Page 13 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 13

‫شماره دوازدهم‪ :‬تابستان ‪1400‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬       ‫تزئینی‌شـدن رفته‌انـد‪ ،‬تصریـح کـرد‪ :‬مفهـوم تزیینی‬  ‫وی بـا بیـان اینکـه سـه فرهنـگ شهرنشـینی‪،‬‬
                           ‫شـدن می‌توانـد دو معنای مثبت و منفی داشـته باشـد‪،‬‬  ‫روسـتایی و عشـایری در کشـور حاکم اسـت‪ ،‬افزود‪:‬‬
                           ‫معنـای مثبـت‪ ،‬جلوه‌هـا و کارکردهـای هنری اسـت‪،‬‬     ‫زمانـی ‪ ۵۰‬درصـد جمعیـت چهارمحـال و بختیـاری‬
                           ‫ممکن اسـت پوششـی سـنتی اما آراسته باشـد و جنبه‬     ‫را عشـایر تشـکیل می‌دادنـد کـه ایـن قشـر‪ ،‬به‌دلیـل‬
                           ‫هنـری پیـدا کنـد امـا وجـه منفـی این اسـت کـه به‬   ‫مسـائل درون‌ایلاتـی و فشـارهای دولتـی بـه سـمت‬
                           ‫سـمت حاشـیه‌ها و کارکردهـای غیرضروری پوشـش‬         ‫زیسـت روسـتایی و شـهری متمایل شـدند‪ ،‬به‌طوری‬
                           ‫رفتـه تـا ماهیـت اصلی پوشـش از بیـن بـرود‪ ،‬اما در‬  ‫کـه امـروزه کمتـر از دو درصـد از جمعیت کشـور را‬
                           ‫مجمـوع در لباس‌هـای محلـی‪ ،‬تن‌نمایی‪ ،‬جلـوه کردن‬
                           ‫و برجسـته کـردن بـدن وجود نـدارد و بـه نوعی خود‬                           ‫عشـایر تشـکیل می‌دهنـد‪.‬‬
                                                                              ‫رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه استان چهارمحال‬
                                                  ‫حجـاب به‌حسـاب می‌آینـد‪.‬‬    ‫و بختیاری با اشاره به اینکه لباس‌ و پوشش‌های‬
                           ‫قنبـری تأکیـد کـرد‪ :‬اداره‌کل میراث‌فرهنگـی‪،‬‬        ‫محلی‪ ‌،‬برخاسته از نوع نگاه‪ ،‬اندیشه‪ ،‬زیست و شرایط‬
                           ‫صنایع‌دسـتی و گردشـگری و شـورای فرهنـگ‬             ‫اقلیمی است‪ ،‬بیان کرد‪ :‬اگر امروزه فرهنگ استفاده از‬
                           ‫عمومـی بایـد در تقویـت بنیان‌هـای گویـش‪ ،‬ادبیات‬    ‫لباس‌های محلی اعم از بختیاری‪ ،‬قشقایی و ‪ ...‬در کشور‬
                           ‫و آداب و رسـوم مثبـت اقـوام چهارمحـال و بختیاری‬    ‫و استان کم‌رنگ شده‪ ،‬ناشی از این است که متناسب با‬
                           ‫سـرمایه‌گذاری کننـد زیـرا ایـن عوامـل‪ ،‬پدافنـد‬     ‫رشد و پیشرفت تکنولوژی و تغییر فرهنگ‪ ،‬افراد خود‬
                           ‫غیرعامـل هسـتند‪ ،‬به‌گونه‌ای کـه باعث تقویـت مبانی‬
                                                                                                   ‫را تابع نوع نگاه عموم می‌کنند‪.‬‬
                                                        ‫هنـر ملـی می‌شـوند‪.‬‬   ‫وی یادآور شد‪ :‬به فراخور زمان و جامعه‪ ،‬اگرچه‬
                           ‫وی در پایـان بیـان کـرد‪ :‬نبایـد ایـن بـاور ایجاد‬   ‫نمی‌توان لباس‌های محلی را بر تن کرد‪ ،‬اما مثل ًا می‌توان‬
                           ‫شـود کـه لباس سـنتی‪ ،‬تنهـا لباسـی برای عروسـی یا‬   ‫نقش‌های حک‌شده بر روی لچک‌ها را بر روی روسری‬
                           ‫جمـع کـردن مشـتری در رسـتوران اسـت‪ ،‬زیـرا این‬      ‫یا مقنعه حکاکی کرد یا اگر جوان عشایری نمی‌تواند از‬
                           ‫مسـئله اهانـت بـه آن لباس اسـت‌‪ ،‬لباس برخاسـته از‬  ‫چوقا استفاده کند‪ ،‬می‌توان نماد چوقا را در لباس‌های او‬
                           ‫اصالـت هنـری بوده و فلسـفه غنـی ایرانی در پشـت‬
                                                                                                  ‫و لباس‌های مدرسه به‌کار بست‪.‬‬
                                                       ‫آن نهفته شـده اسـت‪.‬‬    ‫‪ ‬قنبری خاطرنشان کرد‪ :‬حتی برخی در تزئین‬
                                                                              ‫ساختمان‪ ،‬منزل و میدان‌های شهر از نمادهای محلی‬
                      ‫‪11‬‬                                                      ‫مانند گیوه‪ ،‬کلاه و لوازم زیست عشایری استفاده‬

                                                                                                                       ‫می‌کنند‪.‬‬
                                                                              ‫در حال‌حاضـر میـدان عشـایر و میـدان فردوسـی‬
                                                                              ‫شـهرکرد بـا نمادهایـی از زندگـی عشـایر آذین‌بندی‬
                                                                              ‫شـده اسـت و نوع زنـده بـودن عناصر را می‌تـوان در‬

                                                                                            ‫کارکردهـای اجتماعـی مشـاهده کرد‪.‬‬
                                                                              ‫وی در خصـوص اینکـه لباس‌های محلی به سـمت‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18