Page 30 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 30

‫شماره اول‪ :‬پائیز ‪1397‬‬

‫این نشست‪ ،‬دکتر زاگرس زند‪ ،‬مدرس‬           ‫اسطوره‌ها در یونان را با ذکر‬          ‫می‌کنند که در این روایتها از آفرینش‬    ‫با بنیاد ایران‌شناسی‬
‫دانشگاه خوارزمی و شاهنام ‌هپژوه‪ ،‬به‬      ‫داستانهایی اساطیری از فرهنگ‬           ‫نخستین‪ ،‬دنیای فراسو‪ ،‬خدایان و‬
                                         ‫یونان بیان کرد و تقابل خدایان یونان‬   ‫بسیاری از این قبیل سخن به میان‬
           ‫ایراد سخنرانی پرداخت‪.‬‬         ‫با یکدیگر و نابخردی در کارها ‪ -‬بر‬     ‫می‌آید‪ .‬شناخت اسطوره‌ها م ‌یتواند‬
‫دکتر زند ضمن اشاره به مفهوم‬              ‫عکس اسطوره‌ها و خدایان فرهنگ‬          ‫ما را تا حدودی با تاریخ روزگاران‬
‫عدل و داد و تعادل در سرار شاهنامه‪،‬‬       ‫ایران باستان که در همه امور با‬        ‫باستان آشنا کند و گوشه‌های تاریک‬
‫این حماسه ملی را عاری از هرگونه‬          ‫خرد کار م ‌یکردند‪ -‬را از ویژگیهای‬     ‫ساختار اجتماعی کهن را روشن سازد‬
‫نژا ‌دپرستی عنوان کرد‪ .‬ایشان همچنین‬      ‫اسطوره‌های یونان برشمرد‪ .‬وی با‬        ‫و ما به نحوی به تفکر مردمان آن‬
‫توصیف اقوام و ادیان در شاهنامه را‬        ‫بیان اینکه اسطور‌ههای یونانی به‬       ‫دوران پی ببریم و سوالهای ب ‌یپاسخ‬
‫همواره منصفانه‪ ،‬دوستانه و مهربانانه‬      ‫صفتهای انسانی بیشتر نزدیک هستند‬       ‫از جوامع باستانی که نه از عهدة علم‬
‫که هیچ نشانی از تحقیر در آن دیده‬         ‫تا به خدایان‪ ،‬این موضوع را دلیل‬       ‫باستا ‌نشناسی بر‌م ‌یآید و نه از عهدة‬
‫نم ‌یشود‌‪ ،‬برشمرد‪ .‬وی با بیان اینکه‬      ‫ماندگاری اسطوره‌های یونانی در‬
‫«شاهنامه» به دست توانمند حکیم‬            ‫دنیای امروز عنوان کرد‪ .‬در انتهای‬              ‫تاریخ مستند را پاسخ دهیم‪.‬‬
‫فرزانه ابوالقاسم فردوسی (حکیم در‬         ‫این نشست از این بانوی فرهیخته‬         ‫دکتر آموزگار در ادامه ضمن بیان‬
‫اینجا به معنای؛ دانشمند و فرزان ‌های که‬  ‫با اهداء لوح تقدیر و هدایا تشکر و‬     ‫خصوصیات اسطور‌هها در ایران باستان‬
‫با حکمت است و فیلسوف زمان خود‬                                                  ‫که تمام ًا بر پایة خردمندی و صفتهای‬
‫است) گردآوری شد‌ه است‪ ،‬عنوان‬                            ‫قدردانی بعمل آمد‪.‬‬      ‫برتر و والایی بوده‌است و هیچ صفت‬
‫حکیم برای فردوسی را با توجه به نگاه‬                                            ‫بدی در آنها وجود ندارد‪ ،‬از داستانهای‬
‫فیلسوفانهوحکیمانهاینحماس ‌هسرایبه‬           ‫نشست حکمت و جهان‌بینی‬              ‫اسطور‌های مثال زد و به خرد و دانایی‬
‫شاهنامه شایسته دانست و در ادامه چنین‬            ‫ایرانی در شاهنامه‬              ‫اسطور‌ههای ایران باستان ‪ -‬که از بستر‬
‫بیان داشت‪ :‬ما در شاهنامه با گستردگی‬                                            ‫اعتقادات و بازتاب اندیش ‌ههای مردمان‬
‫زمانی از نخستین پادشاه (کیومرث) ‪-‬که‬      ‫نشست حکمت و جها ‌نبینی ایرانی‬         ‫این سرزمین نشأت گرفته است ‪ -‬اشاره‬
‫به روایت اوستا‬                           ‫در شاهنامه در ‪ 5‬آذرماه برگزار شد‪ .‬در‬
‫نخستین انسان‬                                                                                   ‫کر ‌د و فرزانگی‬
‫بوده‪ -‬تا پایان دوره‬                                                                            ‫و خرد اسطور‌هها‬
‫ساسانیان‪ ،‬روبرو‬                                                                                ‫در ایران را از‬
‫هستیم‪ .‬از سوی‬                                                                                  ‫افتخارات و برتری‬
‫دیگر‪ ،‬این حماسه‬                                                                                ‫فرهنگ ما ایرانیها‬
‫دارای گستردگی‬
‫موضوعی نیز‬                                                                                              ‫دانست‪.‬‬
‫م ‌یباشد چرا که‬                                                                                ‫این بانوی‬
‫قشرهای مختلفی‬                                                                                  ‫اسطوره‌شــناس‪،‬‬
                                                                                               ‫در پایان نشست‪‌،‬‬
                                                                                               ‫خصـو صــیا ت‬

                                                                                                                      ‫‪28‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35