Page 18 - فصلنامه فرهنگی خبری شماره دهم
P. 18
شماره دهم :زمستان 1399
■فهرست عناوین پایا ننامههای دفاع شده دکتری و كارشناس یارشد با بنیاد ایرانشناسی
*اکـرم آلابراهیـم ،عملکـرد زنان واقف مشـهد *آوات ابراهیمی( ،دکتری) مفهوم ایران به مثابه
و تأثیـر فعالیتهـای آنـان بـر تحـولات قلمرو سیاسی -تمدنی در متون فارسی (از 31تا
اجتماعـی از مشـروطه تـا پایـان دوره پهلوی 907هجریقمری)؛
اول ()1320-1285؛ *فاطمه عسگری ،بررسی آداب کتابت در کانون
*اکرم قدبیگی ،بررسی سندشناسانه معاهدات ایران استنساخربعرشیدیبهاستنادوق فنامهونسخ ههای
(با تأکید بر دوره قاجار). کتابت شده در آن مرکز (موجود در ایران)؛
■انتشار فصلنامه داخلی بنیاد ایرا نشناسی شعبه استان اردبیل با عنوان نوروزدر اردبیل
ا ّمـا آغازیـن رسـم مربـوط بـه نـوروز ،آداب و آغـاز مجـدد فصـل گل و حلـول مـاه فروردیـن،
رسـوم مربـوط به پیـام آوران نـوروزی بوده اسـت. شـکفتن دوبـاره عشـق و امیـد ،همچـون گل خنـده
در گذشـتههای نـه چنـدان دور ،چنـد روز یـا چنـد دلبرانـه سوسـن ترنم جـان بخش مرغان خـوش الحان،
هفتـه مانـده به نـوروز و شـروع فصل بهـار ،عدهای جمـال دلآرای نرگس و شـقایق همـه و همه حکایت
بـا آداب خـاص بهعنـوان پیکهـای نـوروزی در از گشـودن دفتـر نانوشـتهای دارد که می بایسـت آن را
شـهرها و دهـات ،خبر آمـدن و نزدیک شـدن فصل بـا الهـام از فصـل گل و رویـش امیـد ،نوشـتن آغازی
بهـار و پایـان فصـل زمسـتان را بـه گـوش اهالـی و بـه اسـتقبال گل رفت و شـکوه و جالل و زیبایی را
بـه خانـه دل رهنمـون سـاخت تـا رنگ و بوی عشـق
میر سـا نند . گیـرد و تپیـدن برای عشـق تـا جلوههای احسـن حال
از پیـا مآوران نـوروزی و پیکهـای بهـاری رایج
در کشـورهای حـوزه نـوروز و مخصوصـ ًا ایـران بـه فرصـت شـکوفایی پیـدا کند.
«آتـش افـروزان»« ،حاجی فیـروز»« ،بیبی نـوروزک»، نـوروز یکـی از اعیـاد باسـتانی ایـران اسـت و
«ننـه نـوروز»« ،مامـا نـوروز»« ،پیـر بابـا»« ،ننهمریم»، در برخـی کشـورها نیـز بـه شـکلهای مختلفـی
برگزارمیشـود .در ارتبـاط بـا آن از قدیمالایام ،آداب
و رسـوم مختلفی رایج بودهاسـت .شـاید بتـوان گفت
کـه آداب و رسـوم مربوط بـه نوروز بیش ازسـه هزار
سـال قدمـت دارند.
آنچـه امـروز از نـوروز در ایـران وجـود دارد،
بخشـی از آئینهـای بازمانـده از دوران پیـش آریایی
اسـت که پـس از امتـزاج بـا باورهای آنـان و پس از
ایرانـی شـدن در دوران پیـش از اسالم بـا باورهـای
اسالمی ممزوج شـده و در این سـرزمین رایج اسـت.
16