Page 43 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 7
P. 43
شماره هفتم :بهار 1399
مصاحبه تأکیـد ریاسـت محتـرم بنیـاد بـر ارتقـای کیفـی و بنیـاد ایرانشناسـی بخشـی از خاطـرات خـوش آنهـا
کمـی آمـوزش و اداره مجموعـه همچـون خانـوادهای پـس از فراغـت از تحصیـل خواهـد بود.
بـزرگ ،منجـر بـه دسترسـی دانشـجویان بـه امکانات
دوره دکتری ایرا نشناسی درحا لحاضر در چند بسـیاری شـده است.
ایـن واحـد با توجـه و علاقـه ایشـان بـه دو مقوله گرایش برگزار م یشود و تاکنون چند فار غالتحصیل
«آمـوزش و دانشـجویان» و «اهمیـت شـناخت و داشته است؟
شناسـاندن ایـران» همـواره از حمایتهـای ایشـان آزمـون دوره دکتـری ایرا نشناسـی بـدون گرایـش
برگـزار م یشـود و اساسـ ًا هـر رسـاله دکتـری حـوزهای برخـوردار بـوده اسـت.
همچنیــن نظــارت ریاســت بنیــاد بــر امــر کامـ ًا تخصصـی اسـت و یـک گرایـش تلقی م یشـود.
آمــوزش و برنامههــای درســی ،تأکیــد در انتخــاب در برنام هریــزی آموزشــی دوره دکتــری ایرا نشناســی
بـا گنجانـدن دروس اختیاری اســاتید برجســته و دقــت
متعــدد و ارائــه آن بــر توجــه و علاقــه ریاســت بنیــاد نظــر در انتخــاب موضــوع
مبنـای علایـق دانشـجویان، بــه مقولــه آمــوزش و اهمیــت پایاننامــه باعــث ارتقــای
بســتر مناســبی بــرای شــناخت و شناســاندن ایــران
مطالعــات میا نرشــت های آمــوزش شــده اســت.
شــایان ذکــر اســت در
و موضو عهــای جدیــد بــه دانشآموختــگان رشــته ســال ،1392بــا دســتور
و نوآورانــه فراهــم شــده ایرا نشناســی ،ارتقــای کمــی و رئیــس محتــرم بنیــاد،
اســت .از ســویی سیاســت کیفــی فراوانــی را در ســالهای توسـعه فیزیکـی تحصیـات
کلــی نظــام آمــوزش عالــی تکمیلــی در دســتور کار
کشــور بــر محــدود کــردن اخیــر دربرداشــته اســت. قـرار گرفـت .ازجملـه ایـن
گرای شهــا ب هویــژه در اقدامــات :گســترش بخــش
دوره دکتــری اســت. اداری واحــد آمــوزش،
افزایــش تعــداد کلاسهــا ،ایجــاد اتــاق ســایت و
سـالن اسـتراحت ویـژه دانشـجویان اسـت .همچنیـن آیا برنامهای برای ایجاد گرایشهای جدید در
تجهیــز کلا سهــای درس بــه ویدئــو پروژکتــور و حوزه ایرانشناسی وجود دارد؟
پــرده نمایــش و دسترســی دانشــجوبان بــه اینترنــت طـرح توسـعه و را هانـدازی گرای شهـای جدیـد
پرســرعت از مزیتهــای ایــن مرکــز آموزشــی ارائـهشـدهاسـت .در ایـن طـرح ،پیشـنهاد و ایجـاد
دو گرایــش «زبا نشناســی» و «تعلیــم و تربیــت» در بهشــمار میآیــد.
از ایـنرو علاقهمنـدان بـه رشـته ایرانشناسـی در دوره کارشناسـی ارشـد (از دور ههـای طراحـی شـده
صـورت پذیـرش در بنیـاد ایرانشناسـی از امکانـات سـال )1383و طراحـی و اجـرای دو گرایـش جدیـد
ویـژه آموزشـی بهرهمنـد خواهنـد شـد و حضـور در «عرفــان و حکمــت ایرانــی» و «جغرافیــای محلــی
41