Page 31 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 31

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫از درباریان‪ ،‬نخبگان‪ ،‬تودة عادی مردم‪ ،‬حکیمانه از رخدادهای تاریخی پیش از ‪ 12‬آذرماه برگزار شد‪ .‬در ابتدای‬

                          ‫شیو‌ههای کشورداری‪ ،‬لشکرآرایی‪ ،‬این در خداینام ‌هها موجود بوده و سپس همایش‪ ،‬دكتر فروزان؛ سرپرست‬

                          ‫اسطوره افسان ‌ههای ایرانی و حتی غیر وارد شاهنامه م ‌یشود‪ .‬همچنین متن معاون پژوهشی بنیاد با اشاره به‬

                          ‫شاهنامه به هیچ روی یک اثر آشکار مجموعه همایش‌های برگزار شده‬  ‫ایرانی را در برگرفته است‪.‬‬

                          ‫دکترزند‪،‬ازویژگیهایدیگرشاهنامه دینیوزردشتینیستحتیرنگوبوی در حوزه مطالعات خلی ‌‌جفارس در‬

                          ‫به تاری ‌خنویسی و حکم ‌تآموزی آن غیر زردشتی (پیشازردشتی‪ /‬آریایی‪ ،‬بنیاد ایران‌شناسی‪ ،‬هدف از برگزاری‬

                          ‫اشاره کرد و آن را از نشان ‌ههای فرزانگی مهری یا پسازردشتی سامی و اسلامی) این همایش را چنین بیان كرد‪:‬‬

                          ‫و اخلا ‌قمداری فردوسی دانست که دارد و نگرش اسلامی اعتزالی‪ /‬شیعی همایش «خلیج‌فارس برای ملتهای‬

                          ‫خلی ‌جفارس»‌با در نظر گرفتن گستره‬   ‫بدلیل درونمای ‌ههای حکیمانة این اثر‪ ،‬در دیباچه آن قابل مشاهده است‪.‬‬

                          ‫برخی آن را «خردنامه» هم لقب داد‌هاند‪ .‬در پایان این نشست پژوهشگران «دریای باستانی پارس»‪ ،‬محدوده‬

                          ‫ایشان با اشاره به روح آرمانخواهی به ابراز دیدگاه‌های خود در این باره جغرافیایی خلی ‌ج‌فارس و دریای‬

                          ‫و حکمی گاهان زردشتی و دیگر پرداختند و پرسشهایی نیز مطرح مكران را هدف قرار داده است‪ .‬از‬

                          ‫متون اوستایی و زند‪ ،‬شاهنامه را دارای کردند که سخنران به آنها پاسخ گفت اهداف اصلی این همایش‪ ،‬بررسی‬

                          ‫رنگ و بوی فلسفی و اخلاق‌مداری و نشست با جمع‌بندی دبیر جلسه و پژوهش وجوه مختلف مسائل این‬

                          ‫توصیف کرد و تأکید بر آموزه‌ها به پایان رسید و در انتها از سخنران منطقه جغرافیایی است كه به گذشته‪،‬‬

                          ‫حال و آینده ملتهای ساكن در آن‬       ‫و نگرشهایی چون خداپرستی‪ ،‬تقدیر و تشکر بعمل آمد‪.‬‬

                          ‫مربوط می‌شود‪ .‬با این رویكرد كه ساز‬                           ‫خردگرایی‪ ،‬دادگری‪ ،‬دان ‌شاندوزی‬

                          ‫در سراسر شاهنامه را از مهمترین همایش ملی خلی ‌جفارس برای و كار این منطقه پراهمیت عاری از‬

                          ‫قدرتهای فرامنطقه‌ای شود و با اراده‬  ‫ملتهای خلی ‌جفارس‬        ‫ویژگیهای آن برشمرد‪.‬‬

                          ‫بنا بر نظر این شاهنام ‌هپژوه‪ ،‬ما همایش ملی «خلیج‌فارس برای و میل ملتهای بومی آن شكل گیرد‪.‬‬

                          ‫در ابتدا رویارویی نیکی و بدی و ملتهای خلیج‌فارس» در تاریخ در ادامه حضرت آی ‌تالله سیدمحمد‬

                          ‫خامن ‌های؛ رئیس‬                                              ‫ستیز همیشگی‬

                          ‫بنیاد ایرا ‌نشناسی‬                                           ‫جهان خیر و‬

                          ‫با اشاره به‬                                                  ‫شر را که اصل‬

                          ‫وضع حقوقی‬                                                    ‫ب ‌نمایه جها ‌نبینی‬

                          ‫خلی ‌جفارس در‬                                                ‫اخلا ‌قمداری است‬

                          ‫چارچوب مقررات‬                                                ‫در «اوستا» سرمنشأ‬

                          ‫بی ‌نالمللی مورد‬                                             ‫تاریخ اساطیرمان‬

                          ‫قبول جهانیان به‬                                              ‫م ‌یبینیم‪ ،‬در نتیجه‬

                          ‫ایراد سخنرانی‬                                                ‫حکمت و اخلاق‬

                          ‫پرداخت‪ .‬ایشان‬                                                ‫و نتایج اخلاقی و‬

                      ‫‪29‬‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36