Page 43 - فصل‌نامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 43

‫شماره هفتم‪ :‬بهار ‪1399‬‬

‫مصاحبه‬      ‫تأکیـد ریاسـت محتـرم بنیـاد بـر ارتقـای کیفـی و بنیـاد ایران‌شناسـی بخشـی از خاطـرات خـوش آنهـا‬

            ‫کمـی آمـوزش و اداره مجموعـه همچـون خانـواده‌ای پـس از فراغـت از تحصیـل خواهـد بود‪.‬‬

                                                                      ‫بـزرگ‪ ،‬منجـر بـه دسترسـی دانشـجویان بـه امکانات‬

            ‫دوره دکتری ایرا ‌نشناسی درحا ‌لحاضر در چند‬                      ‫بسـیاری شـده است‪.‬‬

            ‫ایـن واحـد با توجـه و علاقـه ایشـان بـه دو مقوله گرایش برگزار م ‌یشود و تاکنون چند ‌فار ‌غالتحصیل‬

                                         ‫«آمـوزش و دانشـجویان» و «اهمیـت شـناخت و داشته است؟‬

            ‫شناسـاندن ایـران» همـواره از حمایت‌هـای ایشـان آزمـون دوره دکتـری ایرا ‌‌نشناسـی بـدون گرایـش‬

            ‫برگـزار م ‌‌یشـود و اساسـ ًا هـر رسـاله دکتـری حـوز‌‌های‬        ‫برخـوردار بـوده اسـت‪.‬‬

            ‫همچنیــن نظــارت ریاســت بنیــاد بــر امــر کامـ ًا تخصصـی اسـت و یـک گرایـش تلقی م ‌‌یشـود‪.‬‬

            ‫آمــوزش و برنامه‌هــای درســی‪ ،‬تأکیــد در انتخــاب در برنام ‌‌هریــزی آموزشــی دوره دکتــری ایرا ‌نشناســی‬

            ‫بـا گنجانـدن دروس اختیاری‬                                       ‫اســاتید برجســته و دقــت‬

            ‫متعــدد و ارائــه آن بــر‬    ‫توجــه و علاقــه ریاســت بنیــاد‬   ‫نظــر در انتخــاب موضــوع‬
            ‫مبنـای علایـق دانشـجویان‪،‬‬    ‫بــه مقولــه آمــوزش و اهمیــت‬     ‫پایان‌نامــه باعــث ارتقــای‬
            ‫بســتر مناســبی بــرای‬       ‫شــناخت و شناســاندن ایــران‬
            ‫مطالعــات میا ‌نرشــت ‌‌های‬                                        ‫آمــوزش شــده اســت‪.‬‬
                                                                            ‫شــایان ذکــر اســت در‬

            ‫و موضو ‌‌عهــای جدیــد‬       ‫بــه دانش‌آموختــگان رشــته‬        ‫ســال ‪ ،1392‬بــا دســتور‬
            ‫و نوآورانــه فراهــم شــده‬   ‫ایرا ‌نشناســی‌‪ ،‬ارتقــای کمــی و‬  ‫رئیــس محتــرم بنیــاد‪،‬‬
            ‫اســت‪ .‬از ســویی سیاســت‬     ‫کیفــی فراوانــی را در ســال‌های‬   ‫توسـعه فیزیکـی تحصیـات‬
            ‫کلــی نظــام آمــوزش عالــی‬                                     ‫‌تکمیلــی در دســتور کار‬

            ‫کشــور بــر محــدود کــردن‬   ‫اخیــر دربرداشــته اســت‪.‬‬          ‫قـرار گرفـت‪ .‬ازجملـه ایـن‬
            ‫گرای ‌‌شهــا ب ‌‌هویــژه در‬                                     ‫اقدامــات‪ :‬گســترش بخــش‬

            ‫دوره دکتــری اســت‪.‬‬                                             ‫اداری واحــد آمــوزش‪،‬‬

                                                                      ‫افزایــش تعــداد کلاس‌هــا‪ ،‬ایجــاد اتــاق ســایت و‬

            ‫سـالن اسـتراحت ویـژه دانشـجویان اسـت‪ .‬همچنیـن آیا برنامه‌ای برای ایجاد گرایش‌های جدید در‬

            ‫تجهیــز کلا ‌سهــای درس بــه ویدئــو پروژکتــور و حوزه ایران‌شناسی وجود دارد؟‬

            ‫پــرده نمایــش و دسترســی دانشــجوبان بــه اینترنــت طـرح توسـعه و را ‌ه‌انـدازی گرای ‌ش‌هـای جدیـد‬

            ‫پرســرعت از مزیت‌هــای ایــن مرکــز آموزشــی ارائـه‌‌شـده‌‌اسـت‪ .‬در ایـن طـرح‪ ،‬پیشـنهاد و ایجـاد‬

            ‫دو گرایــش «زبا ‌ن‌شناســی» و «تعلیــم و تربیــت» در‬            ‫به‌شــمار می‌آیــد‪.‬‬

            ‫از ایـن‌رو علاقه‌منـدان بـه رشـته ایران‌شناسـی در دوره کارشناسـی ارشـد (از دور ‌ه‌هـای طراحـی شـده‬

            ‫صـورت پذیـرش در بنیـاد ایران‌شناسـی از امکانـات ‌‌سـال ‪ )1383‬و طراحـی و اجـرای دو گرایـش جدیـد‬

            ‫ویـژه آموزشـی بهره‌منـد خواهنـد شـد و حضـور در «عرفــان و حکمــت ایرانــی» و «جغرافیــای محلــی‬

        ‫‪41‬‬
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48