Page 14 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 14
شماره دوم :زمستان 1397
در ادامه دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با موضوع ایشان با بیان اینکه پیش از اب نسینا کسی به اندازه او با بنیاد ایرانشناسي
اب نسینا و حکمت مشرقی به ایراد سخنرانی پرداخت .وی واقف به حکمت اشراق نبوده ،چنین ادامه داد :با حمل ه
اندیشمندان بزرگ را به آیین ههایی تشبیه کرد که انسانها اسکندر و خلفای اسلامی ،معارف در معرض خطر قرار
خودشان را در آنها م یبینند .بزرگترین آیینه تاریخ جهان م یگیرد ،اما یکی از خدمات مهم اب نسینا آن است که فلسفه
اسلام اب نسینا است و شایسته است ،مردم خود را در وی اشراق و حکمت باستانی ایرانی را حفظ م یکند و آن را
ببینند .حضرت اما مخمین ی(ره) در وصف وی از تشبیه ب هعنوان میراثی به آیندگان م یسپارد .وی کتاب شفا را در
قرآنی «کفواً احد» استفاده م یکند .بنابراین اب نسینا کفو و مقابله با حکمت خشک مشایی م ینویسد و در مقدمه کتاب
نظیری ندارد .ممکن است صحبتهای من اغرا قآمیز ب هنظر حکمت مشرقی چنین بیان م یدارد :من ناچارم ب هدلیل عوام
برسدولیازنظرمنحتیارسطوهمبهگرداب نسینانم یرسد. و عدم فهم نکات حکمت اشراق به بحث و بررسی در باب
در حق اب نسینا نباید ظلم کرد و وی را مشایی خواند .او تنها حکمت مشاء بپردازم و نکات خاص را به خواص بیان
ارسطو را خوب خوانده ولی ارسطویی نیست و این دو با م یدارد .در نتیجه با توجه به خانه به دوشی به دستگاههای
هم فرق دارند .وی یک
شیعی و حکومتهای سالم
اشراقی تمام عیار است. پناه م یبرد و به نگارش
کتاب الانصاف وی بیست جلد کتاب در
در بیست جلد توسط حوزه حکمت اشراق
بدخواهان ایران سوزانده موفق م یشود .بر این
شد .سهرودی در رساله اساس ،اب نسینا حکمت
عشق خود اذعان م یکند اشراقی و ایرانی را معرفی
از جایی حکمت اشراق را م یکند و ب هعنوان میراثی
شروع م یکند که اب نسینا
به پایان رسانده بود .اشراق یعنی مکاشفه و شهود و رسیدن به آیندگان م یدهد.
به حقیقتی قلبی و اب نسینا احیاکننده حکمت ایرانی است. این دو میراث به دو دلیل در ایران رشد و پایه یافتند:
وی به هیچ وجه فیلسوف عرب نبوده است .وی با تأکید نخست آداب تشیع و دوم فهم ظریف و دقیق ایرانی؛ چرا که
بر اینکه نژادپرست نیست اما از فرهنگ ایران باستان دفاع چنین حکمتی را م یپسندد .عقل آمیخته به عشق ،ای ن چنین
م یکند و معتقد است فرهنگ ایران مظلوم واقع شده ،چنین آموزههایی را آفرید تا به دست ملاصدرا رسید و ب همرور
ادامه داد :این فرهنگ بزرگترین فرهنگی است که در میراث پنهان اب نسینا ب هصورت آشکار و با نام «حکمت
تاریخ بشر به ظهور رسیده است .در تاریخ اسلام تفسیری متعالیه» مطرح شد .در مناطقی از ایران که دارای امنیت بود،
حکمت اشراق نماد بیشتری م ییابد و بدین ترتیب از این
مانند تفسیر علامه طباطبایی نم یبینید. سرزمینب هدستدیگرانم یرسد.مردانخداحکمتواقعی
ابنسینا زاده بخارا پایتخت ایران و پس از سالها خانه خدا را ارائه کردهاند و اب نسینا را ب ههمین منظور باید بیشتر
به دوشی متوفی در همدان است .ابنسینا همتا ندارد و شناخت .وی اصل و شجره و عصاره ایرانی دارد و هیچ ملتی
متأسفانه در طول هزار سال ب هخوبی فهمیده نشده است.
نم یتواند این جناب را از ایرانیان به سرقت برد.
12