Page 29 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 29

‫‪ 1397‬پائیز‪ :‬شماره اول‬

‫با بنیاد ایران‌شناسی‬      ‫دهة ‪ 60‬میلادی‪ -‬اولین رکوردهای برای نقاط مختلف در منطقة زاگرس سرگذشت «مینویی ‌(دنیای فراسو)»‬

                          ‫دیرینه اقلیم با توالی رسوبی پیوسته تنها راه کارآمد برای مقابله با چالش خواند و دلیل پیدایش اسطوره را‬

                          ‫از دریاچه‌های غرب کشور‪ ،‬زریوار پیچیدگی اقلیمی زاگرس در طول زمان «جهل و نادانی»‪« ،‬تجسم احساسات و‬

                          ‫آرزوها» و «عجز و ناتوانی» برشمرد‪.‬‬  ‫و میرآباد تهیه شد‪ .‬این رکوردها که زمی ‌نشناسی محسوب م ‌یشود‪.‬‬

                          ‫وی با اشاره به اینکه روایتهای‬                          ‫بعنوان معروف‌ترین داده‌های دیرینه‬

                          ‫اساطیری باعث شناخت ما از آرزوها‬                        ‫اقلیم ایران شناخته م ‌یشدند توسط‬

                          ‫و احساسات مردم و دیدگاههای آنها‬    ‫نشست‌ اسطوره‌ها در‬  ‫گروههای مختلف پژوهشگران و با‬

                          ‫نسبت به خود و اطرافیان در محیط‬     ‫فرهنگ ایرانی‬        ‫بهره‌گیری از نمای ‌ههای اقلیمی محدود‬

                          ‫تهیه شدند و مدل «سن‪ -‬عمق» برای در این نشست که بیست و هشتم زیستشان می‌شود‪ ،‬مطالعة اسطور‌هها‬

                          ‫هر رکورد با تکیه بر تعداد بسیار اندک آبان‌ماهبرگزارشد‪،‬دکترژالهآموزگار؛ از لحاظ تاریخ اجتماعی و روانشناسی‬

                          ‫را مهم دانست و‬                                         ‫س ‌نیابی رادیوکربن‬

                          ‫در ادامه چنین بیان‬                                     ‫بازسازی شد‪.‬‬

                          ‫داشت‪ :‬هر سرزمینی‪،‬‬                                      ‫بدلیل شیوة اتخاذ‬

                          ‫تاریخ خود را دارد و‬                                    ‫شده برای تولید‬

                          ‫این تاریخ به دوران‬                                     ‫اطلاعات دیرینه‬

                          ‫پیش از تاریخ و‬                                         ‫اقلیم از دریاچ ‌ههای‬

                          ‫تاریخی تقسیم‬                                           ‫مزبورکیفیت زمانی‬

                          ‫می‌شود‪ .‬تقسیمات‬                                        ‫داد‌هها یا بعبارتی‬

                          ‫دیگر آن نیز شامل‪:‬‬                                      ‫رزولوشن رکوردهای‬

                          ‫«تاریخ واقعی»‪،‬‬                                         ‫تولید شده در مقایسه‬

                          ‫با کیفیت مورد انتظار در پژوهشهای عضو هیئت علمی دانشگاه تهران‪ ،‬با «تاریخ روایی» و «تاریخ اساطیری»‬

                          ‫باستا ‌نشناسی و تاریخی نامناسب مقایسة اسطوره‌ها در فرهنگ ایرانی است که در تاریخ واقعی‪ ،‬اطلاعات‬

                          ‫بوده و از ای ‌نرو تجزیه تحلی ‌لهای و دیگر فرهنگها‪ ،‬موضوع سخنرانی ما براساس مستندات تاریخی واقعی‬

                          ‫باستا ‌نشناختی و تاریخی را با چالش خود را به «نابخردی خدایان خردمند» شکل می‌گیرد‪ .‬روایتهای تاریخی‬

                          ‫مواجه م ‌یساخته است‪ .‬انتخاب اختصاص داد و تفاوت میان آنها را مربوط به رویدادهای تاریخی را تاریخ‬

                          ‫بایگان ‌یهایاقلیمیمناسب‪،‬شیوة تولید بررسی کرد‪ .‬ایشان ضمن تعریف روایی می‌گویند و تاریخ اساطیری بنا‬

                          ‫داد‌ههای دیرینه اقلیم و دیرین ‌همحیطی اسطوره به تخیل جمعی و رویاهای بر باورهای اقوام شکل گرفته که در‬

                          ‫بر مبنای نمای ‌ههای اقلیمی گوناگون گروهی یک ملت بنا بر باورها‪ ،‬آن اسطوره‌ها نقش عمده را دارند‪ .‬در‬

                          ‫و تهیة مدلهای سنی مبتنی بر اعتقادات و نیازهای اجتماعی و همة فرهنگها اسطوره‌های اهورایی‬

                          ‫س ‌نسنج ‌یهای دقیق و گوناگون و در اقلیمی خود و تکرار این تخلیات (خوب) و اهریمنی (بد) داریم که‬

                          ‫نهایت انجام بازسازیهای دیرینه اقلیم در زمانهای مختلف‪ ،‬اسطوره را یک جدال میان خیر و شر را روایت‬

                      ‫‪27‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34