Page 13 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 13

‫شماره دوم‪ :‬زمستان ‪1397‬‬

‫با بنیاد ایران‌شناسي‬  ‫ ◙برگزاری همایش ملی ابن‌سینا و حکمت مشرقی؛‬
                       ‫بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه اب ‌نسینا‬

                           ‫حکمتی معنوی و باطنی است‪ ،‬اشراق خوانده می‌شود و‬           ‫دومین همایش ملی ابن‌سینا و حکمت مشرقی‪:‬‬
                           ‫بر پایه کشف و شهود است‪ .‬در برخورد با این مکاتب‬           ‫بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه اب ‌نسینا‪ ،‬دهم‬
                           ‫فکری سه دسته تشکیل شدند‪ :‬دسته نخست افرادی‬                ‫دی‌ماه با مشارکت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در بنیاد‬
                           ‫هستند که به فلسفة مشایی تعصب م ‌یورزند و ابن‌سینا‬
                           ‫نیز دل ُپردردی از آنها دارد و مخالفشان است‪ ،‬چرا که‬                                  ‫ایران‌شناسی برگزار شد‪.‬‬
                           ‫همچون چوب سخت و مقلد‌اند و چیزی سرشان نمی‌شود‪.‬‬           ‫اینهمایشباحضورجمعیازفرهیختگانوعلاق ‌همندان‬
                           ‫دسته دوم صوفیان مسلمان اما ب ‌یبهره از حکمت اهل‬          ‫به حوزه فلسفه و ایرا ‌نشناسان و پژوهشگران همراه بود و‬
                           ‫بیت علیه ‌مالسلام هستند و سومین دسته نیز شیعیان معتقد‬    ‫درآنضمنسخنرانیحضرتآی ‌تاللهسیدمحمدخامن ‌های‪،‬‬
                           ‫به حکمت ایرانی‪ -‬باستانی‬                                  ‫رئیسبنیادایرا ‌نشناسی‪،‬دکترغلامحسینابراهیمیدینانی‪،‬‬
                           ‫هستند‪ .‬این افراد به‬
                           ‫حکمت اشراق و حکمت‬                                                                  ‫دکتر غلامرضا اعوانی‪،‬‬
                           ‫اهل بیت علیه ‌مالسلام‬                                                              ‫دکتر کریم مجتهدی‪ ،‬دکتر‬
                           ‫توجه وافر دارند‪ .‬بنابراین‬                                                          ‫حسین کلباسی و دکتر‬
                           ‫حکمت اشراق‪ ،‬حکمت‬                                                                   ‫حسن بلخاری به ارائه‬
                           ‫خواص و ذخیره شیعه‬
                           ‫است‪ .‬اشراقیون معتقد به‬                                                                      ‫مقاله پرداختند‪.‬‬
                           ‫داشتن لای ‌ههای مختلف‬                                                              ‫در این همایش‪،‬‬
                           ‫برای معارف و حکمت الهی بودند‪ .‬بر این اساس با زبان‬                                  ‫رئیس بنیاد ایرا ‌نشناسی با‬
                           ‫رمز به بیان مفاهیم حکمی خود م ‌یپرداختند که در تاریخ‬                               ‫موضوعاب ‌نسیناوحکمت‬
                           ‫نیز فرق ‌های از آنان با عنوان «باطنیان» شکل گرفتند و در‬                            ‫باستانی ایرانی به ارائه‬
                           ‫مقابل دستگاه خلافت عباسی مقابله کردند‪ .‬آنها هم دارای‬     ‫سخنرانی پرداختند‌‪ .‬بنابر گفته ایشان سه دیدگاه معرفتی بر‬
                           ‫حرکت علمی و تعلیمی در راستای رشد بینش مسلمانان‬                                     ‫اندیشه اب ‌نسینا حاکم است‪:‬‬
                                                                                    ‫نخست‪ :‬مکتب شیعی که میراث اهل بیت را دریافت‬
                                       ‫بودند و هم مبارزات سیاسی محرمانه داشتند‪.‬‬     ‫کرده و در سه درجه عوام‪ ،‬خواص و اخص که بعدها با‬
                           ‫ابن‌سینا در میان این جو عمیق فلسفی‪ -‬اسلامی متولد‬         ‫عنوا ‌نهای صوفیه و اسماعیلیه ظهور و بروز یافتند‪ ،‬به نشر‬
                           ‫شده و رشد می‌کند‪ .‬پدرش در خراسان از اعضای سازمان‬         ‫معارف خویش مشغول شدند؛ دوم‪ :‬حکمت مشاء و فلسفه‬
                           ‫پنهانی اسماعیلیه است‪ .‬بر این اساس اب ‌نسینا با جامعه‬     ‫مشایی که منسوب به ارسطو است و سوم‪ :‬حکمت اشراق‬
                           ‫باطنیان آشنا است و بیشتر از فرقه اسماعیلیه به منابع و‬    ‫که در کنار کتب ترجم ‌های فلاسفه یونانی در ایران نشو و نما‬
                                                                                      ‫یافته و به دیگر نقاط عالم‪ -‬از جمله یونان‪ -‬صادر م ‌یشود‪.‬‬
                                     ‫مراکز علمی و معرفتی باطنیان دست می‌یابد‪.‬‬       ‫ایشان ابراز داشتند که حتی افلاطون نیز حکمت خود‬
                                                                                    ‫را از ایران دریافت کرده است‪ .‬این حکمت که ب ‌هنوعی‬
                      ‫‪11‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18