Page 31 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 31

‫شماره دوازدهم‪ :‬تابستان ‪1400‬‬

‫اخبار ایران‌شناسی‬       ‫و بهر‌هبـرداری موفـق نخسـتین راه‌آهـن در ایـران به‬         ‫بـر گرداگرد کوشـک و و عکـس و لباس متوفـی که بر‬
                        ‫دوره قاجار و سـال ‪ ۱۲۲۷‬خورشـیدی (‪ ۱۸۴۸‬میلادی)‬              ‫روی کوشـک نصـب شـد‌هاند‪ ،‬شـیون و زاری م ‌یکنند‪.‬‬
                        ‫از رشـت به بنـدر پیربـازار و بنـدر انزلـی بازمی‌گردد‬       ‫مـردان صاحب عـزا در صفـوف منظـم و طولانی‬
                        ‫کـه بقایای آن همچنان در مسـیر رشـت بـه پیربازار با‬         ‫ایسـتاده و مـردان مهمـان در مقابل آن‌ها می‌ایسـتند‪.‬‬
                        ‫یـک لوکوموتیو بخـار در محوطه اداره‌کل بنادر اسـتان‬         ‫بـا ورود هر دسـته از مهمان ها‪ ،‬صاحبـان عزا از جای‬
                        ‫گیالن وجـود دارد امـا تحقق کامـل ایـن آرزوی ملی‬            ‫خـود چند قـدم جلوتر رفته و دسـته مهمـان و میزبان‬
                                                                                   ‫در مقابـل هـم بـر سـر خـود زده و بـا صـدای بلنـد‬
                                           ‫تـا سـال ‪ ۱۳۰۶‬به‌طـول انجامیـد‪.‬‬         ‫بانـگ‌ای بـاو ِوه‌ای بـاو ِوه‌ای بـاو ِوه را سـر می‌دهند‪.‬‬
                        ‫در سال ‪ ۱۳۰۶‬قرارداد نقش ‌هبرداری برای احداث‬                ‫سـپس چنـد نفـر از میزبانان جلـو رفته و جلـوی باوو‬
                        ‫خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی‬                  ‫زدن آن‌هـا را می‌گیـرد‪ .‬بعـد از قرائـت فاتحـه بـرای‬
                        ‫آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان‪-‬‬            ‫اسـتراحت و پذیرایـی در زیـر سـیاه چادرها مسـتقر‬
                        ‫ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر‬         ‫می‌شـوند‪ .‬ایـن مراسـم آئینـی در زمسـتان ‪ ۱۳۹۷‬در‬
                        ‫حداکثر ‪ ۳۶۸‬تومان بسته شد‪ .‬بهر‌هبرداری کامل از‬
                                                                                                       ‫فهرسـت آثـار ملی ثبت شـد‪ .‬‬
                                ‫راه‌آهن سراسری ایران در سال ‪ ۱۳۱۴‬آغاز شد‪.‬‬
                        ‫وزیر راه و شهرسازی وقت در مرداد ‪ ۱۳۱۴‬لایحه‌ای‬                  ‫ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران‬
                        ‫برای تشکیل مؤسسه راه‌آهن دولتی کشور به تصویب‬
                        ‫مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ‪ ۱۳۱۴‬نگاهداری‬           ‫در تاریخ سوم مرداد ‪ ۲۵( ۱۴۰۰‬جولای ‪)۲۰۲۱‬‬
                        ‫و ب ‌هکارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه‬  ‫پرونده راه‌آهن سراسری ایران‪( ‬موسوم به راه آهن‬
                        ‫و ساختمان‌های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی‬             ‫شما ‌ل‪ -‬جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و در فهرست‬

                                             ‫دریاچه ارومیه را ب ‌هعهده بگیرد‪.‬‬                                ‫جهانی یونسکو ثبت شد‪.‬‬
                        ‫این مسیر از بندر ترکمن در شمالی‌ترین نقطه آن‬               ‫گفتنی است‪ ،‬آغاز احداث را‌هآهن ایران در سال‬
                        ‫آغاز و به بندر اما ‌مخمینی در جنوبی‌ترین نقطه منتهی‬        ‫‪ ۱۳۰۵‬شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن‬
                        ‫می‌شود و در میانه راه از ایستگاههای مهمی همچون‬             ‫بود که مهندسان ایرانی‪ ،‬آلمانی و آمریکایی احداث این‬
                        ‫قائم‌شهر‪ ،‬گدوک‪ ،‬گرمسار‪ ،‬تهران‪ ،‬اراک‪ ،‬دورود‪ ،‬شهبازان‬
                                                                                                   ‫مسیر ‪ ۱۳۹۴‬کیلومتری را آغاز کردند‪.‬‬
                                                  ‫و اندیمشک عبور م ‌یکند‪.‬‬          ‫سـاخت مسـیر راه‌آهـن سراسـری ایـران از‬
                                                                                   ‫بنـدر ترکمـن در شـمال کشـور آغـاز شـد و بـه بندر‬
                   ‫‪29‬‬                                                              ‫امام‌خمینـی (ره) در جنـوب کشـور منتهـی شـد‪.‬‬
                                                                                   ‫مسـیر راه‌آهـن سراسـری ایـران نه‌تنهـا از حیـث‬
                                                                                   ‫تکنیـک و کیفیـت سـاخت‪ ،‬بلکـه از بعد گردشـگری‬
                                                                                   ‫و برخـورداری از مناظـر و جاذبه‌هـای طبیعـی ویـژه‬
                                                                                   ‫در جهـان حائـز اهمیت اسـت‪ .‬اگرچه پیشـینه احداث‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36