Page 29 - فصلنامه فرهنگی-خبری- شماره 1
P. 29
1397پائیز :شماره اول
با بنیاد ایرانشناسی دهة 60میلادی -اولین رکوردهای برای نقاط مختلف در منطقة زاگرس سرگذشت «مینویی (دنیای فراسو)»
دیرینه اقلیم با توالی رسوبی پیوسته تنها راه کارآمد برای مقابله با چالش خواند و دلیل پیدایش اسطوره را
از دریاچههای غرب کشور ،زریوار پیچیدگی اقلیمی زاگرس در طول زمان «جهل و نادانی»« ،تجسم احساسات و
آرزوها» و «عجز و ناتوانی» برشمرد. و میرآباد تهیه شد .این رکوردها که زمی نشناسی محسوب م یشود.
وی با اشاره به اینکه روایتهای بعنوان معروفترین دادههای دیرینه
اساطیری باعث شناخت ما از آرزوها اقلیم ایران شناخته م یشدند توسط
و احساسات مردم و دیدگاههای آنها نشست اسطورهها در گروههای مختلف پژوهشگران و با
نسبت به خود و اطرافیان در محیط فرهنگ ایرانی بهرهگیری از نمای ههای اقلیمی محدود
تهیه شدند و مدل «سن -عمق» برای در این نشست که بیست و هشتم زیستشان میشود ،مطالعة اسطورهها
هر رکورد با تکیه بر تعداد بسیار اندک آبانماهبرگزارشد،دکترژالهآموزگار؛ از لحاظ تاریخ اجتماعی و روانشناسی
را مهم دانست و س نیابی رادیوکربن
در ادامه چنین بیان بازسازی شد.
داشت :هر سرزمینی، بدلیل شیوة اتخاذ
تاریخ خود را دارد و شده برای تولید
این تاریخ به دوران اطلاعات دیرینه
پیش از تاریخ و اقلیم از دریاچ ههای
تاریخی تقسیم مزبورکیفیت زمانی
میشود .تقسیمات دادهها یا بعبارتی
دیگر آن نیز شامل: رزولوشن رکوردهای
«تاریخ واقعی»، تولید شده در مقایسه
با کیفیت مورد انتظار در پژوهشهای عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ،با «تاریخ روایی» و «تاریخ اساطیری»
باستا نشناسی و تاریخی نامناسب مقایسة اسطورهها در فرهنگ ایرانی است که در تاریخ واقعی ،اطلاعات
بوده و از ای نرو تجزیه تحلی لهای و دیگر فرهنگها ،موضوع سخنرانی ما براساس مستندات تاریخی واقعی
باستا نشناختی و تاریخی را با چالش خود را به «نابخردی خدایان خردمند» شکل میگیرد .روایتهای تاریخی
مواجه م یساخته است .انتخاب اختصاص داد و تفاوت میان آنها را مربوط به رویدادهای تاریخی را تاریخ
بایگان یهایاقلیمیمناسب،شیوة تولید بررسی کرد .ایشان ضمن تعریف روایی میگویند و تاریخ اساطیری بنا
دادههای دیرینه اقلیم و دیرین همحیطی اسطوره به تخیل جمعی و رویاهای بر باورهای اقوام شکل گرفته که در
بر مبنای نمای ههای اقلیمی گوناگون گروهی یک ملت بنا بر باورها ،آن اسطورهها نقش عمده را دارند .در
و تهیة مدلهای سنی مبتنی بر اعتقادات و نیازهای اجتماعی و همة فرهنگها اسطورههای اهورایی
س نسنج یهای دقیق و گوناگون و در اقلیمی خود و تکرار این تخلیات (خوب) و اهریمنی (بد) داریم که
نهایت انجام بازسازیهای دیرینه اقلیم در زمانهای مختلف ،اسطوره را یک جدال میان خیر و شر را روایت
27