Page 13 - فصلنامه فرهنگی- خبری - شماره 2
P. 13
شماره دوم :زمستان 1397
با بنیاد ایرانشناسي ◙برگزاری همایش ملی ابنسینا و حکمت مشرقی؛
بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه اب نسینا
حکمتی معنوی و باطنی است ،اشراق خوانده میشود و دومین همایش ملی ابنسینا و حکمت مشرقی:
بر پایه کشف و شهود است .در برخورد با این مکاتب بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه اب نسینا ،دهم
فکری سه دسته تشکیل شدند :دسته نخست افرادی دیماه با مشارکت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در بنیاد
هستند که به فلسفة مشایی تعصب م یورزند و ابنسینا
نیز دل ُپردردی از آنها دارد و مخالفشان است ،چرا که ایرانشناسی برگزار شد.
همچون چوب سخت و مقلداند و چیزی سرشان نمیشود. اینهمایشباحضورجمعیازفرهیختگانوعلاق همندان
دسته دوم صوفیان مسلمان اما ب یبهره از حکمت اهل به حوزه فلسفه و ایرا نشناسان و پژوهشگران همراه بود و
بیت علیه مالسلام هستند و سومین دسته نیز شیعیان معتقد درآنضمنسخنرانیحضرتآی تاللهسیدمحمدخامن های،
به حکمت ایرانی -باستانی رئیسبنیادایرا نشناسی،دکترغلامحسینابراهیمیدینانی،
هستند .این افراد به
حکمت اشراق و حکمت دکتر غلامرضا اعوانی،
اهل بیت علیه مالسلام دکتر کریم مجتهدی ،دکتر
توجه وافر دارند .بنابراین حسین کلباسی و دکتر
حکمت اشراق ،حکمت حسن بلخاری به ارائه
خواص و ذخیره شیعه
است .اشراقیون معتقد به مقاله پرداختند.
داشتن لای ههای مختلف در این همایش،
برای معارف و حکمت الهی بودند .بر این اساس با زبان رئیس بنیاد ایرا نشناسی با
رمز به بیان مفاهیم حکمی خود م یپرداختند که در تاریخ موضوعاب نسیناوحکمت
نیز فرق های از آنان با عنوان «باطنیان» شکل گرفتند و در باستانی ایرانی به ارائه
مقابل دستگاه خلافت عباسی مقابله کردند .آنها هم دارای سخنرانی پرداختند .بنابر گفته ایشان سه دیدگاه معرفتی بر
حرکت علمی و تعلیمی در راستای رشد بینش مسلمانان اندیشه اب نسینا حاکم است:
نخست :مکتب شیعی که میراث اهل بیت را دریافت
بودند و هم مبارزات سیاسی محرمانه داشتند. کرده و در سه درجه عوام ،خواص و اخص که بعدها با
ابنسینا در میان این جو عمیق فلسفی -اسلامی متولد عنوا نهای صوفیه و اسماعیلیه ظهور و بروز یافتند ،به نشر
شده و رشد میکند .پدرش در خراسان از اعضای سازمان معارف خویش مشغول شدند؛ دوم :حکمت مشاء و فلسفه
پنهانی اسماعیلیه است .بر این اساس اب نسینا با جامعه مشایی که منسوب به ارسطو است و سوم :حکمت اشراق
باطنیان آشنا است و بیشتر از فرقه اسماعیلیه به منابع و که در کنار کتب ترجم های فلاسفه یونانی در ایران نشو و نما
یافته و به دیگر نقاط عالم -از جمله یونان -صادر م یشود.
مراکز علمی و معرفتی باطنیان دست مییابد. ایشان ابراز داشتند که حتی افلاطون نیز حکمت خود
را از ایران دریافت کرده است .این حکمت که ب هنوعی
11