Page 14 - فصلنامه فرهنگی خبری- شماره سیزدهم
P. 14

‫شماره سیزدهم‪ :‬پائیز ‪1400‬‬

‫گرفتـه در جهـت برگزاری همایـش‪ ،‬اعلام کردنـد که با‬          ‫و کـودکان بسـیار مؤثـر اسـت و بایـد راههایـی بـرای‬       ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
‫همکاری وزارت امور خارجه سـه کشـور ایتالیا‪ ،‬روسـیه‬          ‫کاهـش تأثیرات منفـی و افزایش تأثیـرات مثبت آن در‬
‫و عمـان ب ‌هصـورت هدفمنـد بـرای مشـارکت برگزیده‬
‫شـدند‪ .‬تفاه ‌منامـه با بنیـاد دیپلماسـی و صلـح ایتالیا به‬                                      ‫نظـر گرفت»‪.‬‬
‫مرحله نهایی رسـیده اسـت‪ .‬انسـتیتوی علوم روسـیه که‬          ‫دکتر آتوسا مؤمنی‪ ،‬عضو کمیته علمی نهضت نیز با‬
‫تقریبـ ًا بزرگترین انسـتیتوی روسـیه اسـت و دانشـکده‬        ‫اشاره به این نکته که زنان حاملان و ناقلان میراث معنوی‬
‫شر ‌قشناسـی آن کشـور‪ ،‬آماده همکاری‪ ،‬تبادل دانشجو‬           ‫هستند و بر این مبنا وظیفه بزرگی بر دوش آنها است‪،‬‬
‫و ب ‌هخصوص دانشـجوی خانم هسـتند که کاری ارزشمند‬            ‫توجه به جایگاه زن و حفظ میراث ناملموس را ارزشمند‬
‫اسـت‪ .‬در این راسـتا با دانشـگاه سـلطان قابـوس عمان‬         ‫دانست‪ .‬ایشان پیشنهاد دادند تا با جمع‌آوری داشته‌ها از‬
                                                           ‫میراث ناملموس و نقش زنان در حفظ و انتقال آن در‬
    ‫هـم مذاکراتی انجـام شـده و پیگیری خواهد شـد‪.‬‬           ‫غالب کتابی سه زبانه و ارائه به سازمان جهانی ‪ISESCO‬‬
‫دکتـر محمـود شـایان‪ ،‬مدیرعامـل بانک مسـکن‬                  ‫بتوان زنان جوامع اسلامی را با تضارب اندیشه و افکار‬
‫نیز آمادگی سـازمان متبـوع خـود را در تحقق اهداف‬            ‫مختلف در کنار هم قرار داد و صور مختلف فرهنگی آنها‬
‫نهضـت بین‌المللـی تبییـن جایگاه زن در تمـدن ایران‬
                                                                                        ‫را به نمایش درآورد‪.‬‬
                            ‫و اسالم اعلام کردند‪.‬‬           ‫آقـای حامـد حبیبی‪ ،‬عضـو کمیته علمـی نهضت نیز‬
‫پس از ایشـان‪ ،‬دکتـر عبدالمجید میردامـادی‪ ،‬معاون‬            ‫در این نشسـت بـه ارائـه دو موضوع پرداختند‪ .‬نخسـت‬
‫اطلا ‌عرسـانی و امور بین‌الملـل بنیاد ایران‌شناسـی ابراز‬   ‫آنکه جـا دارد پروژه علمـی فاخری با موضوع بررسـی‬
‫داشـتند‪ ،‬حضـرت آیـت‌الله خامنـه‌ای بیشـترین آثـار‬          ‫اپ ‌یژنتیکـی هویـت تمدنـی زن در ایـران و جهـان‬
‫را در حـوزه زنـان دارنـد و شـاید هـم تنها شـخصیتی‬          ‫صـورت گیرد و دوم آنکـه بر مبنای اصـول منطق‪ ،‬فاقد‬
‫هسـتند کـه بعـد از انقالب به مسـائل زنـان‪ ،‬نـه تنها‬        ‫شـی نم ‌یتوانـد مطیـع شـی باشـد‪ ،‬لـذا باید همـه ارکان‬
‫در مسـائل داخلـی بلکـه در مسـائل جهانـی پرداختند‪.‬‬          ‫کشـور بـا نهضـت تبییـن جایـگاه زن در تمـدن همراه‬
‫تأثیـر آرا و اندیشـه‌های ایشـان همـه جا بـوده و همه‬        ‫شـوند تا جایـگاه زن در فرهنگ‪ ،‬تمدن و اندیشـه ایرانی‬
‫به آن اذعان داشـته‌اند‪ .‬پیشـنهاد می‌شـود‪ ،‬یـک کمیت ‌ه‬      ‫و اسالمی مشـخص شـود و برای ایـن کار بـه اقداماتی‬
‫فرعـی دیدگاههـای ریاسـت بنیـاد را در حـوزه زن در‬
                                                                             ‫رسـان ‌های و دانشـگاهی نیاز است‪.‬‬
                 ‫تمدن ایـران و اسالم مطـرح کند‪.‬‬            ‫در ادامـه نشسـت دکتر رامتیـن باقری‪ ،‬عضـو کمیته‬
‫همچنیـن در معاونـت پژوهشـی یـک گـروه‬                       ‫علمـی نهضـت ضمـن قدردانـی از اقدامـات صـورت‬
‫مطالعـات زنان ایجاد شـود‪ .‬قابـل ذکر اسـت‪ ،‬در مورد‬
‫برنامه‌هـای نهضـت بین‌المللـی تبییـن جایـگاه زن در‬                                                                ‫‪12‬‬
‫تمـدن ایـران و اسالم تشـکیل کارگـروه اجرایی همه‬
‫جانبـه ضروریسـت‪ .‬همچنیـن یک گـروه علمـی باید‬
‫سـه حـوزه زن در تمـدن اسالمی‪ ،‬زن در اعلامیه دوم‬
‫انقالب کـه مقام معظـم رهبـری تبیین کردنـد و دیگر‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19