ‫پیوستگ ‌یهای فرهنگی و دینی‬                                        ‫آن را بنیان نهادند‪ .‬خاورشناسی‬

                          ‫سعی در شناخت ایران داشته‬       ‫بنیــاد ایرا ‌نشناســی به‌منظــور‬  ‫دانشی اروپایی است و‬
                          ‫و در این راه کرس ‌یهای‬         ‫توســعه دانــش ایرا ‌نشناســی‬      ‫ایرا ‌نشناسان ایرانی ادامه‬
                          ‫علمی فعالی ایجاد کرد‌هاند‪.‬‬     ‫و معرفــی شایســته فرهنــگ‪،‬‬        ‫دهندگان راه خاورشناسان‬
                          ‫این کشورها شناخت فرهنگ‬         ‫تاریــخ و تمــدن ســرزمین و‬        ‫اروپای ‌یاند‪.‬تا پیش از انقلاب‬
                          ‫خود را بدون شناخت فرهنگ‬        ‫مـردم ایـران‪ ،‬علاقه‌منـد اسـت‬      ‫اسلامی رویکرد غالب در زمینه‬
                          ‫ایران غیر ممکن و یا دشوار‬      ‫همـکاری سـازنده و مثبـت بـا‬        ‫ایرا ‌نشناسی در محافل علمی‬
                          ‫م ‌یدانند از این رو باید چنین‬  ‫جامعــه ایرا ‌نشناســان جهــان را‬  ‫ایران و در میان ایرا ‌نشناسان‬
                          ‫فعالی ‌تهایی را پاس داشت و در‬                                     ‫ایرانی رویکردی ایجابی بود‬

                          ‫راه استحکام اینگونه پیوندهای‬   ‫فراهم کند‪.‬‬                         ‫که از بارزترین شاخ ‌صهای‬
                            ‫فرهنگی‪ ،‬اهتمام بیشتر کرد‪.‬‬                                       ‫آن م ‌یتوان به حضور فعال‬

                          ‫در این نشست دکتر صحت‪ ،‬رایزن فرهنگی جمهوری‬                  ‫خاورشناسان و ایرا ‌نشناسان غربی در گروههای تحقیقاتی‬

                          ‫داخل ایران و تأکید بسیار بر ترجم ‌ههای آثار و نوشت ‌ههای اسلامی ایران در بنگلادش ضمن اشاره به اشتراکات‬

                          ‫اروپایی اشاره کرد‪ .‬ایشان در ادامه افزود‪ :‬ارز ‌شها و فرهنگی بین دو کشور گفت‪ :‬حضور فرهنگ غنی ایرانی‪-‬‬

                          ‫حساسی ‌تهای برآمده ‌از پیروزی انقلاب اسلامی در اسلامی‪ ،‬در شبه قاره و بنگلادش که پیش از این فردوسی‬

                          ‫ایران و تلاش حکومت اسلامی برای حفظ استقلال در و مولوی و دیگران ب ‌هعنوان حاملان فرهنگ و ادب‪ ،‬ملت‬

                          ‫برابر غرب موجب تغییر چشمگیر این رویکرد شد و بزرگ بنگلادش را از معارف بلند و مضامین غنی عرفانی و‬

                          ‫نتیجه درخشان آن تلاش اندیشمندان ایرانی در راستای اخلاقی و معنوی خویش بهر‌همند ساخت ‌‌هاند‪ ،‬به خوبی نمایان‬

                          ‫ایجاد مکتب مستقل ایرا ‌نشناسی ایرانی است که تأسیس است‪ .‬زبان فارسی مانند سایر زبا ‌نها دریچه بزرگی برای‬

                          ‫بنیاد ایرا ‌نشناسی و ایجاد دور‌ههای آموزشی دانشگاهی فرهنگ یک ملت محسوب م ‌یشود‪ .‬ملتی که فرهنگی کهن‬

                          ‫در مقاطع ارشد و دکتری و تربیت ایرا ‌نشناسان ایرانی و دیرینه دارد و شعرا‪ ،‬حکما و فیلسوفان بزرگ آن‪ ،‬مطالب‬

                          ‫در راستای نیل به این هدف بوده است‪ .‬وی با بیان اینکه و آموز‌ههای ارزشمند انسانی خود را در قالب زبان و ادبیات‬

                      ‫‪11‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18