Page 11 - فصلنامه فرهنگی_خبری شماره یازدهم
P. 11

‫شماره یازدهم‪ :‬بهار ‪1400‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬       ‫اسـتادان زبان و ادبیا ‌تفارسـی در خصوص ایرا ‌نشناسی‬   ‫شـگرفی ب ‌هویـژه بر ادبیـات جهـان و جغرافیـای ایران‬
                           ‫و نظام ‌یگنجـوی و تفاوت مرزهـای فرهنگی با مرزهای‬      ‫فرهنگـی‪ ،‬ب ‌هویـژه قلمـرو شـبه قـاره هنـد و شـاعرانی‬
                           ‫جغرافیـای سیاسـی به ایـراد سـخن پرداختنـد‪ .‬در ادامه‪،‬‬  ‫چـون امیر خسـرو دهلـوی و عرف ‌یشـیرازی و یـا بلاد‬
                           ‫پروفسـور اخالق احمد انصاری‪ ،‬اسـتاد زبـان و ادبیات‬     ‫و شـاعران ترکسـتان و تاتارسـتان و عثمانـی برجـای‬
                           ‫فارسـی دانشـگاه جواهـر لعـل نهـرو هنـد بـا موضوع‬      ‫نهـاده اسـت‪ .‬بزرگداشـت شایسـته ایـن بـزرگ مردان‬
                           ‫تأثیـرات خمسـه نظامـی بـر شـاعران هند‪ ،‬حسـینعلی‬       ‫عرصـه علـم و ادب و تکریـم و تجلیـل از دانشـمندان‬
                           ‫قبـادی‪ ،‬رئیـس پژوهشـگاه علو ‌مانسـانی بـا موضـوع‬      ‫و اندیشـمندان ایرانـی کـه هرکـدام از آنـان چـون‬
                           ‫پیا ‌مهـای جهانی نظامـی و خواکین رودریگـز وارگاس‪،‬‬     ‫خورشـیدی بـر تـارك آسـمان ایـران فرهنگـی در هر‬
                           ‫مترجم و پژوهشـگر زبان و ادبیات فارسـی در اسـپانیا با‬  ‫نقطـه جغرافیـای تاریخـی ایـران م ‌یدرخشـد‪ ،‬افتخاری‬
                           ‫موضـوع نظامی گنجـوی احیـا كننده عاشـق ‌یهای پیش‬       ‫بـزرگ برای ایرانیـان و ایران دوسـتان در تمامی اعصار‬
                                                                                 ‫و ادوار اسـت‪ .‬در اینجـا شایسـته و بایسـته م ‌یدانـم‬
                                                   ‫از اسالم سـخنرانی کردند‪.‬‬      ‫از تمامـی مسـاعی و اهتمامـی کـه فرهیختـگان دیگـر‬
                           ‫خانـم نجمه دری‪ ،‬مدیـر گروه زبان و ادبیات فارسـی‬       ‫ملـل جهـان در تجلیـل و بزرگداشـت مشـاهیر و مفاخر‬
                           ‫دانشـگاه تربیـت مـدرس با موضـوع بررسـی و تحلیل‬        ‫ایرانـی بنـا بـه جایـگاه و خدمـات جهانـی آنـان که به‬
                           ‫مضامیـن ادبیـات دربـاری در منظوم ‌ههـای نظامـی و‬      ‫جامعـه بشـری کرد‌هانـد‪ ،‬تشـکر و قدردانی نمایـم‪ .‬البته‬
                           ‫مقایسـه آن بـا آثار برگزیـده ادبیات جهان‪ ،‬خانم شـفق‬   ‫ایـن سلسـله گفتگو و گفتارهـای فرهنگـی در خصوص‬
                           ‫عل ‌یبیگلـی‪ ،‬اسـتاد دانشـگاه و مدیر بخـش ترجم ‌ههای‬   ‫چهر‌ههـا و شـخصی ‌تهای علمـی فرهنگی ایـران‪ ،‬گامی‬
                           ‫ادبـی مـوزه ادبیات ملـی آکادمـی ملی علـوم جمهوری‬      ‫بلنـد در معرفـی و جایـگاه فرهنگـی تمدنـی ایرانـی و‬
                           ‫آذربایجـان بـا موضوع تضـاد در مخز ‌نالاسـرار و ناصر‬   ‫تلاشـی برای معرفی شایسـته و بایسـته ایران و ب ‌همنظور‬
                           ‫نیکوبخـت‪ ،‬اسـتاد دانشـگاه تربیـت مـدرس و رئیـس‬        ‫گسـترش دانش ایرا ‌نشناسـی اسـت کـه همـواره مورد‬
                           ‫مرکـز تحقیقـات زبـان و ادبیـات فارسـی بـا موضـوع‬      ‫توجـه جریـان ایرا ‌نشناسـی در کشـور بوده اسـت‪ .‬بار‬
                           ‫نظامـی گنجـوی نقطـه عطـف در منظوم ‌هسـرایی زبـان‬      ‫دیگـر علاق ‌همنـدم مراتـب تشـکر خـود را از جامعـه‬
                                                                                 ‫ایرا ‌نشناسـان و صاحبنظـران کـه در این نشسـت علمی‬
                                 ‫فارسـی از دیگـر سـخنرانان این مراسـم بودند‪.‬‬     ‫شـرکت کردنـد ابراز داشـته و برای ایـن گفتگوی علمی‬
                           ‫در بخشـی دیگـر ایـن وبینـار‪ ،‬پروفسـور نمـادی‬
                           ‫بارتایـا‪ ،‬رئیـس کرسـی زبان فارسـی و ایران‌شناسـی‬                             ‫آرزوی توفیق داشـته باشـم‪.‬‬
                           ‫دانشـگاه آکاکـی تسـرتلی کوتایسـی و ایران‌شـناس‬
                           ‫برجسـته گرجسـتان با موضـوع ارتبـاط نظامی‌گنجوی‬        ‫والسلام علیکم ورحمه‌الله وبرکاته‬
                           ‫و ادبیـات گرجی‪ ،‬مسـتوره احمد اوا‪ ،‬اسـتاد دانشـگاه‬
                           ‫فـدرال قـازان روسـیه بـا موضـوع تأثیر شـعر نظامی‬      ‫سـپس فرهـاد پالیـزدار‪ ،‬نماینـده معاونـت‬
                           ‫بـر ادبیـات تاتـاری و محمود جعفـری دهقی‪ ،‬اسـتاد‬       ‫همكار ‌یهـای علمـی و فرهنگـی سـازمان فرهنـگ و‬
                           ‫دانشـکده ادبیات دانشـگاه تهران در خصـوص نظامی‬         ‫ارتباطـات اسالمی‪ ،‬حامد فـروزان‪ ،‬معاون اطلا ‌عرسـانی‬
                                                                                 ‫و همكار ‌یهـای بی ‌نالمللـی بنیـاد ایرا ‌نشناسـی و‬
                                            ‫و ایران‌شناسـان سـخنرانی کردنـد‪.‬‬     ‫غلامحسـین غلامحسـی ‌نزاده از سـوی انجمـن علمـی‬

                      ‫‪9‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16