Page 10 - فصلنامه فرهنگی خبری- شماره سیزدهم
P. 10

‫شماره سیزدهم‪ :‬پائیز ‪1400‬‬

                                                        ‫دكتر الهیان درباره نظر حضرت امام خمینی (ره) در‬              ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
                                                        ‫مورد جایگاه زن در جامعه گفتند‪ :‬حضرت امام در بُعد‬
‫کامپیوتـر و ‪ ...‬آشـنایی نداشـته باشـد چگونـه م ‌یتواند‬  ‫مسئله زن نگاه جدیدی داشتند‪ .‬ایشان فردی را پیش‬
‫الگـوی صحیحی در خانـواده امروزی باشـد؟ (چرا كه او‬       ‫خان ‌مهای فعال فرستاده بودند و تأکید کردند که شما در‬
‫هی ‌چگونـه اطلاعی از اعمـال فرزندانش نـدارد)‪ .‬بنابراین‬  ‫دوره اول مجلس شورای اسلامی کاندید شوید و حضور‬
‫افزایـش سـواد رسـان ‌های از مهمترین موضوعات اسـت‬        ‫پیدا کنید و اگر این دوره جای پای زنان در مجلس محکم‬
‫و صداوسـیما مهمتریـن گزینـه جهت اشـاعه پیـام (در‬        ‫نشود در دور‌ههای بعد معلوم نیست که این اتفاق بیفتد‪.‬‬
                                                        ‫این نشا ‌ندهنده اوج دوراندیشی و آیند‌هنگری حضرت‬
           ‫آمـوزش سـواد رسـان ‌های به زنان) اسـت‪.‬‬       ‫امام نسبت به حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت‬
‫‌حج ‌تالاسلا ‌موالمسلمین حسین مرادی دول ‌تآبادی‪،‬‬        ‫بود و این جمله معروف حضرت امام(ره) که زنان باید‬
‫معاونت جامع ‌ىالمصطفی العالمیه طی سخنانی پیشنهاداتی‬     ‫در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند‪ ،‬سرلوحه همه‬
‫را جهت همراهی با بنیاد ایرا ‌نشناسی بیان کردند که‬       ‫ما م ‌یتواند باشد‌‪ .‬صهیونیسم بی ‌نالملل و در واقع غو ‌لهای‬
‫عبار ‌تاند از‪ .1 :‬شبک ‌هسازی فعالین زن در کشورهای‬       ‫رسان ‌ههای صهیونیستی تلاش م ‌یکنند‪ ،‬چهره زن ایرانی را‬
‫مختلف (انتقال پیا ‌مها به زنان)؛ ‪ .2‬دیدارهای علمی و‬     ‫یک چهره طالبانی نشان بدهند و آن را اینگونه معرفی‬
‫فرص ‌تهای مطالعاتی برای انتقال پیا ‌مهای فرهنگی؛ ‪.3‬‬     ‫کنند که زن ایرانی در پستوها نشسته و فرصت حضور‬
‫برگزاری دور‌ههای آموزشی کوتا‌همدت حضوری برای‬            ‫در اجتماع و مراتب عالیه تحصیلی و اشتغال را ندارد و‬
‫خارجیان در ایران؛ ‪‌.4‬اتصال تشک ‌لهای بی ‌نالمللی مرتبط‬  ‫بسیاری از نخبگان دنیا این را باور کردند‪ .‬اما هنگامی که‬
‫با جامع ‌ىالصطفی به بنیاد ایرا ‌نشناسی (حدود ‪ ۴۰۰‬تشکل‬   ‫با نمایندگانی از کشورهای مختلف صحبت م ‌یکنیم‪ ،‬تعجب‬
‫کانون فرهنگی)؛ ‪ .5‬همكاری در ترجمه متون و کتا ‌بها؛‬      ‫م ‌یکنند که اساس ًا جمهوری اسلامی ایران نمایند‌های از‬
‫‪ .6‬کمک به تولیدات رسان ‌های و بازنشر تولیدات؛ ‪ .7‬تهیه‬   ‫بانوان حتی در مجلس دارد‪ .‬این فضا باید شکسته شود‪ .‬لذا‬
                                                        ‫این نوع برنام ‌هریز ‌یها و در واقع نشس ‌تهای بی ‌نالمللی‪،‬‬
      ‫سند جامع فعالی ‌تهای زنان منطبق با قوانین اسلام‪.‬‬  ‫تعاملات در قالب نهضت تبیین جایگاه زن م ‌یتواند در این‬
‫در ادامه سرکار خانم اکرم مهرانگیز‪ ،‬مشاور مدیر‌عامل‬
‫امور بانوان بانک رفاه کارگران‪ ،‬نیز از برگزاری نشست‬                                 ‫حوزه بسیار کمک باشد‪.‬‬
‫و دست اندرکاران آن قدردانی کرد و همراهی خود و‬           ‫دکتـر سـونیا پوریامین‪ ،‬عضـو کمیته علمـی نهضت‬
                                                        ‫در ابتـدای سـخنان خود تقاضا داشـتند كه بـه محورهای‬
                     ‫مؤسسه تابعه خود را اعلام کرد‪.‬‬      ‫همایـش عنـوان «زنـان و مهار ‌تهای رسـان ‌های» افزوده‬
‫آقـای دکتـر اسـماعیل ﻟَلِ ‌هگانـی‪ ،‬مدیرعامـل بانـک‬      ‫شـود‪ .‬وی افـزود‪ ۸۷ :‬درصـ ‌د زنـان خان ‌هدار هسـتند و‬
                                                        ‫یـا مشـاغل خانگـی دارنـد و هیـچ آموزشـی در حوزه‬
                                                        ‫تجـارت الكترونیكـی ندید‌هانـد و با آن آشـنا نیسـتند‪.‬‬
                                                        ‫لـذا آمـوزش بـه زنـان مهمترین مبحثی اسـت كـه باید‬
                                                        ‫بـه آن توجه شـود‪ .‬زنی کـه امـروزه با فضـای مجازی‪،‬‬

                                                                                                                    ‫‪8‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15