Page 13 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 13
شماره دوازدهم :تابستان 1400
با بنیاد ایرانشناسی تزئینیشـدن رفتهانـد ،تصریـح کـرد :مفهـوم تزیینی وی بـا بیـان اینکـه سـه فرهنـگ شهرنشـینی،
شـدن میتوانـد دو معنای مثبت و منفی داشـته باشـد، روسـتایی و عشـایری در کشـور حاکم اسـت ،افزود:
معنـای مثبـت ،جلوههـا و کارکردهـای هنری اسـت، زمانـی ۵۰درصـد جمعیـت چهارمحـال و بختیـاری
ممکن اسـت پوششـی سـنتی اما آراسته باشـد و جنبه را عشـایر تشـکیل میدادنـد کـه ایـن قشـر ،بهدلیـل
هنـری پیـدا کنـد امـا وجـه منفـی این اسـت کـه به مسـائل درونایلاتـی و فشـارهای دولتـی بـه سـمت
سـمت حاشـیهها و کارکردهـای غیرضروری پوشـش زیسـت روسـتایی و شـهری متمایل شـدند ،بهطوری
رفتـه تـا ماهیـت اصلی پوشـش از بیـن بـرود ،اما در کـه امـروزه کمتـر از دو درصـد از جمعیت کشـور را
مجمـوع در لباسهـای محلـی ،تننمایی ،جلـوه کردن
و برجسـته کـردن بـدن وجود نـدارد و بـه نوعی خود عشـایر تشـکیل میدهنـد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی شعبه استان چهارمحال
حجـاب بهحسـاب میآینـد. و بختیاری با اشاره به اینکه لباس و پوششهای
قنبـری تأکیـد کـرد :ادارهکل میراثفرهنگـی، محلی ،برخاسته از نوع نگاه ،اندیشه ،زیست و شرایط
صنایعدسـتی و گردشـگری و شـورای فرهنـگ اقلیمی است ،بیان کرد :اگر امروزه فرهنگ استفاده از
عمومـی بایـد در تقویـت بنیانهـای گویـش ،ادبیات لباسهای محلی اعم از بختیاری ،قشقایی و ...در کشور
و آداب و رسـوم مثبـت اقـوام چهارمحـال و بختیاری و استان کمرنگ شده ،ناشی از این است که متناسب با
سـرمایهگذاری کننـد زیـرا ایـن عوامـل ،پدافنـد رشد و پیشرفت تکنولوژی و تغییر فرهنگ ،افراد خود
غیرعامـل هسـتند ،بهگونهای کـه باعث تقویـت مبانی
را تابع نوع نگاه عموم میکنند.
هنـر ملـی میشـوند. وی یادآور شد :به فراخور زمان و جامعه ،اگرچه
وی در پایـان بیـان کـرد :نبایـد ایـن بـاور ایجاد نمیتوان لباسهای محلی را بر تن کرد ،اما مثل ًا میتوان
شـود کـه لباس سـنتی ،تنهـا لباسـی برای عروسـی یا نقشهای حکشده بر روی لچکها را بر روی روسری
جمـع کـردن مشـتری در رسـتوران اسـت ،زیـرا این یا مقنعه حکاکی کرد یا اگر جوان عشایری نمیتواند از
مسـئله اهانـت بـه آن لباس اسـت ،لباس برخاسـته از چوقا استفاده کند ،میتوان نماد چوقا را در لباسهای او
اصالـت هنـری بوده و فلسـفه غنـی ایرانی در پشـت
و لباسهای مدرسه بهکار بست.
آن نهفته شـده اسـت. قنبری خاطرنشان کرد :حتی برخی در تزئین
ساختمان ،منزل و میدانهای شهر از نمادهای محلی
11 مانند گیوه ،کلاه و لوازم زیست عشایری استفاده
میکنند.
در حالحاضـر میـدان عشـایر و میـدان فردوسـی
شـهرکرد بـا نمادهایـی از زندگـی عشـایر آذینبندی
شـده اسـت و نوع زنـده بـودن عناصر را میتـوان در
کارکردهـای اجتماعـی مشـاهده کرد.
وی در خصـوص اینکـه لباسهای محلی به سـمت