Page 14 - فصلنامه فرهنگی-خبری شماره 4
P. 14
شماره چهارم :تابستان 1398
بهمصداقآیه قرآنی « َو ا ّما بِنْع َمه ربّک فَ َح ّدث» باید خود به سیر تفکر در دوران اسلامی پرداختم و سیر تفکر مصاحبه
از این فرهنگ معنوی و حکمتی که خداوند به این قوم در ایران را تا پایان حکمت اشراق و مکتبهای فلسفی
و حوزههای ضد فلسفی که در این دوران در ایران پدید ارزانی داشته است و در همه ابعاد آن از هنر و صناعت
آمده است شرح دادم .در این درس سعی کردم تا حد و شعر و موسیقی و عرفان و حکمت جلوهگر شده است،
امکان نوآور یها و دستاوردهای بزرگ حکما و متفکران شکرگزار باشیم.
باید ظهور این حکمت در همه ابعاد آن مد نظر ما اسلامی را که معمول ًا حتی از دید برخی از صاحبنظران
فلسفه پنهان مانده است مورد تأکید قرار دهم .چون سیر قرار گیرد .هنر دینی ما در معماری،مینیاتور،موسیقی
تطور مسائل فلسفی کمتر در تاریخهای فلسفه مورد بحث سنتی،شعر و ادبیات و صنایع مصداق بارز حکمت است.
قرار میگیرد ،برخی گمان میکنند این مسائل هم از یونان شما چه فرهنگی را م یتوانید مثال بزنید که این همه شاعر
به عالم اسلام منتقل شدهاند و مثل ًا کشفیات عظیم ابنسینا عارف یا شاعر حکیم داشته باشد؟ اگر ب ینظیر نباشد
لااقل ک منظیر است .حکمت یا سهروردی و دیگران را
در علم منطق و خصوص ًا در انسان موجودی فرهنگی است و فرهنگ دینی چنانکه گفتیم در همه
حکمت الهی و اقسام دیگر از طریق تعلیم (آموزش نظری) و تربیت مظاهر فرهنگی نامبرده نمودار
حکمت را به ارسطو یا یونانیان (آموزش عملی) از نسلی به نسل دیگر میشود ،پس نباید فقط به یک
جنبه این فرهنگ بسنده کنیم. منتقل میشود. نسبت م یدهند و کلمات
نکته دیگر اینکه یکی از برخی از شرقشناسان غربی باید بکوشیم این فرهنگ عظیم معنوی
را که به مسائل دقیق فلسفی را در دبستانها ،دبیرستانها ،دانشگاهها ویژگیها یا تعاریف خاص
وقوف ندارند در این باره یا پژوهشگاهها و مراکز دیگر با انسان این است که انسان
تکرار م یکنند .از شاگردان برنامهریزی بهتر و دقت بیشتری به موجودی فرهنگی است
و فرهنگ از طریق تعلیم نسلهای آینده منتقل کنیم. خود که در گرمای تابستان که
(آموزش نظری) و تربیت در این ساعت که مخصوص
قال -یقیل (خواب قیلوله ،خواب نیمروزی) است نه قال( -آموزش عملی) از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود.
یقول (بحث و قیل و قال) با نظم و توجه خاص در کلاس بهنظرم باید بکوشیم این فرهنگ عظیم معنوی را در
دبستانها ،دبیرستانها ،دانشگاهها یا پژوهشگاهها شرکت کردهاند تشکر م یکنم.
و مراکز دیگر با برنام هریزی بهتر و دقت بیشتری به
در پایان ضمن تشکر از حضرتعالی در پاسخگویی نس لهای آینده منتقل کنیم.
استاد گرامی از اینکه وقت ارزشمند خود را به سؤالات این مصاحبه ،اگر موضوع دیگری هست
که با فهم و شناخت دانش ایرا نشناسی و حکمت در اختیار فصلنامه گزارش ایرانشناسی قرار دادید
ایرانی کمک میکند ،خوشحال میشویم ،توضیحاتی بینهایت سپاسگزاریم و از خداوند توفیق حضرتعالی
را خواستاریم. را ارائه بفرمایید؟
12