Page 22 - فصلنامه فرهنگی خبری- شماره سیزدهم
P. 22

‫شماره سیزدهم‪ :‬پائیز ‪1400‬‬

‫مناسب و اینکه عایدی و نتیجه چه خواهد بود‪ ،‬ان‌شاالله‬      ‫امور پژوهشی و برگزاری دور‌ههای مستمر ایرا ‌نشناسی‬          ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
        ‫اثرات نیکو در حوزه ایران‌شناسی خواهیم دید‪.‬‬                                   ‫راهکارهایی اتخاذ شود‪.‬‬

‫همچین دکتر بهرا ‌مزاده‪ ،‬معاون پژوهشی بنیاد‬               ‫‪ -‬ب ‌هدلیل فقر ارتباطات علمی‪ ،‬منابع علمی و پژوهشی‬
‫ایران‌شناسی‪ ،‬کیفیت نگاه به موضوع ایران‌شناسی‪ ،‬داشتن‬      ‫تولید شده در ایران‪ ،‬کمتر در اختیار ایرا ‌نشناسان روس‬
‫نقشه راه و نگاه دیپلماسی عمومی به حوزه ایرا ‌نشناسی‬
‫را از اهم مباحث برشمرد‪ .‬ایشان با اشاره به تجربه شخصی‬                                          ‫قرار م ‌یگیرد‪.‬‬
‫اخیر خود در خارج کشور و اینکه حتی سفرای ایران‬            ‫‪ -‬عدم تربیت ایرا ‌نشناسان جوان و متبحر در روسیه‪-‬‬
‫در خارج از ایران به موضوع ایران‌شناسی و آموزش آن‬         ‫در سالهای اخیر‪ -‬باعث شده تا غنای پژوهشی کمی آثار‬
                                                         ‫این ایرا ‌نشناسان داشته باشد و جای آثار غنی ایرا ‌نشناسان‬
   ‫التفات و توجه ندارند‪ ،‬خواستار اصلاح این نگاه شد‪.‬‬
‫وی در ادامه با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی با‬                                 ‫قدیم روس را نتوانند پر کنند‪.‬‬
‫کشورهای مشتر ‌کالمنافع در حوزه آسیای میانه‪ ،‬ایجاد بنیاد‬  ‫‪ -‬اعتبار مدارک دانشگاهی تحصیلات تکمیلی ایران در‬
‫دانشنام ‌هنویسی و تألیف دانشنام ‌هها و مجلدات‪ -‬حتی شده‬   ‫روسیه به رسمیت شناخته نم ‌یشود و جهت تشویق جوانان‬
‫ب ‌هصورت مجازی‪ -‬برگزاری مناسبات علمی و فرهنگی با‬         ‫روس به تحصیل رشت ‌ههای ایرا ‌ن َشناسی در ایران نیاز به‬
‫موضوعات خاص‪ ،‬تبلیغ مشرب مطالعات ایرانی تاریخ تا‬          ‫رایزنی و عقد تفاهمنامه میان وزارت علوم ایران با وزارت‬
‫کنون‪ -‬کاری که تاکنون نیز انجام نشده است و مقام معظم‬
‫رهبری نیز در سند فرهنگ و تمدن ایرانی بر آن تأکید‬                                          ‫علوم روسیه است‪.‬‬
                                                         ‫درادامهخانمدکترمل ‌کزاده‪،‬استادتاریخوایرا ‌نشناسی‪،‬‬
              ‫دارند‪ -‬را ضروری و راهگشا عنوان کرد‪.‬‬        ‫جهت گسترش روابط علمی‪ ،‬اثرگذاری فرهنگ ایرانی بر‬
‫خانم دکتر مهنام‪ ،‬مشاور امور بین‌الملل ریاست بنیاد‬        ‫جهانیان و دفع ایرا ‌نهراسی‪ ،‬برگزاری چنین جلساتی را‬
‫نیز با بیان اینکه پژوهش و سیاستگذاری باید در کنار‬        ‫هوشمندانه خواند و اتخاذ راهکارهای مناسب در این حوزه‬
‫هم قرار گیرند‪ ،‬اتخاذ تصمیمات ضروری و اصلی را در‬
‫جلسات هم‌اندیشی و رسیدن به یک اجماع نظر و طرح‬                    ‫را مصدر اثرات خیر و مؤثر برای کشور بیان کرد‪.‬‬
‫آن در هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی جهت تأیید و اجرا‪،‬‬     ‫ایشان با بیان اینکه نهادهای متولی برنام ‌ههای علمی در‬
                                                         ‫این حوزه باید کامل ًا آگاه باشند‪ ،‬چنین بیان کرد‪ :‬پس از‬
                                ‫ضروری بیان کرد‪.‬‬          ‫صرف هزینه و آموزش دانشجویان خارجی ایرا ‌نشناسی‪-‬‬
‫ایشان با بیان اینکه بنیاد ایرا ‌ن َشناسی مهمترین‬         ‫با توجه به اطلاعاتی که کسب م ‌یکنند‪ -‬همچون پاشنه آشیل‬
‫متولی و تریبون امور پژوهشی در حوزه ایران‌شناسی‬           ‫برای کشور نشوند و بر ضد ایران کار نکنند و پرداختن و‬
‫است‪ ،‬به سمت و سوی مهار ‌تپروری در دیگر کشورها‬
‫پرداخت و افزود برگزاری کارگرو‌ههای علمی چند روزه‬                  ‫اِشراف به این موضوع حساس کامل ًا مهم است‪.‬‬
‫ایران‌شناسی در قالب تور علمی ایران‌شناسی و اعزام‬         ‫وی ایجاد فضای باز تعامل ایران‌شناسان خارجی با‬
‫دانشجو از روسیه به ایران‪ ،‬پس از مناسب شدن شرایط‬          ‫نهادهای داخلی ایران‌شناسی را ضروری دانست و نگاه‬
                                                         ‫فراملی در اینباره را که دیگر ملل چگونه به این موضوع‬
                ‫کرونا در جهان مفید و سودمند است‪.‬‬         ‫ورود پیدا کرد‌هاند‪ -‬بدون آسی ‌بهای احتمالی سیاسی‪-‬‬
‫آقای طهماسبی‪ ،‬کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات‬            ‫مورد تأکید قرار داد‪ .‬ایشان در پایان چنین بیان کرد‪ :‬با‬
                                                         ‫داشتن الگو‪ ،‬هدف‌گذاری‌های مشخص و ارائه زمان‌بندی‬

                                                                                                                    ‫‪20‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27