Page 31 - فصلنامه فرهنگی - خبری شماره دوازدهم
P. 31
شماره دوازدهم :تابستان 1400
اخبار ایرانشناسی و بهرهبـرداری موفـق نخسـتین راهآهـن در ایـران به بـر گرداگرد کوشـک و و عکـس و لباس متوفـی که بر
دوره قاجار و سـال ۱۲۲۷خورشـیدی ( ۱۸۴۸میلادی) روی کوشـک نصـب شـدهاند ،شـیون و زاری م یکنند.
از رشـت به بنـدر پیربـازار و بنـدر انزلـی بازمیگردد مـردان صاحب عـزا در صفـوف منظـم و طولانی
کـه بقایای آن همچنان در مسـیر رشـت بـه پیربازار با ایسـتاده و مـردان مهمـان در مقابل آنها میایسـتند.
یـک لوکوموتیو بخـار در محوطه ادارهکل بنادر اسـتان بـا ورود هر دسـته از مهمان ها ،صاحبـان عزا از جای
گیالن وجـود دارد امـا تحقق کامـل ایـن آرزوی ملی خـود چند قـدم جلوتر رفته و دسـته مهمـان و میزبان
در مقابـل هـم بـر سـر خـود زده و بـا صـدای بلنـد
تـا سـال ۱۳۰۶بهطـول انجامیـد. بانـگای بـاو ِوهای بـاو ِوهای بـاو ِوه را سـر میدهند.
در سال ۱۳۰۶قرارداد نقش هبرداری برای احداث سـپس چنـد نفـر از میزبانان جلـو رفته و جلـوی باوو
خطوط راهآهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی زدن آنهـا را میگیـرد .بعـد از قرائـت فاتحـه بـرای
آمریکایی یولن و شرکتهای آلمانی فیلیپ هولتسمان- اسـتراحت و پذیرایـی در زیـر سـیاه چادرها مسـتقر
ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر میشـوند .ایـن مراسـم آئینـی در زمسـتان ۱۳۹۷در
حداکثر ۳۶۸تومان بسته شد .بهرهبرداری کامل از
فهرسـت آثـار ملی ثبت شـد .
راهآهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۴آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی وقت در مرداد ۱۳۱۴لایحهای ثبت جهانی راهآهن سراسری ایران
برای تشکیل مؤسسه راهآهن دولتی کشور به تصویب
مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴نگاهداری در تاریخ سوم مرداد ۲۵( ۱۴۰۰جولای )۲۰۲۱
و ب هکارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه پرونده راهآهن سراسری ایران( موسوم به راه آهن
و ساختمانهای فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی شما ل -جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و در فهرست
دریاچه ارومیه را ب هعهده بگیرد. جهانی یونسکو ثبت شد.
این مسیر از بندر ترکمن در شمالیترین نقطه آن گفتنی است ،آغاز احداث راهآهن ایران در سال
آغاز و به بندر اما مخمینی در جنوبیترین نقطه منتهی ۱۳۰۵شمسی به تصویب رسید و یکسال بعد از آن
میشود و در میانه راه از ایستگاههای مهمی همچون بود که مهندسان ایرانی ،آلمانی و آمریکایی احداث این
قائمشهر ،گدوک ،گرمسار ،تهران ،اراک ،دورود ،شهبازان
مسیر ۱۳۹۴کیلومتری را آغاز کردند.
و اندیمشک عبور م یکند. سـاخت مسـیر راهآهـن سراسـری ایـران از
بنـدر ترکمـن در شـمال کشـور آغـاز شـد و بـه بندر
29 امامخمینـی (ره) در جنـوب کشـور منتهـی شـد.
مسـیر راهآهـن سراسـری ایـران نهتنهـا از حیـث
تکنیـک و کیفیـت سـاخت ،بلکـه از بعد گردشـگری
و برخـورداری از مناظـر و جاذبههـای طبیعـی ویـژه
در جهـان حائـز اهمیت اسـت .اگرچه پیشـینه احداث