Page 12 - فصلنامه فرهنگی خبری- شماره سیزدهم
P. 12
شماره سیزدهم :پائیز 1400
فرهنگ و خانواده شد ،فجایع بزرگی ایجاد با بنیاد ایرانشناسی
کرد که نمونه آن ،توجه به زن ب هعنوان
یک کالا بود .جامعه ایرانی در دهه اول در کشور هستند ،تقدیر و تشکر کرد .وی ضمن تشکر
انقلاب حرکت خوبی داشت ،ولی به مرور از دس تاندرکاران و مدعوین همایش ،حضور خود و
ما هم پا در جای افکار و فرهنگ غربی سرکارخانم خزعلی را به نمایندگی از دولت برشمرد
گذاشت هایم و خانواده ایرانی نیز در حال و نظر مساعد دولت را در مورد برگزاری این همایش
متلاش یشدن است .یعنی هرچه جلوتر ابراز داشت .ایشان همچنین با اشاره به اهمیت موضوع و
م یرویم ،وضعیت خانواده ب هجای اینکه بهتر بشود ،بدتر ضرورت طبق هبندی آن چنین گفت :نوع و فلسفه نگرش
م یشود .رشد 10درصدی طلاق در مقابل رشد 1درصدی به مقام زن در تمدن ایران و اسلام بسیار حائز اهمیت
ازدواج نشان م یدهد که ما نتوانستیم جایگاه واقعی زن است .در این زمینه پتانسیل بالای ریاست محترم بنیاد که
و خانواده و ایمان و اعتقاد خودمان را درست تبیین و هم در بعد فلسفی و هم در بعد نظری صاح بنظر هستند،
فرهن گسازی کنیم .دلیلش هم آن است که اگر چه از بعد کمک شایست های برای پرکردن خلأهای نظری در جامعه
سیاسی الحمدالله ،توانستیم دین را وارد سیاست بکنیم ولی
نتوانستیم دین را وارد اقتصاد ،فرهنگ و مسائل اجتماعی خواهد بود.
کنیم .در حقیقت ما سکولاریزم سیاسی را حل کردیم ولی ایشان در بیان اهمیت جایگاه زن و خانواده در اسلام
سکولاریزم اجتماعی را نتوانست هایم حل کنیم .اگر ا نشاءلله بیان کرد :من دقت کردهام که در مراسم حج که مهمترین
این نهضت با رهبری حضرت آی تالله سیدمحمد خامن های مراسم عبادی ما است ،هر جایی که حرکت میکنی،
ادامه پیدا کند و بتوانیم چنین کار بزرگی بکنیم یک انقلاب جای پای یک خانواده مشاهده میشود (اشاره به خانواده
حضرت ابراهیم) و این نشان میدهد که خانواده از توحید
بزرگی در کنار انقلاب سیاسی ما صورت خواهد گرفت. آغاز میشود و توحید بدون خانواده امکا نپذیر نیست.
ایشـان افزود :طبق بررسـی مـن از منظـر اقتصادی، لذا یک نگاه هم این است که زن و خانواده و توحید را
نظامـات اقتصـادی در جهـان یا بر اسـاس بنـگاهداری ما با هم ببینیم و رابطه این سه را بتوانیم دربیاوریمُ .حسن
یـا بـر اسـاس اداره محـوری و دولتـی شـکل گرفت هاند. این کار این است که ما از درگاهی وارد بحث میشویم که
اولـی بـه سـرمای هداری و دومـی بـه سوسـیالیزم تبدیل به بنیادهای اعتقادی و ایمانی ما اول ًا نزدیک است و ثانی ًا
شـد .حـال این سـوال ایجاد م یشـود که اقتصاد اسالمی
پایگاهـش بنـگاهداری اسـت یـا دول تمحـوری؟ کدام تاکنون به آن توجه نشده است.
یکـی از اینها اسـت؟ من بـه این نتیجه رسـیدم که مبنای امروزه دامنه بحران بزرگ غرب به خانواده کشیده شده
اقتصاد اسالمی خانواده اسـت ،یعنی نگاه خانواده اسـت است .مکتب سکولاریزم از آنجایی که وارد حوزه تربیت،
کـه حتـی یک بنـگاه را منسـجم م یکنـد .اگر کسـی که
رئیس کارخانه اسـت ،کل کارگران خـود را یک خانواده
ببینـد ،قطعـ ًا انسـجام ،کارایی ،بهـرهوری ،تولید ،سـود،
اخالق و معنویـت در تمـام کارخانـه شـکل م یگیـرد.
10