Page 12 - فصلنامه فرهنگی خبری- شماره سیزدهم
P. 12

‫شماره سیزدهم‪ :‬پائیز ‪1400‬‬

‫فرهنگ و خانواده شد‪ ،‬فجایع بزرگی ایجاد‬                                                                                   ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
‫کرد که نمونه آن‪ ،‬توجه به زن ب ‌هعنوان‬
‫یک کالا بود‪ .‬جامعه ایرانی در دهه اول‬                        ‫در کشور هستند‪ ،‬تقدیر و تشکر کرد‪ .‬وی ضمن تشکر‬
‫انقلاب حرکت خوبی داشت‪ ،‬ولی به مرور‬                          ‫از دس ‌تاندرکاران و مدعوین همایش‪ ،‬حضور خود و‬
‫ما هم پا در جای افکار و فرهنگ غربی‬                          ‫سرکارخانم خزعلی را به نمایندگی از دولت برشمرد‬
‫گذاشت ‌هایم و خانواده ایرانی نیز در حال‬                     ‫و نظر مساعد دولت را در مورد برگزاری این همایش‬
‫متلاش ‌یشدن است‪ .‬یعنی هرچه جلوتر‬                            ‫ابراز داشت‪ .‬ایشان همچنین با اشاره به اهمیت موضوع و‬
‫م ‌یرویم‪ ،‬وضعیت خانواده ب ‌هجای اینکه بهتر بشود‪ ،‬بدتر‬       ‫ضرورت طبق ‌هبندی آن چنین گفت‪ :‬نوع و فلسفه نگرش‬
‫م ‌یشود‪ .‬رشد ‪ 10‬درصدی طلاق در مقابل رشد ‪ 1‬درصدی‬             ‫به مقام زن در تمدن ایران و اسلام بسیار حائز اهمیت‬
‫ازدواج نشان م ‌یدهد که ما نتوانستیم جایگاه واقعی زن‬         ‫است‪ .‬در این زمینه پتانسیل بالای ریاست محترم بنیاد که‬
‫و خانواده و ایمان و اعتقاد خودمان را درست تبیین و‬           ‫هم در بعد فلسفی و هم در بعد نظری صاح ‌بنظر هستند‪،‬‬
‫فرهن ‌گسازی کنیم‪ .‬دلیلش هم آن است که اگر چه از بعد‬          ‫کمک شایست ‌های برای پرکردن خلأهای نظری در جامعه‬
‫سیاسی الحمدالله‪ ،‬توانستیم دین را وارد سیاست بکنیم ولی‬
‫نتوانستیم دین را وارد اقتصاد‪ ،‬فرهنگ و مسائل اجتماعی‬                                               ‫خواهد بود‪.‬‬
‫کنیم‪ .‬در حقیقت ما سکولاریزم سیاسی را حل کردیم ولی‬           ‫ایشان در بیان اهمیت جایگاه زن و خانواده در اسلام‬
‫سکولاریزم اجتماعی را نتوانست ‌هایم حل کنیم‪ .‬اگر ا ‌نشاءلله‬  ‫بیان کرد‪ :‬من دقت کرده‌ام که در مراسم حج که مهمترین‬
‫این نهضت با رهبری حضرت آی ‌تالله سیدمحمد خامن ‌های‬          ‫مراسم عبادی ما است‪ ،‬هر جایی که حرکت می‌کنی‪،‬‬
‫ادامه پیدا کند و بتوانیم چنین کار بزرگی بکنیم یک انقلاب‬     ‫جای پای یک خانواده مشاهده می‌شود (اشاره به خانواده‬
                                                            ‫حضرت ابراهیم) و این نشان می‌دهد که خانواده از توحید‬
 ‫بزرگی در کنار انقلاب سیاسی ما صورت خواهد گرفت‪.‬‬             ‫آغاز می‌شود و توحید بدون خانواده امکا ‌نپذیر نیست‌‪.‬‬
‫ایشـان افزود‪ :‬طبق بررسـی مـن از منظـر اقتصادی‪،‬‬              ‫لذا یک نگاه هم این است که زن و خانواده و توحید را‬
‫نظامـات اقتصـادی در جهـان یا بر اسـاس بنـگا‌هداری‬           ‫ما با هم ببینیم و رابطه این سه را بتوانیم دربیاوریم‪ُ .‬حسن‬
‫یـا بـر اسـاس اداره محـوری و دولتـی شـکل گرفت ‌هاند‪.‬‬        ‫این کار این است که ما از درگاهی وارد بحث می‌شویم که‬
‫اولـی بـه سـرمای ‌هداری و دومـی بـه سوسـیالیزم تبدیل‬        ‫به بنیادهای اعتقادی و ایمانی ما اول ًا نزدیک است و ثانی ًا‬
‫شـد‪ .‬حـال این سـوال ایجاد م ‌یشـود که اقتصاد اسالمی‬
‫پایگاهـش بنـگا‌هداری اسـت یـا دول ‌تمحـوری؟ کدام‬                                 ‫تاکنون به آن توجه نشده است‪.‬‬
‫یکـی از اینها اسـت؟ من بـه این نتیجه رسـیدم که مبنای‬        ‫‌ امروزه دامنه بحران بزرگ غرب به خانواده کشیده شده‬
‫اقتصاد اسالمی خانواده اسـت‪ ،‬یعنی نگاه خانواده اسـت‬          ‫است‪ .‬مکتب سکولاریزم از آنجایی که وارد حوزه تربیت‪،‬‬
‫کـه حتـی یک بنـگاه را منسـجم م ‌یکنـد‪ .‬اگر کسـی که‬
‫رئیس کارخانه اسـت‪ ،‬کل کارگران خـود را یک خانواده‬
‫ببینـد‪ ،‬قطعـ ًا انسـجام‪ ،‬کارایی‪ ،‬بهـر‌هوری‪ ،‬تولید‪ ،‬سـود‪،‬‬
‫اخالق و معنویـت در تمـام کارخانـه شـکل م ‌یگیـرد‪.‬‬

                                                                                                                        ‫‪10‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17