Page 14 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 14

‫شماره چهارم‪ :‬تابستان ‪1398‬‬

‫به‌مصداق‌آیه قرآنی « َو ا ّما بِنْع َمه ربّک فَ َح ّدث» باید‬  ‫خود به سیر تفکر در دوران اسلامی پرداختم و سیر تفکر‬   ‫مصاحبه‬
‫از این فرهنگ معنوی و حکمتی که خداوند به این قوم‬               ‫در ایران را تا پایان حکمت اشراق و مکتب‌های فلسفی‬

‫و حوزه‌های ضد فلسفی که در این دوران در ایران پدید ارزانی داشته است و در همه ابعاد آن از هنر و صناعت‬

‫آمده است شرح دادم‪ .‬در این درس سعی کردم تا حد و شعر و موسیقی و عرفان و حکمت جلوه‌گر شده است‪،‬‬

                            ‫امکان نوآور ‌یها و دستاوردهای بزرگ حکما و متفکران شکرگزار باشیم‪.‬‬

‫باید ظهور این حکمت در همه ابعاد آن مد نظر ما‬                  ‫اسلامی را که معمول ًا حتی از دید برخی از صاحب‌نظران‬

‫فلسفه پنهان مانده است مورد تأکید قرار دهم‪ .‬چون سیر قرار گیرد‪ .‬هنر دینی ما در معماری‪‌،‬مینیاتور‪‌،‬موسیقی‬

‫تطور مسائل فلسفی کمتر در تاریخ‌های فلسفه مورد بحث سنتی‪‌،‬شعر و ادبیات و صنایع مصداق بارز حکمت است‪.‬‬

‫قرار می‌گیرد‪ ،‬برخی گمان می‌کنند این مسائل هم از یونان شما چه فرهنگی را م ‌یتوانید مثال بزنید که این همه شاعر‬

‫به عالم اسلام منتقل شده‌اند و مثل ًا کشفیات عظیم ابن‌سینا عارف یا شاعر حکیم داشته باشد؟ اگر ب ‌ینظیر نباشد‬

‫لااقل ک ‌منظیر است‪ .‬حکمت‬                                      ‫یا سهروردی و دیگران را‬

‫در علم منطق و خصوص ًا در انسان موجودی فرهنگی است و فرهنگ دینی چنانکه گفتیم در همه‬
‫حکمت الهی و اقسام دیگر از طریق تعلیم (آموزش نظری) و تربیت مظاهر فرهنگی نامبرده نمودار‬
‫حکمت را به ارسطو یا یونانیان (آموزش عملی) از نسلی به نسل دیگر می‌شود‪ ،‬پس نباید فقط به یک‬
‫جنبه این فرهنگ بسنده کنیم‪.‬‬  ‫منتقل می‌شود‪.‬‬                     ‫نسبت م ‌یدهند و کلمات‬

‫نکته دیگر اینکه یکی از‬      ‫برخی از شرق‌شناسان غربی باید بکوشیم این فرهنگ عظیم معنوی‬

‫را که به مسائل دقیق فلسفی را در دبستان‌ها‪ ،‬دبیرستان‌ها‪ ،‬دانشگاهها ویژگی‌ها یا تعاریف خاص‬
‫وقوف ندارند در این باره یا پژوهشگاه‌ها و مراکز دیگر با انسان این است که انسان‬
‫تکرار م ‌یکنند‪ .‬از شاگردان برنامه‌ریزی بهتر و دقت بیشتری به موجودی فرهنگی است‬
‫و فرهنگ از طریق تعلیم‬       ‫نسل‌های آینده منتقل کنیم‪.‬‬         ‫خود که در گرمای تابستان که‬

‫(آموزش نظری) و تربیت‬                                          ‫در این ساعت که مخصوص‬

‫قال‪ -‬یقیل (خواب قیلوله‪ ،‬خواب نیمروزی) است نه قال‪( -‬آموزش عملی) از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود‪.‬‬

‫یقول (بحث و قیل و قال) با نظم و توجه خاص در کلاس به‌نظرم باید بکوشیم این فرهنگ عظیم معنوی را در‬

‫دبستان‌ها‪ ،‬دبیرستان‌ها‪ ،‬دانشگاهها یا پژوهشگاهها‬               ‫شرکت کرده‌اند تشکر م ‌یکنم‪.‬‬

‫و مراکز دیگر با برنام ‌هریزی بهتر و دقت بیشتری به‬

                        ‫در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی در پاسخگویی نس ‌لهای آینده منتقل کنیم‪.‬‬

‫استاد گرامی از اینکه وقت ارزشمند خود را‬                       ‫به سؤالات این مصاحبه‪ ،‬اگر موضوع دیگری هست‬

‫که با فهم و شناخت دانش ایرا ‌نشناسی و حکمت در اختیار فصلنامه گزارش ایران‌شناسی قرار دادید‬

‫ایرانی کمک می‌کند‪ ،‬خوشحال می‌شویم‪ ،‬توضیحاتی بی‌نهایت سپاسگزاریم و از خداوند توفیق حضرتعالی‬

                            ‫را خواستاریم‪.‬‬                     ‫را ارائه بفرمایید؟‬

                                                                                                                   ‫‪12‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19