Page 31 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 31
1397پائیز :شماره اول
با بنیاد ایرانشناسی از درباریان ،نخبگان ،تودة عادی مردم ،حکیمانه از رخدادهای تاریخی پیش از 12آذرماه برگزار شد .در ابتدای
شیوههای کشورداری ،لشکرآرایی ،این در خداینام هها موجود بوده و سپس همایش ،دكتر فروزان؛ سرپرست
اسطوره افسان ههای ایرانی و حتی غیر وارد شاهنامه م یشود .همچنین متن معاون پژوهشی بنیاد با اشاره به
شاهنامه به هیچ روی یک اثر آشکار مجموعه همایشهای برگزار شده ایرانی را در برگرفته است.
دکترزند،ازویژگیهایدیگرشاهنامه دینیوزردشتینیستحتیرنگوبوی در حوزه مطالعات خلی جفارس در
به تاری خنویسی و حکم تآموزی آن غیر زردشتی (پیشازردشتی /آریایی ،بنیاد ایرانشناسی ،هدف از برگزاری
اشاره کرد و آن را از نشان ههای فرزانگی مهری یا پسازردشتی سامی و اسلامی) این همایش را چنین بیان كرد:
و اخلا قمداری فردوسی دانست که دارد و نگرش اسلامی اعتزالی /شیعی همایش «خلیجفارس برای ملتهای
خلی جفارس»با در نظر گرفتن گستره بدلیل درونمای ههای حکیمانة این اثر ،در دیباچه آن قابل مشاهده است.
برخی آن را «خردنامه» هم لقب دادهاند .در پایان این نشست پژوهشگران «دریای باستانی پارس» ،محدوده
ایشان با اشاره به روح آرمانخواهی به ابراز دیدگاههای خود در این باره جغرافیایی خلی جفارس و دریای
و حکمی گاهان زردشتی و دیگر پرداختند و پرسشهایی نیز مطرح مكران را هدف قرار داده است .از
متون اوستایی و زند ،شاهنامه را دارای کردند که سخنران به آنها پاسخ گفت اهداف اصلی این همایش ،بررسی
رنگ و بوی فلسفی و اخلاقمداری و نشست با جمعبندی دبیر جلسه و پژوهش وجوه مختلف مسائل این
توصیف کرد و تأکید بر آموزهها به پایان رسید و در انتها از سخنران منطقه جغرافیایی است كه به گذشته،
حال و آینده ملتهای ساكن در آن و نگرشهایی چون خداپرستی ،تقدیر و تشکر بعمل آمد.
مربوط میشود .با این رویكرد كه ساز خردگرایی ،دادگری ،دان شاندوزی
در سراسر شاهنامه را از مهمترین همایش ملی خلی جفارس برای و كار این منطقه پراهمیت عاری از
قدرتهای فرامنطقهای شود و با اراده ملتهای خلی جفارس ویژگیهای آن برشمرد.
بنا بر نظر این شاهنام هپژوه ،ما همایش ملی «خلیجفارس برای و میل ملتهای بومی آن شكل گیرد.
در ابتدا رویارویی نیکی و بدی و ملتهای خلیجفارس» در تاریخ در ادامه حضرت آی تالله سیدمحمد
خامن های؛ رئیس ستیز همیشگی
بنیاد ایرا نشناسی جهان خیر و
با اشاره به شر را که اصل
وضع حقوقی ب نمایه جها نبینی
خلی جفارس در اخلا قمداری است
چارچوب مقررات در «اوستا» سرمنشأ
بی نالمللی مورد تاریخ اساطیرمان
قبول جهانیان به م یبینیم ،در نتیجه
ایراد سخنرانی حکمت و اخلاق
پرداخت .ایشان و نتایج اخلاقی و
29