Page 13 - فصلنامه فرهنگی_خبری شماره یازدهم
P. 13

‫شماره یازدهم‪ :‬بهار ‪1400‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬       ‫رئیـس سـازمان فرهنـ ‌گ و ارتباطـات اسالمی؛ دکتـر‬        ‫آن است که قدیم ‌یترین یافت ‌ههای علوم انسانی و طبیعی‬
                           ‫حامـد فـروزان‪ ،‬معـاون اطلا ‌عرسـانی و امـور بی ‌نالملل‬  ‫و ریاضی در هزار‌ههای پیش از تمد ‌نهای دیگ ِر قدیم‬
                           ‫بنیـاد ایرا ‌نشناسـی؛ دکتـر غلامرضـا اعوانـی‪ ،‬عضـو‬      ‫در ایران بوده و آثاری مانند کشفیات جیرفت و سیلک‬
                           ‫هیئ ‌تامنـای بنیـاد ایرا ‌نشناسـی با موضوع‪« :‬پیوسـتگی‬   ‫و شهر سوخته و فلات مرکزی ایران نشان م ‌یدهد که‬
                           ‫فرهنـگ و تمـدن ایـران در گسـتره تاریـخ» ‌؛ دکتـر‬        ‫ایران پای ‌هگذار تمدن شهری و تمد ‌نسازی و ترویج دانش‬
                           ‫آذرمیدخـت صفـوی‪ ،‬رئیـس مرکـز تحقیقـات زبـان‬             ‫(دان ‌شهای فلسفه‪ ،‬نجوم‪ ،‬ریاضیات‪ ،‬پزشکی و جراحی و‬
                           ‫فارسـی هنـد با موضـوع‪« :‬نفـوذ و تأثیر زبـان و ادبیات‬    ‫مانند آن) بوده است‪ .‬ایران اولین امپراتوری در جهان را‬
                           ‫فارسـی در شـبه قاره هند»‌؛ دکتر الکسـاندر پالیشکوف‪،‬‬     ‫در دو هزار و پانصد سال پیش در دست داشته و تمدن را‬
                           ‫اسـتاد دانشگاه دولتی زبا ‌نشناسـی مسکو و رئیس انجمن‬     ‫به ملل دیگر از جمله آتن در یونان قدیم آموخته است‪.‬‬
                           ‫دوسـتی ایـران و روسـیه؛ با موضـوع «روابـط فرهنگی‬        ‫ملت تاریخی ایران‪ ،‬تنها ملتی است که ب ‌هطور ثابت هزاران‬
                           ‫ایـران و روسـیه»؛ دکتر احمـد تمی ‌مداری‪ ،‬اسـتاد ادبیات‬  ‫سال در این سرزمین حضور داشته و مانند ملل دیگر از‬
                           ‫فارسـی دانشـگاه علامه طباطبایی با موضـوع‪« :‬ایران در‬     ‫مهاجران سرزمی ‌نهای دیگر تشکیل نشده و اصالت دارند‪.‬‬
                           ‫آیینـه ادبیات جهان»؛ دکتر مسـعود فرهمندفر‪ ،‬اسـتادیار‬    ‫مورخان قدیم مردم ایران را بزر ‌گمنش و دارای عزت ملی‬
                           ‫ادبیـات انگلیسـی دانشـگاه علام ‌هطباطبایی بـا موضوع‪:‬‬    ‫و تاریخی و شجاع و دشمن شکن و حافظ استقلال و مروج‬
                           ‫«تأثیـر داسـتا ‌نها و روای ‌تهـای کلاسـیک فارسـی بر‬     ‫اخلاق و نگهبان خانواده شمرد‌هاند که زن در آن احترام‬
                           ‫ادبیات انگلیسـی در قـرن هجدهم»؛ دکتـر مجید کریمی‪،‬‬
                           ‫دانشـجوی دکتری دانشـگاه دولتـی ایروان بـا موضوع‪:‬‬             ‫داشته و حریم و حجاب برای او نگه م ‌یداشته است‪.‬‬
                           ‫«مؤلف ‌ههـای تمد ‌نسـازی ایرانـی‪ :‬تجربـه دولـت ملـی‬     ‫ملت ایران‪ ،‬زودتر از ملل دیگر اسلام را با قلب و نه‬
                           ‫صفـوی»؛ دکتـر‌کارلـو جوانـی چرتی‪ ،‬اسـتاد دانشـگاه‬       ‫با زور پذیرفته و تمدن اسلامی را نشر داده و مواریث‬
                           ‫«سـاپینزا» رم و پژوهشـگر در حـوزه زبان فارسـی میانه‬     ‫وحیانی اسلام را در قالب تشیع حفظ کرده است‪ .‬پس‬
                           ‫و تاریـخ پارتیـان و ساسـانیان و تاریـخ دینـی ایـران‬     ‫از اسلام علم و حکمت و اخلاق‪ -‬به‌عنوان دو بال رشد‪-‬‬
                           ‫بـا موضـوع‪ « :‬نقـش جغرافیـای ایـران فرهنگـی در‬          ‫تکامل یافت و انواع دانش را در سراسر جهان و از جمله‬
                           ‫تمد ‌نسـازی نویـن جهانی» به ایـراد سـخنرانی پراختند‪.‬‬    ‫در غرب ترویج و پراکنده کرد و غرب امروز مدیون‬
                                                                                   ‫دانشمندان ایرانی گذشته است‪ .‬امروز نیز ملت ایران‬
                      ‫‪11‬‬                                                           ‫سرافراز از اینست که سلطه دشمنان خود را از این کشور‬
                                                                                   ‫به دور انداخته و تنها ملت مقتدری است که با استکبار‬
                                                                                   ‫جهانی می‌جنگد‪ .‬شناخت ایران یک ضرورت برای‬
                                                                                   ‫ایرانیان به‌ویژه جوانان و نویسندگان است و امروز روز‬
                                                                                   ‫ایران‌شناسی باید بهانه‌ای باشد برای آنکه مقامات رسمی‬
                                                                                   ‫و دولتی به محاسبه نفس بپردازند و اگر در این باب‬

                                                                                                   ‫کوتاهی کرده‌اند‪ ،‬آن را جبران نمایند‪.‬‬
                                                                                   ‫در ادامـه این همایـش دکتر ابـوذر ابراهیم ‌یترکمان‪،‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18