Page 41 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 41
شماره هفتم :بهار 1399
مصاحبه پیشــنهاد و پــ ساز طــی مراحــل قانونــی و کســب در بنیـاد ایرا نشناسـی دانشـگاههای شـیراز ،گیالن،
موافقـت شـورای عالـی انقـاب فرهنگـی و وزارت تهـران و برخـی دیگـر از دانشـگاهها بهتدریـج سـه
علــوم ،تحقیقــات و فنــاوری از ســال 1383بــا گرایـش اولیـه ایـن دوره را را هانـدازی کردند.
جـذب اولیـن گـروه از دانشـجویان کارشناسیارشـد بنیــاد ایرا نشناســی تنهــا مرکــز دولتــی
اســت کــه گرایــش نســخ ههای خطــی را تدریــس ایرانشناســی بــه اجــرا درآمــد.
از ابتـدا ،دورههای آموزشـی ایرا نشناسـی در سـطح م یکنــد .دوره دکتــری ایرانشناســی نیــز تــا
تحصیالتتکمیلـی و بـا نـگاه بینارشـت های طراحـی ســال 1397فقــط در بنیــاد ایرا نشناســی برگــزار
شـد .تربیـت نیـروی انسـانی متخصص کـه قادر باشـند میشـد و از آن سـال بـه بعـد دانشـکده مطالعـات
ب هعنوان پژوهشـگر ،مـدرس و مدیراناجرایـی در مراکز جهــان دانشــگاهتهــران بــا بازنگــری واحدهــای
پژوهشـی و آموزشـی داخل کشـور و همچنین در مراکز درســی و بــا رویکــردی اقتصــادی -سیاســی
معاصــر در دوره دکتــری ایرا نشناسـی سراسـر جهان به
ایرا نشناســی ،دانشــجو ایــران مــا از پــس هزارههــای تعمیـق دانـش ایرا نشناسـی،
جــذب میکنــد. تاریــخ بــا پشــت سرگذاشــتن گسـترش دامنـه مطالعـات
ســختیهای بســیار بــه دســت ایرا نشناسـ ی و جه تدهـی
درحا لحاضـر در ایـن تحقیقـات و نـوآوری در
واحـد 94 ،دانشـجو در چهار
گرایش دوره کارشناس یارشـد مــا رســیده و مــا وظیفــه داریــم مطالعـات ایرا نشناسـی و
و 18دانشجو در دوره دکتری بــا روش تعاملــی پیشــینیان، مـواردی از ایـن دسـت اقدام
ایرا نشناسـی مشـغول بـه ایـران یکپارچـه را بـه آینـدگان کننـد ،از اهـداف طراحـی این
تحصیـل هسـتند .همچنین از
رشـته بود.
ابتـدا تـا حـال 366دانشـجو تحویل دهیم. طراحی دورهها و تعریف
از دوره کارشناس یارشـد و عناوین دروس ،سرفصل،
پنـج دانشـجو از دوره دکتری منابع و مأخذ توسط گروهی از
زبد هترین ایرا نشناسان کشور با هدایت مرحوم دکتر حسن ایرا نشناسـی دان شآموختـه شـدهاند.
از دیگر فعالی تهای واحد تحصیلاتتکمیلی ،جذب حبیبی ب هانجا م رسید.
کارشناس یارشـد ایرا نشناسـی در سـه گرایـش دانشجویان غیرایرانی در دورههای کارشناس یارشد و
عمومـی ،تاریـخ و فرهنـگ مـردم و آداب و رسـوم دکتری ایرا نشناسی است.
و میرا ثفرهنگـی در سـال ،1383گرایـش اصـول دانشـجویانی از کشـورهای کرهجنوبی ،کر هشـمالی،
نسخهشناسـی و مرمت نسـخههای خطی و نسـخهآرایی چیـن ،جمهـوری آذربایجـان ،جمهـوری ارمنسـتان،
در سـال 1387و دوره دکتـری ایرانشناسـی در سـال جمهـوری قرقیزسـتان ،ترکیـه ،رومانـی ،افغانسـتان،
سـنگال و صربسـتان در این واحد مشـغول به تحصیل 1391بـا پذیـرش دانشـجو را هانـدازی شـدند.
سـالها پـس از اجـرای دوره کارشناسـی ارشـد هسـتند و یـا فار غالتحصیـل شـد هاند.
39