Page 18 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 18

‫شماره دهم‪ :‬زمستان ‪1399‬‬

‫ ■فهرست عناوین پایا ‌ننامه‌های دفاع شده دکتری و كارشناس ‌یارشد‬                                                   ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬

‫*اکـرم آل‌ابراهیـم‪ ،‬عملکـرد زنان واقف مشـهد‬               ‫*آوات ابراهیمی‪( ،‬دکتری) مفهوم ایران به مثابه‬

‫و تأثیـر فعالیت‌هـای آنـان بـر تحـولات‬                    ‫قلمرو سیاسی ‪ -‬تمدنی در متون فارسی (از ‪ 31‬تا‬

‫اجتماعـی از مشـروطه تـا پایـان دوره پهلوی‬                 ‫‪ 907‬هجری‌قمری)؛‬

‫اول (‪)1320-1285‬؛‬                                          ‫*فاطمه عسگری‪ ،‬بررسی آداب کتابت در کانون‬

‫*اکرم قدبیگی‪ ،‬بررسی سندشناسانه معاهدات ایران‬              ‫استنساخربعرشیدیبهاستنادوق ‌فنامهونسخ ‌ههای‬

‫(با تأکید بر دوره قاجار)‪.‬‬                                 ‫کتابت شده در آن مرکز (موجود در ایران)؛‬

‫ ■انتشار فصلنامه داخلی بنیاد ایرا ‌نشناسی شعبه استان اردبیل با عنوان نوروزدر اردبیل‬

‫ا ّمـا آغازیـن رسـم مربـوط بـه نـوروز‪ ،‬آداب و‬             ‫‌آغـاز مجـدد فصـل گل و حلـول مـاه فروردیـن‪،‬‬
‫رسـوم مربـوط به پیـام آوران نـوروزی بوده اسـت‪.‬‬            ‫شـکفتن دوبـاره عشـق و امیـد‪ ،‬همچـون گل خنـده‬
‫در گذشـته‌های نـه چنـدان دور‪ ،‬چنـد روز یـا چنـد‬           ‫دلبرانـه سوسـن ترنم جـان بخش مرغان خـوش الحان‪،‬‬
‫هفتـه مانـده به نـوروز و شـروع فصل بهـار‪ ،‬عده‌ای‬          ‫جمـال دل‌آرای نرگس و شـقایق همـه و همه حکایت‬
‫بـا آداب خـاص به‌عنـوان پیک‌هـای نـوروزی در‬               ‫از گشـودن دفتـر نانوشـته‌ای دارد که می بایسـت آن را‬
‫شـهرها و دهـات‪ ،‬خبر آمـدن و نزدیک شـدن فصل‬                ‫بـا الهـام از فصـل گل و رویـش امیـد‪ ،‬نوشـتن آغازی‬
‫بهـار و پایـان فصـل زمسـتان را بـه گـوش اهالـی‬            ‫و بـه اسـتقبال گل رفت و شـکوه و جالل و زیبایی را‬
                                                          ‫بـه خانـه دل رهنمـون سـاخت تـا رنگ و بوی عشـق‬
                                     ‫می‌ر سـا نند ‪.‬‬       ‫گیـرد و تپیـدن برای عشـق تـا جلوه‌های احسـن حال‬
‫از پیـا ‌م‌آوران نـوروزی و پیک‌هـای بهـاری رایج‬
‫در کشـورهای حـوزه نـوروز و مخصوصـ ًا ایـران بـه‬                                ‫فرصـت شـکوفایی پیـدا کند‪.‬‬
‫«آتـش افـروزان»‪« ،‬حاجی فیـروز»‪« ،‬بی‌بی نـوروزک»‪،‬‬          ‫نـوروز یکـی از اعیـاد باسـتانی ایـران اسـت و‬
‫«ننـه نـوروز»‪« ،‬مامـا نـوروز»‪« ،‬پیـر بابـا»‪« ،‬ننه‌مریم»‪،‬‬  ‫در برخـی کشـورها نیـز بـه شـکل‌های مختلفـی‬
                                                          ‫برگزارمی‌شـود‪ .‬در ارتبـاط بـا آن از قدیم‌الایام‪ ،‬آداب‬
                                                          ‫و رسـوم مختلفی رایج بوده‌اسـت‪ .‬شـاید بتـوان گفت‬
                                                          ‫کـه آداب و رسـوم مربوط بـه نوروز بیش ازسـه هزار‬

                                                                                        ‫سـال قدمـت دارند‪.‬‬
                                                          ‫آنچـه امـروز از نـوروز در ایـران وجـود دارد‪،‬‬
                                                          ‫بخشـی از آئین‌هـای بازمانـده از دوران پیـش آریایی‬
                                                          ‫اسـت که پـس از امتـزاج بـا باورهای آنـان و پس از‬
                                                          ‫ایرانـی شـدن در دوران پیـش از اسالم بـا باورهـای‬
                                                          ‫اسالمی ممزوج شـده و در این سـرزمین رایج اسـت‪.‬‬

                                                                                                                 ‫‪16‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23