Page 11 - فصلنامه فرهنگی_خبری شماره یازدهم
P. 11
شماره یازدهم :بهار 1400
با بنیاد ایرانشناسی اسـتادان زبان و ادبیا تفارسـی در خصوص ایرا نشناسی شـگرفی ب هویـژه بر ادبیـات جهـان و جغرافیـای ایران
و نظام یگنجـوی و تفاوت مرزهـای فرهنگی با مرزهای فرهنگـی ،ب هویـژه قلمـرو شـبه قـاره هنـد و شـاعرانی
جغرافیـای سیاسـی به ایـراد سـخن پرداختنـد .در ادامه، چـون امیر خسـرو دهلـوی و عرف یشـیرازی و یـا بلاد
پروفسـور اخالق احمد انصاری ،اسـتاد زبـان و ادبیات و شـاعران ترکسـتان و تاتارسـتان و عثمانـی برجـای
فارسـی دانشـگاه جواهـر لعـل نهـرو هنـد بـا موضوع نهـاده اسـت .بزرگداشـت شایسـته ایـن بـزرگ مردان
تأثیـرات خمسـه نظامـی بـر شـاعران هند ،حسـینعلی عرصـه علـم و ادب و تکریـم و تجلیـل از دانشـمندان
قبـادی ،رئیـس پژوهشـگاه علو مانسـانی بـا موضـوع و اندیشـمندان ایرانـی کـه هرکـدام از آنـان چـون
پیا مهـای جهانی نظامـی و خواکین رودریگـز وارگاس، خورشـیدی بـر تـارك آسـمان ایـران فرهنگـی در هر
مترجم و پژوهشـگر زبان و ادبیات فارسـی در اسـپانیا با نقطـه جغرافیـای تاریخـی ایـران م یدرخشـد ،افتخاری
موضـوع نظامی گنجـوی احیـا كننده عاشـق یهای پیش بـزرگ برای ایرانیـان و ایران دوسـتان در تمامی اعصار
و ادوار اسـت .در اینجـا شایسـته و بایسـته م یدانـم
از اسالم سـخنرانی کردند. از تمامـی مسـاعی و اهتمامـی کـه فرهیختـگان دیگـر
خانـم نجمه دری ،مدیـر گروه زبان و ادبیات فارسـی ملـل جهـان در تجلیـل و بزرگداشـت مشـاهیر و مفاخر
دانشـگاه تربیـت مـدرس با موضـوع بررسـی و تحلیل ایرانـی بنـا بـه جایـگاه و خدمـات جهانـی آنـان که به
مضامیـن ادبیـات دربـاری در منظوم ههـای نظامـی و جامعـه بشـری کردهانـد ،تشـکر و قدردانی نمایـم .البته
مقایسـه آن بـا آثار برگزیـده ادبیات جهان ،خانم شـفق ایـن سلسـله گفتگو و گفتارهـای فرهنگـی در خصوص
عل یبیگلـی ،اسـتاد دانشـگاه و مدیر بخـش ترجم ههای چهرههـا و شـخصی تهای علمـی فرهنگی ایـران ،گامی
ادبـی مـوزه ادبیات ملـی آکادمـی ملی علـوم جمهوری بلنـد در معرفـی و جایـگاه فرهنگـی تمدنـی ایرانـی و
آذربایجـان بـا موضوع تضـاد در مخز نالاسـرار و ناصر تلاشـی برای معرفی شایسـته و بایسـته ایران و ب همنظور
نیکوبخـت ،اسـتاد دانشـگاه تربیـت مـدرس و رئیـس گسـترش دانش ایرا نشناسـی اسـت کـه همـواره مورد
مرکـز تحقیقـات زبـان و ادبیـات فارسـی بـا موضـوع توجـه جریـان ایرا نشناسـی در کشـور بوده اسـت .بار
نظامـی گنجـوی نقطـه عطـف در منظوم هسـرایی زبـان دیگـر علاق همنـدم مراتـب تشـکر خـود را از جامعـه
ایرا نشناسـان و صاحبنظـران کـه در این نشسـت علمی
فارسـی از دیگـر سـخنرانان این مراسـم بودند. شـرکت کردنـد ابراز داشـته و برای ایـن گفتگوی علمی
در بخشـی دیگـر ایـن وبینـار ،پروفسـور نمـادی
بارتایـا ،رئیـس کرسـی زبان فارسـی و ایرانشناسـی آرزوی توفیق داشـته باشـم.
دانشـگاه آکاکـی تسـرتلی کوتایسـی و ایرانشـناس
برجسـته گرجسـتان با موضـوع ارتبـاط نظامیگنجوی والسلام علیکم ورحمهالله وبرکاته
و ادبیـات گرجی ،مسـتوره احمد اوا ،اسـتاد دانشـگاه
فـدرال قـازان روسـیه بـا موضـوع تأثیر شـعر نظامی سـپس فرهـاد پالیـزدار ،نماینـده معاونـت
بـر ادبیـات تاتـاری و محمود جعفـری دهقی ،اسـتاد همكار یهـای علمـی و فرهنگـی سـازمان فرهنـگ و
دانشـکده ادبیات دانشـگاه تهران در خصـوص نظامی ارتباطـات اسالمی ،حامد فـروزان ،معاون اطلا عرسـانی
و همكار یهـای بی نالمللـی بنیـاد ایرا نشناسـی و
و ایرانشناسـان سـخنرانی کردنـد. غلامحسـین غلامحسـی نزاده از سـوی انجمـن علمـی
9