Page 41 - فصل‌نامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 41

‫شماره هفتم‪ :‬بهار ‪1399‬‬

‫مصاحبه‬      ‫پیشــنهاد و پــ ‌س‌از طــی مراحــل قانونــی و کســب در بنیـاد ایرا ‌ن‌شناسـی دانشـگاههای شـیراز‪ ،‬گیالن‪،‬‬

            ‫موافقـت شـورای عالـی انقـاب فرهنگـی و وزارت تهـران و برخـی دیگـر از دانشـگاهها به‌تدریـج سـه‬

            ‫علــوم‪ ،‬تحقیقــات و فنــاوری از ســال ‪ 1383‬بــا گرایـش اولیـه ایـن دوره را را ‌ه‌انـدازی کردند‪.‬‬

            ‫جـذب اولیـن گـروه از دانشـجویان کارشناسی‌ارشـد بنیــاد ایرا ‌ن‌شناســی تنهــا مرکــز دولتــی‬

            ‫اســت کــه گرایــش نســخ ‌ه‌های خطــی را تدریــس‬  ‫ایران‌شناســی بــه‌ اجــرا درآمــد‪.‬‬

            ‫از ابتـدا‪ ،‬دور‌‌ههای آموزشـی ایرا ‌‌نشناسـی در سـطح م ‌ی‌کنــد‪ .‬دوره دکتــری ایران‌شناســی نیــز تــا‬

            ‫تحصیالت‌‌تکمیلـی و بـا نـگاه بینارشـت ‌‌های طراحـی ســال ‪ 1397‬فقــط در بنیــاد ایرا ‌ن‌شناســی برگــزار‬

            ‫شـد‪ .‬تربیـت نیـروی انسـانی متخصص کـه قادر باشـند می‌شـد و از آن سـال بـه بعـد دانشـکده مطالعـات‬

            ‫ب ‌هعنوان پژوهشـگر‪ ،‬مـدرس و مدیران‌‌اجرایـی در مراکز جهــان دانشــگاه‌‌تهــران بــا بازنگــری واحدهــای‬

            ‫پژوهشـی و آموزشـی داخل کشـور و همچنین در مراکز درســی و بــا رویکــردی اقتصــادی ‪ -‬سیاســی‬

            ‫معاصــر در دوره دکتــری‬                                           ‫ایرا ‌نشناسـی سراسـر جهان به‬

            ‫ایرا ‌ن‌شناســی‪ ،‬دانشــجو‬    ‫ایــران مــا از پــس هزاره‌هــای‬     ‫تعمیـق دانـش ایرا ‌نشناسـی‪،‬‬
                    ‫جــذب می‌کنــد‪.‬‬      ‫تاریــخ بــا پشــت سرگذاشــتن‬        ‫گسـترش دامنـه مطالعـات‬
                                         ‫ســختی‌های بســیار بــه دســت‬        ‫‌‌ایرا ‌نشناسـ ‌‌ی و جه ‌تدهـی‬
            ‫درحا ‌‌لحاضـر در ایـن‬                                             ‫تحقیقـات و نـوآوری در‬
            ‫واحـد‪ 94 ،‬دانشـجو در چهار‬

            ‫گرایش دوره کارشناس ‌یارشـد‬   ‫مــا رســیده و مــا وظیفــه داریــم‬  ‫مطالعـات ایرا ‌نشناسـی و‬
            ‫و ‪ 18‬دانشجو در دوره دکتری‬    ‫بــا روش تعاملــی پیشــینیان‪،‬‬        ‫مـواردی از ایـن دسـت اقدام‬
            ‫ایرا ‌‌نشناسـی مشـغول بـه‬    ‫ایـران یکپارچـه را بـه آینـدگان‬      ‫کننـد‪ ،‬از اهـداف طراحـی این‬
            ‫تحصیـل هسـتند‪ .‬همچنین از‬
                                                                                             ‫رشـته ‌بود‪.‬‬

            ‫ابتـدا تـا حـال ‪ 366‬دانشـجو‬  ‫تحویل دهیم‪.‬‬                          ‫طراحی دور‌‌هها و تعریف‬
            ‫از دوره کارشناس ‌یارشـد و‬                                         ‫عناوین دروس‪ ،‬سرفصل‪،‬‬

            ‫پنـج دانشـجو از دوره دکتری‬                                        ‫منابع و مأخذ توسط گروهی از‬

            ‫زبد ‌هترین ایرا ‌‌نشناسان کشور با هدایت مرحوم دکتر حسن ایرا ‌‌نشناسـی دان ‌‌شآموختـه شـد‌‌هاند‪.‬‬

            ‫از دیگر فعالی ‌ت‌های واحد تحصیلات‌‌تکمیلی‪ ،‬جذب‬                    ‫‌حبیبی ب ‌‌هانجا ‌‌م رسید‪.‬‬

            ‫کارشناس ‌ی‌ارشـد ایرا ‌ن‌شناسـی در سـه گرایـش دانشجویان غیرایرانی در دور‌‌ههای کارشناس ‌ی‌ارشد و‬

                                         ‫‌عمومـی‪ ،‬تاریـخ و فرهنـگ ‌مـردم و آداب و رسـوم دکتری ایرا ‌ن‌شناسی است‪.‬‬

            ‫و میرا ‌ث‌فرهنگـی در سـال ‪ ،1383‬گرایـش اصـول دانشـجویانی از کشـورهای کره‌جنوبی‪ ،‬کر ‌ه‌شـمالی‪،‬‬

            ‫نسخه‌شناسـی و مرمت نسـخه‌های خطی و نسـخه‌آرایی چیـن‪ ،‬جمهـوری آذربایجـان‪ ،‬جمهـوری ارمنسـتان‪،‬‬

            ‫در سـال ‪ 1387‬و دوره دکتـری ایران‌شناسـی در سـال جمهـوری قرقیزسـتان‪ ،‬ترکیـه‪ ،‬رومانـی‪ ،‬افغانسـتان‪،‬‬

            ‫سـنگال و صربسـتان در این واحد مشـغول به تحصیل‬     ‫‪ 1391‬بـا پذیـرش دانشـجو را ‌ه‌انـدازی شـدند‪.‬‬

            ‫سـال‌ها پـس از اجـرای دوره کارشناسـی ‌ارشـد هسـتند و یـا فار ‌غ‌التحصیـل شـد ‌ه‌اند‪.‬‬

        ‫‪39‬‬
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46